גנץ: ממשלה - לא בכל מחיר; הליכוד: חזרת בך מהסיכום על ריבונות

יו"ר כחול לבן טען שמפלגתו הייתה קרובה מאוד לסיכום על קואליציה משותפת, אך רה"מ חזר בו מהסיכומים בנוגע למינוי שופטים. מצדו של נתניהו השיבו כי "מדובר בספינים שמרחיקים את האחדות"

זמן צפייה: 02:13

אחדות בצל הקורונה: יו"ר כחול לבן בני גנץ התייחס היום (רביעי) למו"מ עם הליכוד לממשלת אחדות, ואמר כי "הודענו לליכוד שאנו חפצים בהקמת ממשלת חירום לאומית - אבל לא בכל מחיר. לעולם לא נאפשר לפגוע בשלטון החוק והדמוקרטיה".

עוד טען גנץ כי נתניהו חזר בו מההסכמות לגבי הוועדה לבחירת שופטים, וכי בשל כך הוא אחראי להקפאת המו"מ. "המשא ומתן ביננו לבין הליכוד להקמת ממשלת חירום לאומית כמעט והושלם בהצלחה השבוע. אף צד לא קיבל את כל דרישותיו, גם לא אנחנו. אבל כל צד קיבל את הדברים ההכרחיים עבורו בכדי שנוכל לשרת את אזרחי ישראל נאמנה בתקופה שלפנינו", אמר יו"ר כחול לבן.

עוד בחדשות 13:

פיצוץ במגעים לאחדות סביב סוגיית מינוי שופטים – המו"מ הופסק

בדרך לאחדות: "הושגו הבנות – סיכוי גבוה להודעה על חתימה הערב"

כחול לבן והעבודה הודיעו על שיתוף פעולה: "מתוך כוונה לאיחוד"

הפגישה המשולשת בין נשיא המדינה יו''ר הליכוד וראש הממשלה נתניהו ויו''ר כחול לבן בני גנץ
הפגישה המשולשת בין נשיא המדינה יו''ר הליכוד וראש הממשלה נתניהו ויו''ר כחול לבן בני גנץ | צילום: עמוס בן גרשום/ לע''מ

"היינו קרובים מאוד לברך על המוגמר, ואז הגיעו נתניהו ואנשיו עם דרישה לפגוע בעבודה התקינה של הוועדה לבחירת שופטים בניגוד למה שכבר סוכם", הוסיף גנץ. "איחוד כוחות בשעת משבר הוא חשוב – אבל דווקא בשעות כאלו, שמירה על הדמוקרטיה ושלטון החוק למען עתיד ישראל, חשובה וקריטית.

בליכוד ענו לגנץ, ומסרו כי "כחול לבן חזרה בה מההסכמה על קידום החלת הריבונות. ברגע שתחזור להסכמות המקוריות ניתן יהיה להשלים את ההסכם ולהקים ממשלת אחדות. ספינים תקשורתיים כוזבים של כחול לבן אינם מקרבים את האחדות אלא מרחיקים אותה".

בהמשך, התייחס נתניהו בריאיון לדידי הררי ב-103FM ואמר כי "השותפים שלנו מתקשים לקבל את ההבנות שהושגו, בניגוד למה שהם אומרים. לא אכנס למשחק האשמות. אני נחוש להגיע לממשלת אחדות, לא ויתרתי על כך".

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

ביום שני, כזכור, לאחר שהליכוד וכחול לבן כבר הגיעו להבנות במסגרת המגעים להקמת ממשלת אחדות, כחול לבן מסרה כי "בליכוד ביקשו לדון מחדש באופן פעולתה של הוועדה לבחירת שופטים. בעקבות זאת הופסק המשא ומתן. לא נאפשר שום שינוי בתפקוד הוועדה לבחירות שופטים ופגיעה בדמוקרטיה".

פיצוץ המגעים הגיע לאחר שמוקדם יותר באותו היום, גורמים במשא ומתן אמרו כי בין הצדדים "הושגו הבנות בכל הנושאים", וכי "העבודה כעת על ניסוחים בלבד. יש ‏סיכוי גבוה להודעה על חתימת הסכם קואלציוני עוד הערב".

בני גנץ
בני גנץ | צילום: רויטרס

מההסכם המתגבש עולה כי כל החלטה על סיפוח תחויב באישור ממשלה וקבינט - מה שאומר שתהיה התחייבויות כתובה לפיה לא ניתן יהיה לעקוף את הממשלה באמצעות חקיקה פרטית בכנסת - שם לסיפוח יש רוב מוצק.

"הכניעה של גנץ בנושא הסיפוח היא החמורה מכולם", כתב יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה בחשבון הטוויטר שלו, "משמעותה - חיסול כל סיכוי לשלום ויסודה של מדינת אפרטהייד עם אזרחים יהודים ונתינים פלסטינים".