ארדן: "החברה הערבית היא מאוד אלימה - אלה קודים תרבותיים"

השר לביטחון הפנים התייחס למקרי האלימות בחברה הערבית בריאיון ברדיו ירושלים ואמר: "זה קשור לזה שאמא יכולה לתת אישור לבן לרצוח את האחות". עודה: "הפשיעה - תוצאה של גזענות ממשלתית"

זמן צפייה: 01:18

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן התייחס הבוקר (שני) לאלימות בחברה הערבית ואמר כי "החברה הערבית היא חברה מאוד מאוד, ועוד אלף פעמים מאוד, אלימה. זה קשור לזה שאמא יכולה לתת אישור לבן לרצוח את האחות כי היא יוצאת עם גבר שלא נראה למשפחה. אלה קודים תרבותיים, אני לא אתן לברוח מהדיון הזה". את הדברים אמר בריאיון ברדיו ירושלים. יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה תקף בתגובה את מדיניות הממשלה ואמר כי "הפשיעה בחברה הערבית היא לא תוצר של תרבות ערבית אלא גזענות ממשלתית".

עוד הוסיף ארדן כי "זה קשור לזה שבתרבות שם, על הרבה מאוד סכסוכים שהיו נגמרים בתביעה משפטית, שם היו שולפים סכין או נשק". כאמור, עודה השיב לדבריו של השר לביטחון הפנים, תקף אותו ואמר כי "במקום לקחת אחריות על ביטחונם של כלל אזרחי המדינה, ארדן מעדיף להסתתר מאחורי טענות גזעניות ולזרוק את האחריות על הנרצחים".

לכתבות נוספות בנושא >> 

האלימות בחברה הערבית: "חוסר הביטחון גורם למאבקי כוח פנימיים"

"לא נולדנו כדי למות": רבבות מחו נגד האלימות בחברה הערבית

בשל האלימות בחברה הערבית: הרשימה המשותפת תחרים השבעת הכנסת

גלעד ארדן מכריז במסע''ת על המועמדים הסופיים לתפקיד המפכ''ל
גלעד ארדן | צילום: חטיבת דובר המשטרה

"שוב הוא מתחמק מעובדות", המשיך עודה, "מספר הנרצחים בחברה הערבית לפני אירועי אוקטובר 2000 היה זהה לממוצע הארצי. לאחר שהמשטרה הפקירה את הרחובות שלנו לארגוני פשע וכנופיות מספר הנרצחים החל לעלות. שר שרואה בנו אוייבים ומסרב להגן עלינו מארגוני הפשע המשיגים את רוב המוחלט של הנשק מהצבא. ארדן מוכרח להבין שאין מקום לגזענות החשוכה הזאת בשנת 2019. השר מפגין תרבות שלטונית שבטית בלי שמץ של תפיסת אזרחות. אנחנו נמשיך את המאבק לזכות הבסיסית ביותר של כל אזרח - הזכות לחיים וביטחון".

בהמשך, הגיב השר ארדן בחשבון הטוויטר שלו בעקבות הביקורת סביב דבריו וכתב כי "בשל העיוות וההוצאה מההקשר של דבריי אחדד שוב - האחריות המרכזית על המאבק בפשיעה ובאלימות בחברה הערבית היא של הממשלה והמשטרה. אין במה שלא אמרתי את זה. הציבור הערבי הוא ציבור נורמטיבי שומר חוק. אני גאה בהשקעה חסרת התקדים בשנים האחרונות לטובת האכיפה במגזר בהיקפים שלא היו מעולם. ואולם, מי שרוצה שההשקעה שלנו תישא פרי, חייב להכיר בכך שיש גם נורמות חברתיות בחלקים מהציבור הערבי שיש להילחם בהן על ידי שינוי קודים תרבותיים. נקמת הדם, רצח בתוך המשפחה של בת משפחה, אמל"ח לא חוקי. כדי שנצליח צריך גם את מנהיגות המגזר".

"הבעתי עמדה מורכבת שיש בה גם הסבר על האחריות הממשלתית והמשטרתית אולם גם הצבעה על תופעות ייחודיות שקיימות בחברה הערבית וצריך להילחם בהן יחד. דברים שנאמרים גם על ידי חברי הכנסת הערבים שמכירים בתופעות אלה", סיכם ארדן.

חברי מפלגת הרשימה המשותפת לאחר המלצתם לנשיא
חברי מפלגת הרשימה המשותפת לאחר המלצתם לנשיא | צילום: חדשות 13

כזכור, אמש שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם השר לביטחון הפנים ומ"מ המפכ"ל מוטי כהן וסיכם עימו על הקצאת כוחות נוספים והגברת האכיפה כדי להמשיך להיאבק בתופעת האלימות. נתניהו קרא להנהגת הציבור הערבי לנהוג באחריות ולשתף פעולה עם הרשויות במטרה להביא לשינוי מהותי במצב. כמו כן, רה"מ קרא לציבור להימנע מהפעלת כל סוג של אלימות במסגרת המחאה. לדבריו, "על כולנו לפעול באחריות ובשיתוף פעולה כדי להילחם באלימות".

ברשימה המשותפת הגיבו לדברי ראש הממשלה. יו"ר המפלגה, איימן עודה, אמר הערב: "המבחן של כל ההצהרות הוא החלטת ממשלה לתוכנית מערכתית למאבק באלימות, ושתתחיל ליישם אותה לאלתר. לא ייתכן ש-20% מהאוכלוסייה חייבים לשבור את הכלים ולחסום כבישים כדי שהממשלה תתחיל לטפל בבעיה שגובה את חייהם של חפים מפשע כבר שנים ארוכות. אני קורא למשטרה לנהוג במפגינים כאזרחים ולא אויבים. נעשה כל מה שנדרש כדי לחיות בחברה ללא נשק".

יו"ר הסיעה, אחמד טיבי, הגיב אף הוא ואמר: "בוקר טוב אליהו. אחרי ימים של שתיקה מול מעשי רצח והפגנות בכל הארץ נזכר נתניהו להוציא הודעה כדי לצאת ידי חובה. נפגשנו איתו, ראשי המשותפת, בשנת 2015 והוא הבטיח הרים וגבעות וכמובן שכח לקיים. נתניהו כראש ממשלה אחראי על שפיכות הדמים והשתוללות הנשק והכנופיות אבל אפשר לומר כי המחאה של הציבור מתחילה לגעת גם במי שחשבו שאני חצר אחורית ודמנו סמוק פחות".