סער לחדשות 13: "אין מו"מ עם הליכוד, כולם בקואליציה מחויבים להצביע"

בצל המשברים הפוליטיים, שר המשפטים התראיין במהדורה המרכזית והכחיש בתוקף מגעים עם הליכוד ותקף את נתניהו, אך הבהיר: "הוא פועל רק למען האינטרסים שלו, אם אשנה את דעתי לגביו, אני אגיד זאת בגלוי". על חוק יו"ש שתקוע: "יש 60 ח"כים שמחויבים להצביע בעדו"

זמן צפייה: 09:15

ברקע הטענות כי הוא מנהל מגעים עם ראשי הליכוד להקמת ממשלה חדשה, בריאיון לחדשות 13 הערב (רביעי), שר המשפטים גדעון סער אמר: "לא מנהל מגעים עם הליכוד. אין מו"מ, לא היה מו"מ. יעקב אטרקצ'י איחלתי לו יום הולדת שמח. הוא ידיד שלי 20 שנה. בבחירה ביני לבין יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו הוא בחר את נתניהו, אבל אנחנו שומרים על קשרי ידידות".

"אני היחידי שלא שיחק על שני המגרשים", אמר סער, "נתניהו הציע לי להיות ראשון ברוטציה וקיבלתי החלטה לטובת המדינה. אין מו"מ ולא היה. אמרתי שאין שבוע שלא מגיעים שליחים והצעות. יש אירוע שחיברו אותו בצורה צינית כדי לפגוע בתקווה חדשה וכדי לפי הערכתי להביא לכך שאולי יצליחו למצוא עריק אחר כי בתקווה חדשה אין עריקים ולא יהיו ורצו להשתמש בפייק ניוז הזה כדי להביא מישהו אחר".

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

על השאלה אם לא יקים ממשלה עם נתניהו, לא כעת ולא בשלב מאוחר יותר, אמר סער: "אין שינוי בעמדותיי. אני אחראי יותר מכל אדם אחר שנתניהו לא בשלטון. נתניהו ניהל נגדי את התעמולה הכי ארסית ונבזית ושקרית נגד פוליטיקאי. הייתי לאחרונה במפלגה שכל שבוע החתימו על שבועות אמונים. סיימתי עם הדבר הזה כשעזבתי את הליכוד. אם בנקודת זמן כלשהי בעתיד אני אגיע למסקנה אחרת שטובת המדינה מחייבת מו"מ עם הליכוד, אני אבוא ואגיד בגלוי למה לפי דעתי שיניתי את דעתי".

על השאלה מה גרם לו להפוך את חוק הדין הפלילי ביהודה ושומרון למבחן הגדול ביותר של הממשלה, ענה: "אם חוק יו"ש לא יוארך, מדובר בתוהו ובוהו. קואליציה זה לא תוכנית כבקשתך. כל שישים חברי הכנסת בקואליציה מחויבים לתמוך בחוק הזה ובלעדיו, אזרחים שיועמדו לדין יעמדו לדין לפי הדין הירדני. ארבע פעמים דחיתי את הבאת החוק הזה. שבוע אחד הם היו בחרם על הכנסת, שבוע אחר היה ממדים ללימודים. שבוע שלישי היה משהו עם לפיד".

מליאת הכנסת בהצבעה על חוק האזרחות
מליאת הכנסת, ארכיון | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"הקואליציה תפקדה והממשלה עשתה עבודה טובה", ענה סער על השאלה האם הלקח הוא שאי אפשר לנהל קואליציה עם מפלגה ערבית, "זה סוד גלוי שהדברים לא נראים ככה בחודש האחרון. זה לא רק סיעה, יש ח"כים בודדים שנוהגים ככה. אני מחויב לממשלה הזו ומעל לזה לטובת המדינה. אם אגיע למסקנה כזו, אני אבוא בגלוי ואומר את זה. אני עדיין מקווה שכל 60 הח"כים בקואליציה יצביעו על החוק הזה. אם יש 60 מחויבים, הכול אפשרי".

על סעיף השוחד בתיק 4000, אמר שר המשפטים: "אין לי שום כוונה להתייחס למשפטו של נתניהו, תיק תלוי ועומד. הלכתי לבחירות עם נתניהו אחרי שהוגש נגדו כתב אישום. כשנתניהו שעבד את כל המדינה לצורך האינטרסים האישיים שלו כמו שהוא עושה עכשיו שהוא מתנגד לחוק יו"ש, הוא פועל נגד ליבת האינטרס של מדינת ישראל והאידיאולוגיה של הליכוד אך ורק מטעם פוליטי".

גדעון סער ובנימין נתניהו
גדעון סער ובנימין נתניהו | צילום: רויטרס

מה אנחנו לומדים מדבריו של גדעון סער על שרידות הקואליציה?

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0106222031' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_zfuv87hz' duration='']

בטווח הזמן המיידי, הצעת החוק שתעלה בשבוע הבא היא קריטית כי אם יהיו 60 ח"כים שיצביעו בעד, כולל רע"ם וחברת הכנסת ג'ידא רינאוי-זועבי, זה יוכיח נחישות, גם אם הצעת החוק לא תעבור בגלל ח"כ עידית סילמן.

אך אם לא יהיו 60 ח"כים, זה אומר שהניסוי הזה, של מפלגה ערבית בקואליציה, נכשל, וזאת תהיה המסקנה של השותפות עם רע"ם. גם בבחירות נראה התאמות מסרים בעניין הזה וזה עשוי להביא למצב שבו אחרי הבחירות יהיה מצב של נתניהו או נתניהו - נתניהו עם רוב של 61 שיכול לעשות כל מה שהוא רוצה, עם חברי הכנסת איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' או נתניהו במקרה של פחות מ-61, שיאלץ להתפשר על תפיסות העולם שלו ועל הדברים שהוא רוצה להביא לידי ביטוי.