גנץ לא מתקפל: כחול לבן תחרים גם היום את רוב ההצבעות בכנסת

כמו בתחילת השבוע, גם היום סיעת כחול לבן לא תצביע יחד עם הקואליציה במליאת הכנסת למעט בשלושה חוקים. גנץ ממשיך לדרוש את העברת החוקים והחלטות הממשלה שנוגעות "לביטחון ישראל", לדבריו. בקואליציה איימו לאפשר העברת חוק של הליכוד להקמת ועדת חקירה בפרשת המימד החמישי, שגנץ היה היו"ר שלה, אך בצעד מפתיע משכו את ההצעה והיא לא תעלה להצבעה

זמן צפייה: 02:31

החרם של גנץ נמשך: סיעת כחול לבן הודיעה הבוקר (רביעי) כי לא תשתתף בחקיקה הפרטית במליאת הכנסת ולא תיקח חלק בהצבעות יחד עם הקואליציה מלבד בשלושה חוקים שכחול לבן תתנגד יחד עם הקואליציה.

בכך ממשיך שר הביטחון ויו"ר כחול לבן את החרם שהפעיל על הצבעות עם הקואליציה במחאה על כך שחוקים והחלטות ממשלה שהוא מוביל לא מקודמים בכנסת. "כחול לבן ואני לא נתפשר על העברת החוקים והחלטות הממשלה שהתקבלו ונוגעות באופן ישיר לביטחון ישראל, עוצמת צה"ל ועתידו ודמותה של החברה הישראלית", מסר גנץ בהודעה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2102222012' autoplay='0' credit='' desc='המשבר בקואליציה מחריף' poster='' kid='1_nbl5a6y9' duration='80']

כחול לבן כן הודיעה כי תתנגד לשלוש הצעות חוק פרטיות שיעלו להצבעה במליאה היום: הצעת חוק יסוד: השפיטה שנוגעת להגבלת כהונת שופט עליון ולהקבלת התקופה המרבית לכהונת שופט עליון למשך כהונת ראש ממשלה ובנוסף, הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בעניין הכפלת מחיר הצוללות.

לאחר הודעת גנץ הודיעה הנהלת הקואליציה כי הח"כים משוחררים ולא צריכים להצביע בעקבות החרם. עם זאת, היום הייתה צפויה לעלות להצבעה בקריאה טרומית הצעת חוק של ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) להקים ועדת חקירה בפרשת המימד החמישי, שגנץ היה יושב הראש של החברה. ברקע האיומים של כחול לבן. המשמעות של המצב מול כחול לבן עשויה להיות שהקואליציה תאפשר לה לעבור. לאחר מכן בצעד מפתיע החליטו בליכוד למשוך את הצעת החוק והיא לא תעלה להצבעה.

בתוך כך, האופוזיציה הצליחה להעביר היום בקריאה טרומית את חוק יסוד השפיטה של ח"כ בצלאל סמוטריץ', בתמיכתם של 34 מול 3 מתנגדים, לפיו משך הכהונה המרבית לשופט בבית המשפט העליון תהיה זהה לתקופה המרבית לכהונת ראש הממשלה. בנוסף, הצעת החוק לעידוד תחבורת אופניים של חבר הכנסת יריב לוין עברה גם היא בקריאה הטרומית.

גנץ הודיע על החרם ביום שני בטענה כי הקואליציה לא מקדמת את החוקים, בהם בראש ובראשונה חוק הפנסיות לאנשי קבע בצה"ל. בכיר בקואליציה הגיב בחריפות לאחר החרם ואמר: "זאת התנהגות ילדותית של גנץ שחושב שכולם מטומטמים. לא מדובר בביטחון המדינה אלא בפנסיות של חברים שלו. גנץ בעצם תקע את כל החקיקה שהייתה אמורה לעבור היום כולל נקודות זכות למשלמי המסים. שוב גנץ מתנהג כחמוץ ומנסה לערער את היציבות של הקואליציה כמו ילד קטן. אולי הוא שוב מדמיין ממשלה עם ביבי".

גנץ אמר בשיחות סגורות בשבועיים האחרונים, כי אם חוק הפנסיות לא יאושר - "לא תהיה ממשלה". איום זה חריף יותר מפעולותיו, אך לא בכדי שר הביטחון לא אמר זאת בפומבי - כי גם הוא לא רוצה להגיע למצב זה.