רגע לפני פיזור: חוק מענקי האומיקרון לעצמאים אושר בכנסת

אחרי ימים ארוכים של דיונים הושגו הסכמות בנוגע לתיקון החוק שייאפשר פיקוח באמצעות אזיק אלקטרוני ליישום צווי הרחקה במקרי אלימות במשפחה, והחוק הכולל סיוע לעצמאים ובעלי עסקים קטנים ובינוניים שנפגעו מגל הקורונה עבר בקריאה שנייה ושלישית. שר האוצר ליברמן: "כפי שאמרתי לאורך כל הדרך - כל עסק שייפגע, יזכה לסיוע מהמדינה"

מליאת הכנסת
מליאת הכנסת (ארכיון) | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מליאת הכנסת אישרה היום (חמישי) בקריאה שניה ושלישית את חוק מענקי האומיקרון לעצמאים ובעלי עסקים קטנים ובינוניים שמחזורם עד 80 מיליון שקלים - הכולל הוצאות קבועות, לרבות הוצאות ארנונה.

מדובר במענק משולב לעסקים, כחלק מהמתווה לסיוע למשק להתאוששות ממשבר הקורונה, תוך מעקב מתמשך ובחינה של ענפים ייעודיים. משרד האוצר הביא לאישור הכנסת של המענק, שסכומו יעמוד על 3,000 עד 600 אלף שקלים לכל עסק.

המענק יינתן לעסקים שנפגעו בגל האומיקרון באופן שהוביל לירידה במחזור בהיקף של מעל ל-25% בחודשים ינואר-פברואר 2022 לעומת ינואר-פברואר 2019. במסגרת הפקת לקחים ממענקים קודמים, המענק ימוקד בעסקים אשר חוו את הפגיעה, ולא יהיו זכאים לו עסקים שחילקו דיבידנדים על רווחים במהלך הקורונה.

שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן

שר האוצר, אביגדור ליברמן, התייחס להחלטה: "הכנסת אישרה היום את המענקים לבעלי עסקים שנפגעו במהלך גל האומיקרון. כפי שאמרתי לאורך כל הדרך - כל עסק שייפגע, יזכה לסיוע מהמדינה. המענק יעזור לעסקים קטנים ובינוניים לצמוח ולהתפתח".

עסקים סגורים בימי הקורונה
עסקים סגורים בימי הקורונה | צילום: צילום מסך

בתוך כך, הושגו הסכמות בנוגע לתיקון החוק שיזם השר גדעון סער, אשר יאפשר פיקוח טכנולוגי ליישום צווי הרחקה במקרי אלימות במשפחה, והוא יעלה בשעות הקרובות לקריאה ראשונה. מליאת הכנסת תדון בהצעתו של סגן רה"מ ושר המשפטים, שתאפשר פיקוח טכנולוגי המבוסס על טכנולוגיית GPS באופן שייצור התרעה על כניסה של מפוקח לטווח שאסור לו לשהות בו, בהתאם לצווי הגנה. בית המשפט יוכל להוסיף את הפיקוח הזה במקרה שבו נשקפת סכנה משמעותית לבן המשפחה או שיש חשש ממשי להפרה של צו הגנה, לרבות עקב הפרה של צו הגנה קודם או הרשעה קודמת בעבירות אלימות במשפחה.

הצורך בהגנה עולה בין השאר ביחס לאסירים משוחררים אשר חלקם מסיימים לרצות את מאסרם, מבלי שמסוכנותם כלפי בן משפחתם פחתה. כמו כן, ההסדר מבקש ליצור מאזן בין הצורך לאפשר מעקב באזור הטווחים שיוגדרו בצו, לבין הפחתת סיכוני אבטחת המידע ופגיעה בפרטיות שלא לצורך.

גדעון סער
שר המשפטים גדעון סער | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מדובר בכלי חדש, ראשון מסוגו, ולכן מוצע לקבוע את ההוראות בתיקון זה כהוראת שעה לתקופה של שלוש שנים, כדי לבחון את השפעותיו של השימוש בכלי ואת תרומתו לטיפול בתופעת האלימות במשפחה. מדובר בחוקים פרטיים של קרן ברק, מיכל רוזין, נעמה לזימי, עאידה תומא סלימאן, ומירב בן ארי - שנאבקו כדי שתושג פשרה, והחוק יעבור לטובת נשים נפגעות אלימות במשפחה. על אותם החוקים התלבשו גם החוקים של גדעון סער ועמר בר-לב.