גנץ לחדשות 13: "לנתניהו אין 61 מהרגע שנכנסתי לפוליטיקה"

שר הביטחון מדבר בריאיון מקיף למהדורה המרכזית על סיכויו להקים ממשלה כשהוא רומז לאפשרות שגוש נתניהו יתפרק ("אנשים יעשו חישוב מחדש"), מבהיר שלא יישב עם נתניהו ומותח ביקורת מרומזת על ראש המל"ל שאמר לחדשות 13 שישראל פועלת באיראן: "לעשות יותר, לדבר פחות"

זמן צפייה: 11:12

"זה לא סוד שאני רוצה להיות ראש ממשלה", כך אומר הערב (שני) שר הביטחון בני גנץ בריאיון מקיף למהדורה המרכזית בחדשות 13. גנץ מעריך שגוש נתניהו יתפרק לאחר הבחירות אם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לא ישיג 61 מנדטים לגוש.

"מהרגע שהופעתי בפוליטיקה, נתניהו לא הצליח לעבור 61. אחר כך לקחתי לו חצי ממשלה כי הייתה פה קורונה. אחר כך אפשרתי את ממשלת השינוי כי לא בחרתי באלטרנטיבה אחרת", אומר גנץ. "הבחירות תיגמרנה אם לנתניהו לא יהיה 61. המשחק ייפתח מחדש. אנשים יעשו את החישובים שלהם מחדש ואנחנו נהיה האלטרנטיבה היחידה שיכולה לדבר עם כל חלקי הבית. זה לא יהיה בלי הסכמות, אבל אנחנו יכולים להגיע להסכמות".

הניסיון של בנט לא מערער אותך?

"עשינו איחוד עם תקווה חדשה. זה איחוד מאוד נכון שמייצג את המרכז הביטחוני והממלכתי והימין הממלכתי. גם בפעם הקודמת אמרו שאני לא עובר את אחוז החסימה וסיימתי עם 8 מנדטים. אני מאוד אופטימי".

כמה מנדטים אתה צריך?

"אני סבור שצריך מספר דו-ספרתי גבוה ככל שניתן הוא דבר שהוא בר הישג. ובלבד שאתה יכול לדבר עם כל צידי הבית. אני מאמין שאני יכול להקים ממשלה רחבה, מאוחדת, ממלכתית שאיננה נשענת על הקצוות".

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

שר הביטחון מבהיר שוב כי אין בכוונתו לשבת באותה ממשלה עם נתניהו, אך לא פוסל את הליכוד. "צריך להבדיל בין ביבי לליכוד. אנחנו סבורים שאסור שביבי יחזור לשלטון. הוא לא יכול להיות שר ואסור שיהיה ראש ממשלה. אנחנו לא פוסלים את הליכוד ואת אלה שמימינו ומשמאלנו. אני מציע שבאמת לעזוב את החשבון הפוליטי והרגע של זה יגיע בהמשך. כרגע חשוב למנוע מנתניהו 61 ולייצר אלטרנטיבה. כל השאר יסתדר אחר כך. לא נצטרף אליו אם יהיה לו 61. בשום צורה. יכולתי לקיים את השיחה הזו ממשרד רה"מ בלי בחירות. ההצעה הייתה נתונה. עם רוטציה ובלי רוטציה. רק תיקח. לא עשיתי את זה", מבהיר גנץ.

גנץ התייחס גם לסוגיה האיראנית ומתח ביקורת מרומזת מבלי לציין את שמם נגד ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט וראש המל"ל איל חולתא כשהאחרון חשף רק לפני כשבועיים בריאיון בלעדי לחדשות 13 כי ישראל פועלת "לא מעט" באיראן כהגדרתו.

"אני מעדיף תמיד שהמעשה ייעשה. אני חושב שצריך לצמצם בדיבורים", מדגיש גנץ להילה קורח. "צריך להמשיך לעסוק בטכנולוגיה, התמודדות עם פוטנציאל הגרעין שלה, התמודדות עם השלוחות של איראן במזרח התיכון. אני בעד לעשות יותר ולדבר פחות. איפה שמדברים? ככל שניתן בחדרים סגורים. אני לא שופט את מעשיהם של אחרים. גם אני מופיע בפורומים בינלאומיים ונואם. ההתייחסויות שלי מאוד מדודות. יש יישור קו. כל אחד בוחר לעצמו את המילים שלו אחר כך".

בני גנץ ונפתלי בנט
בני גנץ ונפתלי בנט | צילום: עודד קרני, לע''מ

באשר לעימות מול חיזבאללה על אסדת כריש הבהיר גנץ כי התקיימו דיונים על מיקום האסדה גם על חשבון חיכוך אפשרי עם חיזבאללה. "היא נמצאת דרומית לכל אזור מחלוקת. מדינת ישראל מעוניינת בהסכם עם ממשלת לבנון בתיווך עם ארה"ב. טוב ללבנון שיהיה הסכם כזה. מי שמשבש את זה הוא חיזבאללה. אנחנו נחושים להגן על הנכסים שלנו שהם לגיטימיים. האסדה שווה את החיכוך. זה עניין של זכותה של ישראל לנצל את יכולותיה האנרגטיות", כך גנץ.

שר הביטחון התייחס בריאיון גם למשבר המתפתח עם רוסיה סביב הסוכנות היהודית והבהיר כי לישראל חשוב לשמר את חופש הפעולה בזירה הצפונית. "יש לנו שיח טוב עם הרוסים ברמה האסטרטגית. אנשים מטעמי פועלים לקשר הזה עם הרוסים על בסיס שוטף. מאוד חשוב לנו שזה יימשך. אנחנו מתייעצים כל הזמן, אני וראש הממשלה. גם הוא מבין שאנחנו צריכים את חופש הפעולה".

שר הביטחון בני גנץ והרמטכל, רא''ל אביב כוכבי
שר הביטחון בני גנץ והרמטכל, רא''ל אביב כוכבי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בקרוב אמור גנץ להכריע מי יכהן כרמטכ"ל הבא לאחר כהונת אביב כוכבי כשבמרוץ נותרו שניים: הרצי הלוי ואיל זמיר. "תפקיד הרמטכ"ל הוא העליון בחשיבותו ברמה המקצועית. צר לי שמישהו ניסה לתת לזה גוון פוליטי", אומר שר הביטחון. "עשתה טוב לדעתי היועמ"שית שהיא אפשרה לי להמשיך את התהליך. נפגשתי עם המועמדים יותר מפעם אחת ואפגש איתם שוב. אחליט בשבועות הקרובים. שניהם מועמדים רציניים. יהיה לישראל רמטכ"ל מצוין".