הגבלת הבנייה בהתנחלויות? "המבחן האמיתי בשטח"

בעקבות החלטת הקבינט לרסן את הבנייה ביו"ש בהתאם להבנות עם ממשל טראמפ טוענים במועצת יש"ע שהן "מאפשרות את המשך בניין ההתיישבות"

הבנייה בהתנחלויות תרוסן? ארכיון
הבנייה בהתנחלויות תרוסן? ארכיון | צילום: משה מילנר, לע"מ

אחרי שראש הממשלה הציג לקבינט את ההחלטה לרסן "באופן משמעותי" את הבנייה בהתנחלויות בהתאם למדיניות שמקדם נשיא ארה"ב טראמפ, כפי שנחשף בחדשות סוף השבוע עם דנה ויס בשבוע שעבר, במועצת יש"ע מבהירים כי המבחן יהיה מה שייעשה בשטח: "אנו נעמוד על המשמר".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בהודעה שפרסמה המועצה בעקבות החלטות הקבינט בנושא הבנייה נכתב כי "לאור ההחלטות ולמרות המגבלות המסוימות, ההבנות שהושגו בין ממשלת ישראל לממשל בארה"ב מאפשרות את המשך בניין ההתיישבות בכל הישובים ביהודה ושומרון, וגם את הקמת הישוב החדש לתושבי עמונה".

במועצת יש"ע הדגישו כי "גם במקרה זה המבחן האמיתי יהיה חידוש מידי של פעולות התכנון הבניה והפיתוח בכל רחבי ההתיישבות והמעשים בשטח".

פועלים בהתאם להבנות עם הממשל
פועלים בהתאם להבנות עם הממשל | צילום: רויטרס

גם השר אורי אריאל מהבית היהודי אמר על הודעת הקבינט כי מה שחשוב הוא מבחן המעשה: "ההבטחה להקמת יישוב חדש למפוני עמונה הייתה ברורה וחד משמעית, ולא ברור איך הידרדרנו למצב שבו צריך להודות על מימוש ההבטחה. גם כעת המבחן הוא במעשה. כך לגבי עמונה וכך לגבי המשך הבניה ביהודה ושומרון".

שר התחבורה ישראל כץ צייץ בטוויטר: "המסר החשוב מהחלטת הקבינט. ירושלים השלמה והמאוחדת בירת ישראל. תבוטל הקפאת הבניה בישובי יו"ש ואף יישוב לא ירד לעולם".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' היה קצת פחות אופטימי כשצייץ: "הבוקר בפיד ואצל הפרשנים - הימין טוען שהקבינט החליט אתמול על בניה, השמאל טוען שעל הקפאה. לצערי הפעם פרשני השמאל צודקים. הימין עיוור מרצון".

''מנסים למנוע היפרדות מהפלסטינים'', לבני
''מנסים למנוע היפרדות מהפלסטינים'', לבני | צילום: פלאש 90, מרים אלסטר

בשמאל הגיבו להחלטות הקבינט ובעיקר תקפו את הקמת ההתנחלות החדשה למפוני עמונה. ח"כ ציפי לבני כתבה כי "יישוב חדש לעמונה לא קם מתוך כאב על פינוי, אלא כי כמה משפחות כפו התיישבות במקום שנועד למנוע מאיתנו להיפרד מהפלסטינים, להגיע להסדר ולשמור על ישראל כמדינה יהודית".

יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון התריעה: "בנייה, גם אם רק בתוך הגושים, זה לשים לבנת חבלה בכל הסכם אפשרי עתידי. מתן פרס לפורעי חוק. בגלל שנתניהו ובנט מתעקשים לריב על לבם של כמה עשרות אלפי מתנחלים הציבור כולו ישלם במיליארדים על שיגעונות השוד המאורגן הזה".