דיווח: תוכנת NSO אותרה במכשירי פעילים בארגונים מהכרזת גנץ

ב"וושינגטון פוסט" הובאו ממצאים של ארגון זכויות אדם שאיתר את תוכנת פגסוס של חברת NSO בטלפונים של שישה פעילים פלסטינים. שלושה מהפעילים משתייכים לארגונים שגנץ הכריז עליהם כארגוני טרור

יו"ר כחול לבן בני גנץ
שר המשפטים והביטחון בני גנץ | צילום: חדשות 13

מומחי ביטחון מצאו כי תוכנת פגסוס של חברת הריגול הישראלית NSO אותרה במכשירים הסלולריים של שישה פעילי זכויות אדם פלסטינים, מתוכם שלושה חברים בארגונים הפלסטיניים שהוכרזו בחודש שעבר ע"י שר הביטחון בני גנץ כארגוני טרור. כך דיווח היום (שני) עיתון ה"וושינגטון פוסט". לפי הדיווח, לא ברור איך הוחדרה התוכנה למכשירים של אותם פעילים.

עוד פורסם כי הימצאות תוכנת הריגול, שבעבר נטען כי השתמשו בה כדי לרגל אחרי מנהיגים, עיתונאים ועוד, אותרה כבר בחודש אוקטובר. זמן קצר לאחר מכן הכריז שר הביטחון על שישה ארגונים פלסטיניים כארגוני טרור.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

לפיד הקריא הודעות נאצה שקיבל: "אתה היטלר, שתמות"

צה"ל: כיפת ברזל יירטה מל"ט של חמאס מעל הים

סילמן על האירועים סביבה: "קרו מקרים רבים, השיח צריך להשתנות"

ארגון מעבר לזכויות אדם הפועל מאירלנד מסר ל"וושינגטון פוסט" כי בעבודה משותפת יחד עם ארגון אמנסטי ומעבדה באוניברסיטת טורונטו איתר את תוכנת פגסוס במכשירים של שישה פעילים פלסטינים.

NSO
NSO

בתגובה לטענות מסרה חברת NSO ל"וושינגטון פוסט" כי היא אינה חושפת מי הלקוחות שלה וכיצד היא פועלת. גורם ביטחוני ישראלי מסר כי ההכרזה על אותם ארגונים פלסטיניים מבוססת על ראיות חותכות והטענה כי נעשה שימוש בתוכנת פגסוס של NSO אינה מבוססת כלל.

לפי התחקיר, אחד הפעילים שמכשירו הסלולרי נפרץ הוא עובאי עבודי, אזרח אמריקני בן 37 המפעיל מרכז מחקר ופיתוח ברמאללה. אותו מרכז הוא אחד מששת הארגונים הפלסטיניים שהוכרזו כארגוני טרור. השניים הנוספים הם חסן חאליקה, חוקר בארגון אל-חאק, שגם נמצא בששת הארגונים שהוכרזו על ידי גנץ וסלאח חמורי מארגון "אדמאיר".

בשבוע שעבר פרסם משרד המסחר האמריקני כי NSO כמו גם חברת קנדירו הישראלית הוכנסו לרשימת החברות שפועלות בניגוד לביטחון הלאומי ולמדיניות החוץ של ארצות הברית. מלבד שתי החברות הישראליות, לרשימה הוכנסו גם שתי חברות מסינגפור ומרוסיה.

לפי הודעת משרד המסחר האמריקני, הושגו ראיות נגד שתי החברות הישראליות בגין אספקת אמצעי ריגול לממשלות זרות שפעלו באמצעותם נגד ממשלות, עיתונאים, אנשי עסקים, פעילים חברתיים, אנשי אקדמיה ועובדי שגרירויות ברחבי העולם.