לפיד שר החוץ, הביטחון לאשכנזי: המתווה המתגבש בין נתניהו לגנץ

לקראת הפגישה ב-17:30 בין יו"ר כחול לבן לרה"מ, לידי חדשות 13 הגיעו הסיכומים המתהווים בין הצדדים, לפיהם נתניהו יכהן בחצי השנה הראשונה, האוצר יישאר בליכוד ואדלשטיין יהיה יו"ר הכנסת

זמן צפייה: 02:21

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, וראש הממשלה, בנימין נתניהו, ייפגשו היום (שלישי) בשעה 17:30 בקריה בתל אביב, ומתווה חלוקת התפקידים במגעים לממשלת אחדות הולך ומתגבש.

לפי המתווה, נתניהו יכהן כראש ממשלה בחצי השנה הראשונה, וגנץ יהיה ממלא מקום ראש הממשלה. גבי אשכנזי יקבל את תיק הביטחון, יאיר לפיד את תיק החוץ, תיק האוצר יישאר אצל הליכוד, ויולי אדלשטיין ימשיך להיות יו"ר הכנסת.

אתמול אמר נתניהו בנוגע למגעים הפוליטיים: "הצעתי לגנץ הצעה - בוא נממש את ההזדמנויות ההיסטוריות האלה בממשלת אחדות שתוקם עכשיו במתכונת שהצעתי. הלכתי כאן רחוק מאוד לקראת הדבר הזה כי אנחנו צריכים לממש את ההזדמנויות האלה. אנחנו לא צריכים בחירות נוספות". את הדברים אמר בטקס הנחת אבן פינה ל-12 מפעלים חדשים באשקלון, בהתייחס לאפשרות של סיפוח בקעת הירדן וברית ההגנה עם ארצות הברית.

בנימין נתניהו, ראובן ריבלין, בני גנץ
בנימין נתניהו, ראובן ריבלין, בני גנץ | צילום: חדשות 13

במקביל, יו"ר כחול לבן בני גנץ נאם בפתח ישיבת הסיעה והתייחס לפלונטר הפוליטי: "המצב המשפטי-פוליטי של רה"מ, עם שלושה כתבי אישום חמורים והיעדר פשרות פוליטיות הכרחיות מצדו, דרדרו אותנו לשיח אלים ומתלהם. בניגוד לאחרים - איני רוצה להעמיד את ישראל בפני בחירות נוספות, יקרות ומיותרות".

"אני מבין שכחלק מהפשרות לא נרכיב את ממשלת החלומות - אך לא אהיה מוכן שנרכיב ממשלת בלהות", המשיך גנץ. "אני מבין שנצטרך לקבל הצעות פשרה, אך לא הצגות פשרה. אני קורא לנתניהו - אני מבטיח שנמצא עבורך את המעמד ההולם את מצבך הייחודי. כזה שיאפשר לך לתפקד, ויאפשר לך לחזור אם תנקה את שמך".

גבי אשכנזי
גבי אשכנזי | צילום: חדשות 13

לאחר מכן יאיר לפיד נשא דברים: "מזה שבוע שביבי ואנשיו מפיצים את השקר שאני הטלתי וטו על ממשלת אחדות, המטרה שלהם לסכסך בינינו". "ביבי כמו ביבי, יש לו מטרה אחת - לפרק את כחול לבן. ככה הוא עובד, ככה הוא עבד כל החיים הפוליטיים שלו. אנחנו נמשיך לנסות להקים ממשלת אחדות עד הרגע האחרון, ביבי ימשיך לשקרל עד הרגע האחרון".

אתמול פורסם בחדשות 13 כי במפלגות כחול לבן והליכוד הגיעו להסכמות על שורת סוגיות שהיו במחלוקת - אך בכחול לבן עדיין לא הסכימו לכהן תחת בנימין נתניהו, כל עוד יש נגדו כתב אישום בגין שוחד, ומרמה והפרת אמונים.

ישנה הסכמה על חוק הנבצרות שיועבר עוד לפני הרכבת הממשלה, כך שלא יהיה מצב שבו ראש ממשלה יכהן עם כתב אישום. נתניהו ישמש כממלא מקום ראש הממשלה בנבצרות ובלי סמכויות. עוד הוסכם בין שתי המפלגות, לכאורה, כי יחוקק חוק שיאשר מראש את המעבר בין ראשי הממשלה - כלומר תאריך שבו יתבצע החילוף בין ראשי הממשלה. כך, לא יצטרכו לחכות להתפטרות של נתניהו.

יאיר לפיד ויולי אדלשטיין לוחצים ידיים
יאיר לפיד ויולי אדלשטיין לוחצים ידיים | צילום: חדשות 13

המפלגות סיכמו על חלוקת התיקים בין השרים הבכירים, והחליטו ששר המשפטים יהיה מועמד חיצוני, שאינו פוליטקאי ומוסכם על שני הצדדים. הממשלה תהיה פריטטית והחלוקה תהיה שווה. הנהלת הקואליציה תהיה מחולקת גם היא באופן שווה, כך שלבלוק הימין לא יהיה יתרון.