השר כהנא הגיש את תזכיר חוק הגיור החדש: "הזדמנות היסטורית"

שר הדתות הגיש את טיוטה להערות הציבור, ובשלב הבא ההצעה תגיעה לממשלה. החוק מרחיב את מערך הגיור וקובע כללים אחידים לגיור ממלכתי. לטענת השר, ההצעה "תחזק את מעמדה של הרבנות הראשית בתחום"

זמן צפייה: 00:32

שר הדתות מתן כהנא הגיש היום (רביעי) את תזכיר חוק הגיור החדש. החוק החדש ירחיב את סמכויות הגיור לרבני הערים ויאפשר גיור בנסיבות מקלות יותר ובמערך אחיד וממלכתי. השר הכריז כי מדובר ב"הזדמנות היסטורית שאסור לנו להחמיץ".

תזכיר החוק יופץ להערות הציבור ויעלה לאישור הממשלה בעוד שלושה שבועות. במסגרת החוק, מערך הגיור יהפוך למערך ממלכתי ויקבל הכרה בחוק הישראלי. כמו כן, רבני ערים יוכלו לערוך גיור במערך הממלכתי שיהה אחיד ויכלול פיקוח ובקרה.

תחילה, תוקם ועדת רבנים שתנסח את חוקי הגיור והפיקוח עליהם. לרב הראשי, לוועדת ההיגוי ולמועצת הרבנות הראשית תהיה סמכות לבטל מינוי של דיין גיור באופן מבוקר במקרה של הפרת כללי הדיון.

השר כהנא אמר כי "במדינת ישראל חיים כמעט חצי מיליון אזרחים שאבא או סבא שלהם היה יהודי אך לפי ההלכה הם לא יהודים. גדולי תורה מכל הדורות פסקו שיש לעשות מאמצים כבירים 'להחזירם הביתה'. תזכיר החוק שהגשתי היום, וצעדים נוספים שנקדם יביאו בשנים הקרובות לעלייה משמעותית במספר המבקשים להתגייר בכל שנה".

"אנו מרחיבים היום את מערך הגיור באופן שיחזק את מעמדה של הרבנות הראשית", הוסיף כהנא. "החוק מקים הלכה למעשה מערך אשר מקבע את הגיור על פי ההלכה ודין התורה - לראשונה מכוח החוק הישראלי, תוך ביצור מעמדם של בתי הדין לגיור והגדלת התמיכה והליווי במתגיירים לפני ואחרי מעמד בית הדין".

כהנא קרא לרבנות הראשית לשיתוף פעולה עם החוק ואמר כי "אחרי תמיכה ברורה של ראשי ישיבות, רבני ערים ומנהיגי ציבור רוחניים במתווה אני קורא מכאן גם לשאר רבני ישראל: זוהי הזדמנות היסטורית לעשות מהלך לחיזוק מדינת ישראל כמדינה יהודית. בואו לא נחמיץ אותה ונעשה אותו יחד - כאיש אחד בלב אחד".