תגובות סוערות להחלטת התובעת בהאג: "אמירה פוליטית וצבועה"

חברי כנסת רבים גינו בחריפות את ההכרעה כי יש בסיס לפתוח בחקירה פלילית נגד ישראל בסוגייה הפלסטינית. מנגד, בכירים ברשות בירכו: "מעשים שהגיעו לדרגת פשעים נגד האנושות"

זמן צפייה: 01:28

תגובות זועמות, לצד תומכות, פורסמו לאחר שהתובעת של בין הדין בהאג, פאטו בסנודה, הודיעה היום (שישי) כי יש בסיס לפתיחה בחקירה נגד ישראל בסוגייה הפלסטינית. חברת הכנסת איילת שקד כתבה כי מדובר ב"החלטה פוליטית, צבועה וצפויה לצערי. אין לה סמכות לעשות זאת ועל ישראל להיאבק בה בכל הכלים העומדים לרשותה".

חבר הכנסת איציק שמולי כתב בחשבון הטוויטר שלו: "החדשות הרעות מהאג הן עדות נוספת לתהום שאליה דוהרת ישראל תחת מדיניות הימין. ועדיין, הצהרה כה מוטה ומנותקת מעלה שאלה האם באמת צדק מחפשים כאן או משהו אחר. הייאוש הפלסטיני הוליד צעד מטופש שמחליש את תמיכת הרוב הישראלי בעקרון שתי המדינות כשעתה, מול צעד חד צדדי נגד, רבים ידחפו לסגת ממנה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

בישראל חוששים: "התובעת בהאג צפויה לפתוח בחקירה נגדנו"

התובעת בהאג: יש בסיס לחקירה נגד ישראל – מבקשת חוות דעת נוספת

ביהמ"ש הרוסי דחה את ערעור נעמה יששכר: תרצה 7.5 שנות מאסר

פאטו בנסודה, התובעת הראשית בביה''ד הבינ''ל בהאג
פאטו בנסודה, התובעת הראשית בבית הדין הבין-לאומי בהאג | צילום: רויטרס

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו גינה את הודעת בית הדין בהאג: "הודעתה של התובעת בבית הדין הבין-לאומי מעלה שאלות לגבי יכולת שלה לחקור את ישראל, שלא נמצאת תחת תחום שיפוטה. אנחנו מתנגדים בחריפות לחקירה הלא מוצדקת ולא הוגנת נגד ישראל. הנתיב לשלום מתמשך כרוך במשא ומתן ישיר".

בכיר כחול לבן, יאיר לפיד, התייחס גם הוא להודעת התובעת: "כניעה לתעמולת השקר והשטנה של הטרור הפלסטיני. כמי שהיה חבר קבינט וכחבר ועדת חוץ וביטחון, אני יכול להעיד שבכל תולדות המלחמות לא היה צבא שעשה יותר מצה"ל כדי להמנע מפגיעה בחפים מפשע".

צבי האזור, ח"כ מכחול לבן, כתב: "זה הסיפור מאחורי הכישלון היום בהאג: באפריל 2015 בחר נתניהו להבליג ולא להפעיל לחץ אמיתי על אבו מאזן והרשות להמנע מלהצטרף לבית הדין הבין-לאומי בהאג. הבטיחו ש׳יהיה בסדר׳ ומדיניות ה׳הכלה׳ אומצה אז בשאננות. היום אנו מתחילים לאכול את פרי הבאושים של המחדל ההסטורי של 2015. ביבי קח אחריות".

לצד הכעס בישראל, ברשות הפלסטינית בירכו על החלטת התובעת. יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מסר כי "זהו יום גדול כי השגנו את מה שאנו רוצים וכי בית הדין הבין-לאומי יוכל להתחיל לבחון את התביעות שהגשנו בעבר. זהו יום היסטורי, וכעת כל פלסטיני שנפגע יכול להגיש תביעה נגד הכיבוש".

חמאס בירך גם כן על ההחלטה ומסר: "אנו מברכים על הודעת התובעת הכללית של בית הדין הבין-לאומי בהאג לפתוח בחקירה כוללת בנושא ביצוע הכיבוש הישראלי ופשעי מלחמה בשטחי פלסטין הכבושה". עוד הוסיף הארגון כי הוא מוכן להעמיד בפני צוות החקירה את כל המסמכים והראיות הרלוונטיים לחקירה במטרה להקל על גיבוש ראיות על פשעי ישראל וההפרות של החוק הבין-לאומי".

ראש הוועדה הלאומית הפלסטינית, סאיב עריקאת, מסר: "החלטת התובעת הכללית היא צעד חיובי המקרב את פלסטין לפתיחת חקירה פלילית על פשעי מלחמה אותם ביצעה ישראל".

סאיב עריקאת, מזכיר הוועד הפועל של אש''ף
סאיב עריקאת, מזכיר הוועד הפועל של אש''ף | צילום: רויטרס

שר החוץ של הרשות הפלסטינית, ריאד אל-מאלכי, הגיב לדבריו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר כי "זהו יום שחור לאמת ולצדק, הופכים את בית הדין הבין-לאומי לנשק פוליטי נגד ישראל". אל-מאלכי מסר: "ללא ספק, היום הוא יום שחור בהיסטוריה של ישראל משום שבית הדין החליט, לאחר שקיבל את כל ההוכחות והראיות, בכך שיש די חומר כדי לפתוח בחקירה פלילית נגד ישראל על ביצוע פשעים אשר הגיעו לדרגת פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות".

מתנועת שלום עכשיו נמסר: "החלטת התובעת בהאג היא נורת אזהרה לישראל. גם אם לא תינתן סמכות החקירה, 52 שנות כיבוש, התנחלויות ורמיסת החוק יגבו מאיתנו בבוא העת מחיר בינלאומי כבד. זאת בנוסף למחיר הכלכלי, הביטחוני, החברתי והמוסרי שהכיבוש גובה מאיתנו כבר כיום. המדיניות הנוכחית חייבת להשתנות. עלינו לחתור לשלום עם הפלסטינים ולסיים את הכיבוש לפני שיהיה מאוחר מדי".