בשל שימוש בתעמולה אסורה בהצהרת נתניהו: מלצר קנס את הליכוד

יו"ר ועדת הבחירות קיבל את עתירת כחול לבן והמחנה הדמוקרטי לפיה הכרזת רה"מ הכילה תכנים פוליטיים תעמולתיים - וקבע כי הליכוד תיאלץ לשלם 15 אלף שקלים לכל אחת מהמפלגות בגין הוצאות משפט

זמן צפייה: 00:35

בחירות 2019 - הסיבוב השני: יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, הודיע הערב (חמישי) כי קנס את הליכוד ב-30 אלף שקלים, לאחר שקיבל את עתירתן של כחול לבן והמחנה הדמוקרטי לפיה ראש הממשלה בנימין נתניהו עשה שימוש בתעמולה אסורה במהלך הצהרתו לסיפוח חלקים מהגדה המערבית. מלצר הטיל על הליכוד לשלם 15 אלף שקלים לכל אחת מהמפלגות בגין הוצאות, וקבע שבפעם הבאה שדבר כזה יקרה - תיקנס המפלגה ב-50 אלף שקלים.

נתניהו כזכור, דיבר רבות במהלך הצהרתו על הצורך בהקמת מפלגת ימין בראשותו, תוך שהוא מסביר שיריביו הפוליטיים בני גנץ, יאיר לפיד ואביגדור ליברמן עלולים להקים ממשלת שמאל באמצעות חבירה למפלגות הערביות.

מוקדם יותר, העביר היועמ"ש אביחי מנדלבליט את חוות דעתו לקראת ישיבת הממשלה ביום ראשון, שתעסוק בהצעה להקים יישוב חדש במועצה האזורית בקעת הירדן - מבואות יריחו. מנדלבליט הודיע כי יתנגד להקמת היישוב החדש בבקעה, וכתב כי "משעה שלא הוצג כל צורך חיוני או דחוף באישורה של הצעת ההחלטה יומיים לפני הבחירות, החלטת הממשלה אותה מבקשים לקדם אינה עומדת באמות המידה המשפטיות שנקבעו בפסיקה, כך שלא ניתן לאמצה בעת הזו".

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

נתניהו נפגש עם פוטין: "חלה עלייה בניסיונות איראן לפגוע בנו"

נתניהו: "כנראה שלא תהיה ברירה אלא לצאת למערכה רחבה בעזה"

נתניהו: "אם אבחר – אחיל ריבונות על בקעת הירדן וצפון ים המלח"

יו''ר ועדת הבחירות חנן מלצר בטקס העברת תוצאות הבחירות
יו''ר ועדת הבחירות חנן מלצר | צילום: החדשות 13

היועמ"ש קבע כי זוהי סמכותה של הממשלה, במסגרת מדיניותה לחיזוק ההתיישבות ביהודה והשומרון להחליט על הקמת יישובים חדשים, אך הבהיר שבמהלך תקופת בחירות, חובה על הממשלה היוצאת לנהוג בריסון ובאיפוק בכל הנוגע להחלטות המתקבלות ולהקצאת משאבים.

כאמור, הצהיר נתניהו כי "אם אבחר - אחיל את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח". רה"מ הדגיש כי אם יקים קואליציה המחויבת למדיניות ולעקרונות שלו, הוא יבצע את הצעד. כמו כן, הסביר את חשיבות המהלך: "זה הגבול המזרחי של מדינת ישראל. זוהי חגורת הביטחון שלנו במזרח. זה קיר המגן המזרחי, שמבטיח לעולם לא נחזור להיות מדינה ברוחב של כמה קילומטרים ולצורך זה צה"ל חייב לשבת בכל בקעת הירדן".

נתניהו הציג מפה "המבוססת על השטח שמערכת הביטחון הגדירה כמעניק ביטחון מרבי לישראל. המפה מבטיחה עומק אסטרטגי לישראל ושטחים שולטים כלפי מזרח. היא מתחילה סמוך לבית שאן בעמק אלון וממשיכה עד עין גדי. היא כוללת את כל היישובים הישראליים, ולא יכלול את יריחו וקוג'ה וקומץ כפרים פלסטיניים בשטחי B. היא לא מספחת פלסטיני אחד, אך היא מאפשרת להם צירי גישה חופשיים מזרחה ומערבה".

הצהרת ראש הממשלה נתניהו
הצהרת ראש הממשלה נתניהו | צילום: חדשות 13

"יחד עם החלת הריבונות, ברצוני להציג בממשלה הבאה תוכנית נרחבת לחיזוק ההתיישבות היהודית בקעת הירדן ופיתוח התשתיות שם", אמר. "אני מאמין שיש כאן הזדמנות ייחודית לעשות דבר שיש עליו הסכמה רחבה, להביא סוף סוף לגבולות קבע בטוחים למדינת ישראל. המהלך יבטיח שיהודה ושומרון לא יהפכו לעולם לעזה ושכפר סבא, נתניה ותל אביב לא יהפכו ליישובי עוטף יהודה ושומרון".

בתחילת דבריו אמר רה"מ: "טראמפ אמר שאחרי הבחירות הוא יציג את 'תוכנית המאה' שלו להסדר הקבע בין ישראל לפלסטינים. בסבירות גבוהה מאוד התוכנית תוצג מיד לאחר הבחירות, אפילו כמה ימים, וזה ממש מעבר לפינה. זה מציב לפנינו אתגר גדול – והזדמנות גדולה. זו הזדמנות היסטורית להחיל את הריבונות הישראלית על ישבונו ביהודה ושומרון וגם על אזורים נוספים בעלי חשיבות לביטחוננו, למורשתנו ולעתידנו".