ליסינג לדירה ו-200 אלף יחידות דיור: פרץ הציג תוכנית כלכלית

המימון ליוזמה שהציג יו"ר העבודה-גשר יגיע לטענתו באמצעות "הפסקת ההשקעה המוגזמת בהתנחלויות מבודדות", ומהטלת מס עושר על בעלי הכנסה גבוהה. לוי-אבקסיס: "אזרחי ישראל מופקרים ע"י הממשלה"

זמן צפייה: 00:39

יו"ר העבודה-גשר, עמיר פרץ, הציג היום (שני) את התוכנית הכלכלית של המפלגה בתל אביב, ובה הוצג סעיף ליסינג לדירה, במסגרתו מפלגת העבודה תדרוש להקים 200 אלף יחידות דיור בבנייה ממשלתית, שאליהן יוכלו הזוגות הצעירים להיכנס תמורת תשלום הון עצמי נמוך יחסית. עוד הוסיף ואמר שהמימון לתוכנית יגיע מ"הפסקת ההשקעה המוגזמת בהתנחלויות מבודדות שאינן חלק מהגושים", ומהטלת מס עושר - הוספת שתי מדרגות מס על בעלי ההכנסות הגבוהות.

כחלק מסעיף ליסינג לדירה, מידי חודש הקונים יחזירו למדינה חלק מהכסף בעבור הדירות, ובכל רגע נתון יוכלו להחליט אם לשלם את היתרה ולקבל את הדירה - או להשתמש ב"קרדיט" שצברו לצורך שדרוג לדירה אחרת. בסביבתו של פרץ אומרים שהמודל נוסה בהצלחה בחלק ממדינות אירופה. מנגד, בנייה ממשלתית של 200 אלף דירות כרוכה בעלות תקציבית. לשם השוואה, מלאי הדיור הציבורי שמצוי כיום בידי הממשלה עומד על כ-60 אלף דירות בלבד.

לכתבות נוספות בנושא >>

ליברמן: "פרץ יחבור לנתניהו"; העבודה: "הוא ממציא מעשיות"

ברק ושפיר לחצו על רוסו לנטוש את מפלגת העבודה – אך הוא סירב

אורלי לוי: "אי אפשר לשבת עם ר"מ כשיש נגדו כתב אישום"

עמיר פרץ ואורלי לוי אבקסיס במסיבת עיתונאים
עמיר פרץ ואורלי לוי אבקסיס במסיבת עיתונאים | צילום: חדשות 3

כמו כן, תקף פרץ את רה"מ נתניהו וטען כי "ביבי הפקיר את המשפחות הצעירות בישראל. מדיניות מופקרת של אחיזת עיניים שמשפחה צעירה בישראל צריכה לפחות 146 משכורות כדי לרכוש דירה. כדי לברוח מאחריות המדינה לדיור ניסו בשנים האחרונות להמציא את הגלגל – מה שהפך למודלים מגוחכים. לעתים פשוט צריך לעשות את מה שעשו אחרים לפניך – ולא להמציא את הגלגל".

עוד סעיף שהציג פרץ הוא העלאת שכר המינימום ל-40 שקלים לשעה: "העלאת שכר המינימום היא לא הוצאה, היא השקעה שמחזירה את עצמה כי כל שקל שמגיע מהעלאת שכר מינימום נשאר בישראל והולך לצריכה – זה הגלגל שמניע את המשק כולו".

סעיף נוסף מתייחס למע"מ על מוצרי יסוד, ובו הצהיר פרץ שבכוונת המפלגה להוריד אותו לאפס עבור מאה מוצרים נבחרים: "בשנים האחרונות עלה המע"מ מספר פעמים, כל העלאה בו מעלה את נטל המס על האוכלוסיות החלשות ביותר. הטלת מע"מ באופן פרוגרסיבי היא חובתה המוסרית, האתית והכלכלית של המדינה ודרך להקטין את ההוצאות בקרב משקי הבית מהעשירונים החלשים ביותר".

עמיר פרץ בועידת מפלגת העבודה
עמיר פרץ בועידת מפלגת העבודה | צילום: חדשות 13

כמו כן, ציין שבכוונתם להעביר סעיף של פנסיית מינימום לכל קשיש, במסגרתו קשיש יחיד יקבל מינימום של 6,000 שקלים בחודש, וזוג 9,000 שקלים, והוסיף לתקוף את נתניהו: "זה לא יאומן שביבי הביא את הקשישים והנכים לרחובות כדי לקבל קצבה ראויה. נתניהו אומן האשליות הביא לדיון על יוקר המחייה את הנשק המוכר שלו – נשק ההסתה והשיסוי. הוא שחרר את הטייקונים מאחריות".

המימון לתוכנית כאמור, ששוויה 30 מיליארד שקלים, יגיע בין השאר ממס עושר – הוספת שתי מדרגות מס על בעלי ההכנסות הגבוהות, מדרגה אחת למי שמרוויח מעל 44 אלף שקלים בחודש ומדרגה נוספת לאלו שמרוויחים מעל 54 אלף שקלים. כמו כן ציין פרץ שבכוונת "להפסיק את ההשקעה המוגזמת בהתנחלויות מבודדות שאינן חלק מהגושים". עוד בכוונת המפלגת להעלות את מס רווחי הון ל-35% עבור בעלי השליטה, להחיל חובת דיווח כללי למס הכנסה על כלל ההכנסות מרכוש במטרה להיאבק בהון השחור, ביטול הכספים הקואליציוניים והגדלת יחס-חוב תוצר. להערכתם, הצעדים הללו יכניסו לקופת המדינה מיליארדי שקלים.

איציק שמולי במסע''ת
איציק שמולי במסע''ת | צילום: אופיר רותם, חדשות 13

"אזרחי ישראל מופקרים בחדרי המיון הקורסים ובתחבורה הציבורית הצפופה. הם מופקרים בשוק עבודה פוגעני ובשוק דיור אכזרי", הוסיפה אורלי לוי- אבקסיס, שותפתו של פרץ להנהגת המפלגה. "אזרחי ישראל מופקרים על ידי ממשלה ששמה רווחים לפני רווחה. אנחנו נחליף את ההפקרה העקבית של נתניהו בהשקעה באמצעות לקיחת אחריות של המדינה על אזרחיה".

ח״כ איציק שמולי סיכם: "מיליוני ישראלים בקושי מצליחים להחזיק את הראש מעל למים. אנחנו פונים היום לגמלאים ולזוגות הצעירים, לשכירים ולעצמאיים, לרופאים וגם לחולים ומבקשים את האמון שלכם".

בתגובה להצגת התוכנית הכלכלית של המפלגה, תקף נפתלי בנט את פרץ: "נעלה מאוד את המיסוי בישראל על עבודה ועל הון ונחלק מלא מתנות לכולם", כתב בחשבון הטוויטר שלו. לאחר חילופי דברים נוספים בין הפוליטיקאים הזמין בנט את פרץ לעימות בנוגע לתפיסותיהם הכלכליות.

ש"ס מסרו בתגובה לתכנית הכלכלית שהציגה העבודה-גשר: "אנו מקווים שפרץ ולוי-אבקסיס יחזרו בהם מהווטו שהטילו על נתניהו, כי שינוי חברתי אמיתי עושים מתוך הממשלה ולא בדיבורים מספסלי האופוזיציה".