לאחר אישור התקציב: מה המכשולים הבאים שמצפים לקואליציה?

שלושה "מוקשים" יעמדו בפני הממשלה לאחר אישור חוק התקציב באופן סופי. הראשון הוא ועדת החקירה לרכש כלי השייט, השני הוא החוק נגד ר"מ עם כתב אישום והשלישי הוא המאחז אביתר וההחלטות לגביו

זמן צפייה: 01:12

בעוד ההצבעות על התקציב עדיין בעיצומן, בקואליציה כבר מתכוננים ל"מוקשים" שמצפים להם בהמשך. שלושה נושאים שנויים במחלוקת מאיימים על האווירה הטובה שתביא העברת חוק התקציב באופן סופי, והם ועדת החקירה בנושא הצוללות, החוק למניעת התמודדות מראש ממשלה עם כתב אישום וההחלטה בנוגע למאחז אביתר.

ההצעה של שר הביטחון בני גנץ להקמת ועדת החקירה לרכש כלי השייט זוכה כנראה לרוב בממשלה. ראש הממשלה נפתלי בנט יכול לחסום אותה באמצעות זכות הווטו שיש לו כיו"ר ימינה אך הוא צפוי לאשר אותה או לפחות לא למנוע הצבעה.

"מוקש" נוסף הוא הצעת החוק של שר המשפטים גדעון סער, לפיו לא יוכל לכהן ראש ממשלה שהוגש נגדו כתב אישום. למרות התנגדות מצד חברי מפלגתו, שרת הפנים איילת שקד ושר הדתות מתן כהנא, בנט דווקא נוטה להסכים להצעה לאחר שייערכו בה שינויים מסויימים - שאינם ידועים בשלב זה.

המכשול הגדול ביותר שיעמוד בפני הקואליציה לאחר אישור התקציב הוא נושא המאחז אביתר. בחודש יולי האחרון הושגה פשרה זמנית ותושבי המאחז עזבו את המקום ותהליך בדיקת הקרקע החל. גנץ היה מעדיף שלא לנקוט בפעולה כלל אך יש בשטח 50 דונם של אדמות מדינה שעליהן הוא כנראה יאשר בניית ישיבה. במרצ והעבודה לא יהיו מרוצים מהחלטה כזאת ועלולים לאיים בפרישה.