ההצבעה החלה: כל מה שצריך לדעת בדרך אל הקלפי

מתי אפשר להצביע, מה צריך להביא לקלפי, היכן נמצאות הקלפיות המיועדות לשוהים בבידוד, אילו פתקים נמצאים מאחורי הפרגוד – ומה קורה אחרי שסיימנו להצביע? • המדריך המלא ליום הבוחר

זמן צפייה: 02:52

6,453,255 בני אדם בעלי זכות בחירה יוכלו להגיע היום (שלישי) אל 10,631 הקלפיות שיוצבו ברחבי ישראל כדי לנצל את זכותם הדמוקרטית. מהן שעות ההצבעה, מי זכאי להצביע, מה צריך להביא לקלפי ואילו פתקים תוכלו למצוא מאחורי הפרגוד? המדריך המלא ליום הבוחר.

מי זכאי להצביע?

כל אזרח ישראלי שמלאו לו 18 שנים ביום הבחירות והוא מופיע בפנקס הבוחרים יכול להצביע.

האם יום הבחירות הוא שבתון?

יום הבחירות הוא שבתון על פי חוק, אך פועלים בו שירותי חירום, אמצעי התקשורת, מסעדות, בתי מלון, תחנות דלק, חניונים ושירותי קבורה. כמו כן, חנויות מזון יהיו פתוחות עד השעה 12:00.

היכן נמצאות הקלפיות?

הבוחר יכול למצוא את פרטי הקלפי שבה הוא רשום, בפתק שקיבל לביתו, אך גם במוקד משרד הפנים בטלפון 1-800-222-290, בין שעות הפעילות 08:30 עד 22:00. כמו כן, ניתן למצוא את כל הפרטים באתר ועדת הבחירות המרכזית בכתובת: www.bechirot.gov.il.

מי שנמצא 20 ק"מ או יותר מהקלפי שבה הוא מצביע, זכאי לנסיעה חינם בתחבורה ציבורית בין-עירונית אליה וחזרה. נוסף על כך, ועדת הבחירות המרכזית בשיתוף משרד התחבורה החליטו כי שירותי הנסיעה בתחבורה הציבורית הבין-עירונית ב-650 קווים וברכבת ישראל, יהיו פתוחים לציבור הרחב, חינם, החל מהשעה 20:00 אמש ועד לתום פעילות התחבורה הציבורית מחר.

מתי הקלפיות נפתחות?

הקלפיות נפתחות בשעה 7:00 וייסגרו ב-22:00. ביישובים קטנים, בתי סוהר ובתי חולים הקלפיות יהיו פעילות בין השעות 8:00 ל-20:00. קלפי יכולה להיסגר אם כל בעלי זכות ההצבעה הגיעו ומימשו את זכותם הדמוקרטית.

מה להביא לקלפי?

הזדהות תתבצע באמצעות התעודות הבאות בלבד: תעודת זהות, רישיון נהיגה בתוקף, דרכון בתוקף, תעודת חוגר (חיילים), תעודת שוטר (אם השוטר מגיע ללא מדים הוא צריך להביא אישור הצבעה על אזרחי) ותעודת חבר כנסת מהכנסת היוצאת. זיהוי בוחרים באמצעות תעודת זהות ללא תמונה אינו אפשרי, אלא אם היא אושרה על ידי שר הפנים. אישור כזה הוא נדיר, וניתן בדרך כלל לנשים מוסלמיות שעוטות רעלה.

אין חובה להציג את ההודעה לבוחר, אותה מקבל לדואר כל בעל זכות הצבעה. עם זאת, ההודעה מפרטת את מקום הקלפי ואת מספרו הסידורי של הבוחר, ולכן רצוי להביאה יחד עם התעודה המזהה.

פתקי הצבעה

לאחר ההגעה לקלפי, ההזדהות בפני הנוכחים וקבלת המעטפה, יגיע הזמן לבחור איזה פתק תכניסו למעטפה ותשלשלו לתיבת ההצבעה.

לצד המפלגות הוותיקות, הליכוד בראשות בנימין נתניהו (מחל), יהדות התורה (ג) בראשות יעקב ליצמן ומשה גפני, ישראל ביתנו בראשות אביגדור ליברמן (ל), ו-ש"ס בראשות אריה דרעי (שס), ניתן יהיה למצוא רשימות מאוחדות רבות, המורכבות מכמה מפלגות: העבודה-גשר-מרצ בהובלת עמיר פרץ (אמת), כחול לבן בראשות בני גנץ (פה), ימינה בהובלת נפתלי בנט (טב) והרשימה המשותפת בראשות איימן עודה (ודעם).

נוסף אליהם ניתן יהיה למצוא את עוצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר (נץ), דעם (ץ), החזון (י), עוצמה ליברלית-כלכלית (ז), זכויותנו בקולנו  (ק), אדום לבן (יז), הפיראטים (ףז), קול הנשים (נ), מפלגת הגו"ש התנ"כי (יק), משפט צדק בראשות ד"ר לריסה עמיר (קץ), כבוד האדם (יף), פעולה לישראל (זך), הלב היהודי (כ), סדר חדש לשינוי שיטת הבחירות (קך), מנהיגות חברתית (יר), קמ"ה - קידום מעמד הפרט (ני), שמע (קי), הכוח להשפיע למען הציבור לחיות בכבוד (נז), אני ואתה - מפלגת העם הישראלית (כן), מתקדמת (נק).

נוסף לכך, ישנם פתקי הצבעה ריקים, בצבע לבן, המיועדים למקרים של מחסור בפתקים של אחת מהרשימות. בהתאם לחוק הבחירות, המצביע בפתק ריק חייב לכתוב בכתב יד את האות או האותיות של הרשימה שלה הוא מצביע. פתק ריק שלא נכתב עליו דבר, המוכנס למעטפת ההצבעה, ייחשב לפתק פסול ולא ייכלל במניין הקולות הכשרים.

הצבעות מחוץ למקום הקלפי הקבוע

במהלך יום הבחירות יהיו פרוסות ברחבי הארץ 3,993 קלפיות נגישות מיוחדות למי שניידותם מוגבלת. אותן קלפיות נקבעו באתרים שנבדקו ונמצאו נגישים, הן ברכב והן ברגל, ושלטי הכוונה למקום הקלפי יהיו תלויים באזור הרלוונטי.

בעל זכות בחירה המאושפז בבית חולים, למעט מי שביום הבחירות התקבל לאשפוז במחלקת אשפוז יום – רשאי להצביע בקלפי למאושפזים שתוצב במוסד הרפואי. מאושפזים, שמסיבות רפואיות אינם ניידים – לא יוכלו להצביע, שכן, הקלפי אינה מגיעה אל החולה.

נוסף למאושפזים, גם חיילים, שליחי משרד החוץ, עובדי מדינה בחו“ל, נשים השוהות במעון לנשים מוכות, אסירים ועצורים ואזרחים בעלי מוגבלויות השוהים דרך קבע במוסדות מסוימים, רשאים להצביע במעטפות כפולות בהסדרי הצבעה מיוחדים.

בחירות בצל קורונה: היכן מצביעים השוהים בבידוד?

אזרח שנמצא בבידוד ביתי בעקבות התפשטות נגיף הקורונה יגיע לקלפיות ייעודיות הפרוסות ברחבי ישראל. זאת, בתנאי שאין לאותו אדם תסמיני מחלה (חום, שיעול או קושי בנשימה). הבוחר יעטה על פניו מסכה ויגיע לקלפי ברכבו הפרטי, רצוי ללא מלווים. על הבוחר להמתין לתורו מחוץ לקלפי, תוך שמירה על מרחק של לפחות 2 מטרים מהסובבים. הבוחר יסיר את המסכה רק לצורך זיהויו. לאחר מכן ימלא הצהרה כי הצביע בקלפי המיועדת לשוהים בבידוד וייכנס אל אזור ההצבעה.

מיקום קלפיות ייעודיות לבוחרים השוהים בבידוד
מיקום קלפיות ייעודיות לבוחרים השוהים בבידוד | צילום: חדשות 13

סיימנו להצביע – מה עכשיו?

לאחר סגירת הקלפיות, כל חברי ועדת הקלפי יספרו את הפתקים שנמצאים בתיבת ההצבעה. הם יסמנו בטבלה את מספר הקולות שקיבלה כל רשימה וישוו למספר בעלי זכות ההצבעה בקלפי, כדי לוודא שיש התאמה בנתונים. לאחר מכן, הם יסכמו את התוצאות, כשכל התהליך ייעשה בשקיפות מלאה של כל עובדי הקלפי והמשקיפים. במידה וישנן טעויות, הן יתוקנו ע"י יו"ר ועדת הבחירות האזורית או המרכזית.

לאחר קבלת הנתונים תפרסם ועדת הבחירות המרכזית את התוצאות ואת חלוקת המנדטים. תוצאות ראשוניות יפורסמו כבר במהלך הלילה. עם זאת, התוצאות הרשמיות לאחר ספירת כל הקולות יפורסמו בתוך שמונה ימים מיום הבחירות.

איך מחשבים מנדטים?

המנדטים מחושבים בצורה יחסית ובשלושה שלבים. ראשית, סופרים את הקולות ומחשבים כמה מהם מהווים 3.25%, אחוז החסימה. לאחר מכן מחלקים את סך הקולות לרשימות שעברו את אחוז החסימה ב-120 - תוצאות אלה נקראות "מודד". בשלב הבא, מחלקים את מספר הקולות שקיבלה כל רשימה במודד שנתקבל. זאת, על מנת לקבוע את מספר המנדטים שקיבלה.

ערעור על תוצאות הבחירות

גורמים שחשים כי נעשה להם עוול במהלך יום הבחירות או במהלך ספירת הקולות יכולים להגיש ערעור לבית המשפט המחוזי בירושלים, זאת בתוך 14 ימים מיום פרסום התוצאות. בין הסיבות האפשריות לערעור: הבחירות בכללן או בקלפי מסוימת לא התנהלו כחוק; חלוקת הקולות בין המועמדים שגויה; המנדטים לא חולקו כחוק או הקולות שניתנו לרשימה מסוימת הושגו שלא כחוק.

בשלב זה בית המשפט מוסמך לבטל את הבחירות בכלל או בקלפי מסוימת ולהחליט שהן ייערכו בשנית. כמו כן, השופטים יכולים לחלק את הקולות מחדש ולהכריז שוב על תוצאות הבחירות, ובכך לשנות את הרכב הכנסת הן ברמת המפלגות או ברמה הפרסונלית.