לקראת השבעת הממשלה: גנץ התפטר מתפקידו כיו"ר הכנסת

כחלק מההסכם עם הליכוד, יו"ר כחול לבן עוזב את תפקידו, וייכנס בהמשך למשרד הביטחון. במקביל, השר לוין התפטר מהממשלה כדי שיוכל להיבחר ליו"ר הכנסת. אקוניס יכהן כשר לשיתוף פעולה אזורי

זמן צפייה: 02:52

לקראת ממשלת נתניהו-גנץ: יו"ר כחול לבן בני גנץ התפטר הערב (שלישי) מתפקידו כיו"ר הכנסת, כחלק מההסכם עם הליכוד, שבמסגרתו התפקיד יהיה בידי הליכוד. במקביל, שר התיירות יריב לוין התפטר מהממשלה, כדי שיוכל להיבחר ליו"ר הכנסת. בד בבד, נתניהו סיכם עם אופיר אקוניס כי יכהן כשר לשיתוף פעולה אזורי.

לוין, כאמור, ימונה ליו"ר הכנסת לאחר שסיעת הליכוד הצביעה פה אחד בעד מינויו. ההחלטה תובא כמקובל לאישור הכנסת. לוין אמר בתגובה כי "אני מודה לראש הממשלה בנימין נתניהו מעומק הלב על האמון הרב שנתן בי עם בחירתו בי כמועמדו לתפקיד יו"ר הכנסת. תודתי נתונה גם לחבריי לסיעת הליכוד בכנסת אשר בחרו בי כמועמד הסיעה לתפקיד. זו תהיה עבורי זכות גדולה לכהן בתפקיד ולעמוד בראש הרשות המחוקקת, לפעול לחיזוק מעמדה של הכנסת ולעשות שליחות חשובה זו כשלנגד עיניי טובת מדינת ישראל, כלל אזרחי ישראל וארץ ישראל".

נתניהו מסר כי "אני מודה לשר יריב לוין ולסיעת הליכוד שאישרה את מינויו ליושב ראש הכנסת. השר לוין עשה עבודה מצויינת כשר התיירות ולמען הקמת הממשלה והרכבת הקואליציה ואני מודה לו מעומק ליבי על הנאמנות והשותפות לאורך שנים, למען מדינת ישראל ולטובת הליכוד. אני משוכנע שהשר יריב לוין יעשה עבודה מצויינת בתפקידו החדש".

עוד בחדשות 13:

הליכוד: "בימינה דורשים 4 תפקידים בכירים – מדובר בכיסאולוגיה"

ארדן נענה להצעת רה"מ – יכהן כשגריר ישראל באו"ם ובארצות הברית

מנכ"ל משרד הבריאות הודיע על פרישה: "גאה בשנותיי בתפקיד"

מכתב ההתפטרות של גנץ מתפקיד יו''ר הכנסת
מכתב ההתפטרות של גנץ מתפקיד יו''ר הכנסת

בתוך כך, ראשי ערים מהליכוד פנו לנתניהו בבקשה שיצרף את "ימינה" לממשלה. "אנו החתומים מטה ורבים נוספים רואים חשיבות דווקא היום לפנות אליך, אדוני ראש ממשלת ישראל, ולבקש ממך לעשות כל שביכולתך לדאוג כי סיעת ימינה תהיה חברה בממשלתך הקרובה", נכתב.

"ראינו מקרוב כמה סייעו אנשי הציונות הדתית למחנה הלאומי במאבק אל מול השמאל. אין לנו ספק כי אתה מכיר את ערך השמירה על השותפים לדרך במיוחד לאחר שאנו יודעים מקרוב מה הוצע לסיעת ימינה לאחר מערכות הבחירות הקודמות והם סירבו, כי ראו חשיבות לשמור על גוש הימין למען עם וארץ ישראל. אל לנו לסמוך על שותפים לצורכי אינטרס אלא רק על שותפים אידיאולוגים אשר מהווים בשר מבשרם של גוש הימין".

מוקדם יותר, יולי אדלשטיין נענה להצעת ראש הממשלה נתניהו לכהן כשר הבריאות והוא צפוי להתמנות לתפקיד. משמעות הדבר היא שפחתו משמעותית הסיכויים שימינה תצטרף לממשלה.

בני גנץ
בני גנץ | צילום: רויטרס

"בין מספר תיקים בכירים שנמצאים בידי הליכוד, בחר אדלשטיין את תיק הבריאות", הצהיר נתניהו. "אני מודה לאדלשטיין שנעתר לבקשתי ובחר בתיק בכיר וראשון במעלה המהווה אתגר מרכזי למדינת ישראל, במיוחד בעת הזאת. בנוסף לתפקידו המיניסטריאלי, ישמש אדלשטיין כחבר בקבינט המדיני-בטחוני וכמ״מ יו״ר קבינט הקורונה. אני מודה לח״כ אדלשטיין ומאחל לו הצלחה רבה בתפקידו".

אדלשטיין התייחס להחלטה גם הוא: "לאחר ששירתי את אזרחי ישראל במשך 7 שנים בתפקיד יו"ר הכנסת, בחרתי להיענות לאתגר המרכזי והמשמעותי שלפניו ניצבת מדינת ישראל - והוא מאבק בקורונה והתאמת מערכת הבריאות בישראל לאתגרים החדשים".

השר יריב לוין מתפטר מהממשלה
השר יריב לוין מתפטר מהממשלה

גורם בימינה תקף את נתניהו בעקבות הסיכום עם אדלשטיין ואמר כי "נתניהו טרק את הדלת לכניסתנו לממשלה. הוא חיפש את הדרך המושלמת להשפיל את ימינה ואת כל ציבור בוחריה, והצליח בכך. אדלשטיין לא דרש בכלל את תיק הבריאות, בנט כן, וזה הגיע לימינה לאור תפקודו במשבר הקורונה".

"זה מהלך מחושב של נתניהו לחיסול הברית עם הציונות הדתית", הוסיף הגורם. "הבגידה של נתניהו בגדולי הנאמנים מסמנת את תחילת הסוף שלו בפוליטיקה". נתניהו הדף את הביקורת, המשיך לטעון כי ימינה דרשה יותר מדי והדגיש כי החליטה לא להמליץ עבורו.

דווקא גנץ, שבידיו תיקים רבים, מתקשה בחלוקתם. יו"ר כחול לבן ניסה להביא מינויים מקצועיים, בין היתר מפקד חיל האוויר לשעבר אמיר אשל, אך המהלך לא הצליח כיוון שההצעות לא התקבלו. במקביל, דנץ מתקומם על המתקפה נגד עמר ינקלביץ', וטוען שנעשה לה עוול. עם זאת, מרב כהן היא זו שצפויה ככל הנראה לכהן כשרה לשוויון חברתי וגמלאים, ואילו ינקלביץ' תכהן כשרה זוטרה או כיושבת ראש ועדה.

כזכור, מוקדם יותר השבוע אדלשטיין ביקש מנתניהו שידרוש מיו"ר כחול לבן בני גנץ להסיר את הווטו על שיבוצו בתפקיד יו"ר הכנסת, והבהיר לו כי זה התפקיד שבו הוא מעוניין.