גנץ: "אם נתניהו מפנה את המקום - תוך שעה יש ממשלת אחדות"

יו"ר כחול לבן התייחס לנאום ראש הממשלה בכנסת ואמר לחדשות 13 כי "כחול לבן היא המפלגה הגדולה, יגמור נתניהו את המעמד המשפטי שהוא עומד בפניו - ויחזור ויתפקד בצורה מלאה"

זמן צפייה: 03:05

יו"ר כחול לבן בני גנץ התייחס היום (חמישי) לנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בתום טקס השבעת הכנסת, בו הוא קרא לאחדות, ואמר כי "שמעתי היטב את נאום רה"מ שקורא לאחדות. הוא החסיר את הדבר היחידי שחסר בין אחדות אפשרית לבין המציאות - וזה הוא עצמו. אילו הוא מפנה את המקום, תוך שעה יש פה אחדות".

גנץ התייחס גם לאפשרות של נבצרות שהעלה הנשיא ריבלין ואמר כי "כחול לבן היא המפלגה הגדולה. נתניהו שירת היטב את מדינת ישראל בשנים שלו, עכשיו תורנו, אפשר לעשות את זה תוך שעה. אנחנו נפתח את האחדות, הם יצטרפו אח"כ. נתניהו יגמור את המעמד המשפטי שהוא עומד בפניו, ויחזור לתפקד בצורה מלאה כפי שההסכם יגיד. אני שמח על הצעה של הנשיא ועל כל הצעה שתוביל לאחדות".

על ההצהרה של ח"כ יאיר לפיד בדבר ויתורו על הרוטציה עם יו"ר המפלגה בשביל לכונן ממשלת אחדות אמר גנץ כי "יאיר לפיד החליט לבד. יאיר הבין וגילה אחריות לכך שאם תהיה ממשלת רוטציה ברמה המדינתית בין שניים אז לא הגיוני שהיא תהיה בין שלושה. ולכן עשה צעד אמיץ".

לכתבות נוספות בנושא >> 

נתניהו בכנסת: "הכרעת העם אומרת ממשלת אחדות לאומית"

הנשיא: "תוצאות הבחירות – כרטיס אדום מהאזרחים לנבחריהם"

יאיר לפיד: "בשביל האחדות – מוותר על הרוטציה"

יו''ר כחול לבן בני גנץ לאחר השבעת הכנסת
יו''ר כחול לבן בני גנץ לאחר השבעת הכנסת | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר, נתניהו נאם במליאת הכנסת בתום טקס השבעת הכנסת ה-22 ואמר כי "הכנסת מבטאת את הכרעת העם ואת רצון העם. לעיתים ההכרעה חדה וברורה, ולעיתים היא אומרת ממשלת אחדות לאומית - זה מה שההצבעה הזאת אמרה". עוד הוסיף נתנהו כי "ממשלה חזקה, כנסת תוססת ובית משפט עצמאי – אלה היסודות של הדמוקרטיה הישראלית". בהמשך פנה נתניהו לריבלין ואמר לו כי הוא "דבק בדעה שאין שום חלופה אחרת למתווה שהצעת לממשלת אחדות".

טרם השבעת הח"כים אמר הנשיא ריבלין כי "תוצאות הבחירות הן גם תעודת כבוד לחברה הישראלית. הן כרטיס אדום שהוציאו אזרחי ישראל לנבחריהם. כרטיס אדום לפופוליזם, לשיטה פוליטית שניזונה מחיטוט בקרעים ושרואה בפחדים של כולנו, אלה מאלה, משאב לחצוב בו". עוד הוסיף הנשיא כי "יש רגעים בודדים בחיי עם, שבהם נדרש הנשיא, מתוקף תפקידו הממלכתי, להתערב ולפעול לכיוונה וכיולה של המערכת, שמתקשה לשוב אל המסילה", וציין כי "יש אפשרות לממשלה רחבה". בתום דבריו של נשיא המדינה, החל טקס הצהרת האמונים של חברי הכנסת, וכל אחד מהח"כים הנבחרים נעמד על רגליו ואמר בתורו: "מתחייב אני".

נשיא המדינה ראובן ריבלין נושא דברים בטקס השבעת הכנסת ה-22
נשיא המדינה ראובן ריבלין נושא דברים בטקס השבעת הכנסת ה-22 | צילום: חדשות 13

בד בבד, ח"כ יאיר לפיד הודיע במהלך ישיבת סיעת כחול לבן כי הוא מוותר על הסכם הרוטציה עם בני גנץ, שהביא לאיחוד בין רשימת הרמטכ"ל לשעבר למפלגת יש עתיד. יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, התייחס להחלטת לפיד ואמר לחדשות 13 כי מדובר ב-"צעד חשוב ואצילי". רה"מ נתניהו לא התייחס להצהרתו של לפירד בפתח ישיבת סיעת הליכוד, אך תקף את גנץ ואמר כי "אין ברירה אלא לעשות את רצון העם ולהקים ממשלת אחדות לאומית רחבה. גנץ מנסה לברוח מזה וגם לשנות את ההליך הדמוקרטי. אנחנו צריכים ללכת יחד".