הנייה: "אנחנו חוזים במגמה חיובית בשיחות ההסדרה עם ישראל"

יו"ר הלשכה המדינית של חמאס הוסיף כי "לא נפסיק להפגין עד שתסתיים השליטה הישראלית ברצועה". כמו כן, הנייה התייחס לבחירות: "מדובר בעניין פנימי, שלא מעניין אותנו"

זמן צפייה: 00:43

המתיחות בדרום: יו"ר הלשכה המדינית של חמאס, אסמעיל הנייה, התייחס היום (שישי) למאמצי הרגיעה מול ישראל ואמר כי "אנחנו חוזים במגמה חיובית בשיחות ההסדרה עם ישראל". "לא נפסיק לצאת להפגנות על הגדר בימי שישי, עד שתסתיים השליטה הישראלית ברצועה", הוסיף הנייה. את הדברים אמר בדרשת יום שישי שנשא בבית לאהיא. כמו כן, התייחס הנייה לבחירות בישראל: "אנחנו עם שנמצא תחת כיבוש. נמשיך לדרוש את המגיע לנו מכל ממשלה ישראלית שתקום, בלי קשר למנצח בבחירות. מדובר בבחירות פנימיות בישראל והן לא מעניינות אותנו במיוחד בתור פלסטינים".

ביום רביעי, מסרו מקורות יודעי דבר לעיתון הפלסטיני "אל-קודס", כי הפלגים הפלסטיניים ובמיוחד חמאס והג'יהאד האסלאמי, הודיעו לפעילים שלהם על הקפאה של כל האמצעים הקשים שבהם נעשה שימוש בגבול הרצועה. במסגרת ההשהייה, הוחלט על הקפאת ההפגנות הליליות על הגדר והפסקת הפרחת בלוני התבערה והנפץ לעבר העוטף. כמו כן, המקורות טענו כי מזה כמה ימים לא התקיימו הפגנות ליליות וכעת הוחלט להפסיקן באופן מלא, זאת מכיוון שיישום ההבנות על הקלת המצור על עזה מתבצע באופן טוב וללא מכשולים.

לכתבות נוספות בנושא:

המתיחות בדרום: "חמאס והג'יהאד הקפיאו את פעולות הטרור בגבול"

חמאס: "מכחישים את הידיעה על עסקה להחלפת אסירים עם ישראל"

"מאסנו בהבטחות": תושבי עוטף עזה הקימו מאהל מחאה בת"א

עימותים של פלסטינים עם כוחות הביטחון בעזה
עימותים של פלסטינים עם כוחות הביטחון בעזה | צילום: ללא קרדיט

במקביל, באתר "אל-ערבי אל-ג'דיד" דווח כי גורמים בחמאס חשפו כי נוסף להתחייבות להפסקת התקיפות, הסכם הרגיעה כולל שיחות מתקדמות לגבי אפשרות לעסקה לחילופי שבויים. עוד דווח כי ממשלת ישראל לחצה לבצע את העסקה טרם הבחירות, אך בחמאס מתנגדים להתחיל במשא ומתן על חילופי שבויים לפני שישוחררו מחדש אסירי עסקת שליט.

נוסף על כך, המקורות ציינו כי אם עסקה כזו תצא לפועל, היא לא תהיה מוגבלת רק לשחרור אסירים, אלא תכלול גם הקלות עבור אסירים שישראל תסרב לשחרר. עוד מסרו המקורות כי במהלך ביקורה במצרים של משלחת חמאס, בראשותו של ראש הלשכה המדינית אסמאעיל הניה לפני כחודש, התבצעו פגישות עם בכירי המודיעין המצרי בנוגע לאפשרות להוציא לפועל עסקה לחילופי שבויים.

תקיפת צה"ל ברצועה
תקיפת צה"ל ברצועה | צילום: ללא קרדיט

לטענת הגורמים, בכירים ביטחוניים בדרג גבוה מישראל ביקרו במצרים בזמן שמשלחת חמאס שהתה במדינה, והעלו הצעות בעניין באמצעות המתווך המצרי. עוד ציינו המקורות כי לא נערכו פגישות ישירות בנושא זה בין הגורמים מחמאס ומישראל, אלא רק התקיים משא ומתן עקיף בנושאים שנוגעים לרגיעה בעזה.

יום קודם לכן, בכלי תקשורת פלסטיניים דיווחו כי מזל"טים של חיל האוויר תקפו קבוצת נערים פלסטינים במזרח העיר עזה. על פי הדיווחים, לא היו נפגעים באירועים. מוקדם יותר באותו יום בחמאס הכחישו את הידיעות בתקשורת הפלסטינית על עסקת אסירים הנרקמת במסגרת ההבנות המתגבשות עם ישראל. בכיר הארגון, אסמאעיל רדואן אמר כי המשא ומתן עוסק בהקלת תנאיהם של האסירים הפלסטינים הכלואים בישראל, ובסטטוס של מסגד אל-אקצא. רדואן הכחיש כי מתנהלים מגעים להפסקת אש ארוכת טווח, וכי כעת פועלים לייצב את הפסקת האש שהוכרזה בסיום מבצע "צוק איתן".

מוקדם יותר ביום שלישי אמר הנייה, בפגישה עם אנשי רוח בעזה, כי המשלחת הביטחונית המצרית העבירה ביום שני את דרישותיה של התנועה לגבי תנאי האסירים הפלסטינים: הפסקת המיסוך הסלולרי בבתי הכלא, הפסקת הענישה של האסירים הביטחוניים על ידי שב"ס וחידוש ביקורי המשפחות. לפי דיווח פלסטיני מפי מקור שלקח חלק בפגישות, סוגיית אסירי חמאס בבתי הכלא בישראל הייתה הראשונה שנידונה בשיחות, לאחר שבשבוע שעבר שני סוהרים נדקרו על ידי אסירי חמאס בכלא קציעות שבנגב. הנייה הזהיר כי זהו גורם שעלול להוביל להסלמת המצב בבתי הכלא ולהרעה ביחסים בין ישראל לחמאס. כך לפי דיווחים בכלי תקשורת פלסטיניים.