גנץ על הודעת האג: "החלטה חמורה וחסרת סמכות - הליך מופרך"

שר הביטחון מתח ביקורת חריפה על הכרזת בית הדין הפלילי הבין-לאומי: "מהלך שנועד להוות כלי שרת בידי חורשי רעתה של מדינת ישראל". גם בצה"ל גינו את הצעד: "מוטה ובלתי ענייני"

זמן צפייה: 03:02

שר הביטחון בני גנץ מתח הערב (שבת) ביקורת חריפה על החלטת בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג, לפיה ניתן לפתוח בחקירה על "פשעי מלחמה של ישראל". באיגרת שכתב גנץ לאנשי צה"ל ומערכת הביטחון, מסר: "החלטת שופטי בית הדין בהאג היא החלטה חמורה שאין לה כל יסוד במשפט הבין-לאומי. ההליך במסגרת בית הדין הפלילי מתנהל בחוסר סמכות והוא מופרך ונועד להוות כלי שרת בידי חורשי רעתה של מדינת ישראל, ואלו המבקשים לפגוע בה על ידי ניצול פוליטי של גופים בין-לאומיים."

עוד כתב גנץ: "מדינת ישראל ערוכה לכל השלכה אפשרית הנובעת מההחלטה השגויה, הפוליטית והמוטה. מערכת הביטחון, יחד עם שאר הגופים במדינת ישראל, יפעלו בנחישות בכדי למנוע פגיעה במפקדי צה"ל וחייליו, ובאנשי מערכת הביטחון כולה".

גם בצה"ל גינו את החלטת בית הדין. "צה"ל והרמטכ"ל מצרים על החלטתו של בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג", נמסר. "עמדת מדינת ישראל היא שמדובר בהחלטה מוטה, בלתי-עניינית ונטולת סמכות. צה"ל מגבה לחלוטין וימשיך לגבות את כלל משרתיו, בסדיר ובמילואים, הפועלים באומץ ובמסירות להגנת מדינת ישראל ואזרחיה".

בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג
בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג | צילום: רויטרס

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הציג גם הוא את עמדתו בסוגיה: "בית הדין הפלילי הבין-לאומי נעדר כל סמכות בעניין זה, וזאת, בין היתר, משום שאין מדינה ריבונית פלסטינית, אין שטח ששייך למדינה כזו, ומשום שממילא אין לרשות הפלסטינית כל סמכות שיפוט ביחס לישראלים. עמדה זו זכתה לתמיכה מצד מדינות מרכזיות ומומחים משפטיים בעלי שם, אך שופטי הרוב בהחלטתם בחרו להתעלם מרבות מהטענות המשפטיות כבדות המשקל שהועלו בהקשר זה".

גורם פלסטיני בכיר ברמאללה אמר לחדשות 13: "הדרך אמנם עוד ארוכה, אבל הרשות הפלסטינית תעבוד מול התביעה בבית הדין הבין-לאומי בהאג כדי לסייע לבחון את הכלים המשפטיים לתבוע את ישראל על פשעי מלחמה בעזה, נגד האסירים ובסוגיית ההתנחלויות. עניין ההתנחלויות ככל הנראה ייבחן ראשון מבחינה משפטית".

מוקדם יותר היום בירך חמאס את ההחלטה, וקרא לקדם כתבי אישום נגד ה"טרוריסטים" הישראלים. בהודעה מטעם ארגון הטרור נמסר כי "חמאס רואה בהחלטה כצעד בדרך להעמדה לדין את כל הנהגת ישראל על פשעי המלחמה שביצעה נגד בני העם הפלסטיני".

מנגד, דובר משרד החוץ של ארצות הברית, נד פרייס, הודיע כי הממשל האמריקני ייבחן את ההחלטה, והוסיף כי "אנו מודאגים מהאפשרות שבית הדין הבין לאומי בהאג יפתח בהליכים נגד ישראל".

פאטו בנסודה, התובעת הראשית בבית הדין הבין-לאומי בהאג
פאטו בנסודה, התובעת הראשית בבית הדין הבין-לאומי בהאג | צילום: רויטרס

אמש קבע בית הדין כי הרשות הפלסטינית תיחשב חברה על פי אמנת רומא. משמעות ההחלטה היא שלבית הדין תהיה סמכות טריטוריאלית לדון במעשי ישראל בשטחים. בעבר אמרה התובעת בבית הדין בהאג, פאטו בנסודה, כי בכוונתה לחקור את מעשי ישראל ברצועת עזה, גם במבצע צוק איתן וגם בהפגנות השיבה על הגדר. ההחלטה קובעת הלכה למעשה כי חקירה שכזאת יכולה להתנהל.

אם אכן תיפתח חקירה, היא תכוון לעבר בכירים בישראל, כולל ראש הממשלה, השרים, וכן קצינים בכירים בעבר והווה. העיתוי אינו מקרי, שכן נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ לחץ על בית הדין לא לפתוח בחקירה נגד ארצות הברית או בעלי בריתה, באמצעות סקנציות שהטיל ואיומים בסנקציות נוספות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את ההחלטה בתגובה. "היום הוכיח בית הדין פעם נוספת שהוא גוף פוליטי ולא מוסד שיפוטי", אמר, בית הדין מתעלם מפשעי המלחמה האמיתיים ובמקום זאת רודף אחר מדינת ישראל, מדינה בעלת משטר דמוקרטי איתן, המקדשת את שלטון החוק, ואינה חברה בבית הדין".

הפלסטינים בירכו כצפוי על המהלך. שר החוץ של הרשות הפלסטינית, ריאד אל-מאלכי, אמר כי "החלטה זו מוכיחה כי בית הדין הבין-לאומי בהאג הוא עצמאי ונקי כפיים", והוסיף כי "החלטה זו תאפשר לתובעת הכללית של בית הדין לפתוח באופן מיידי בחקירה פלילית נגד בכירים בישראל על פשעיהם נגד הפלסטינים", כהגדרתו.