גמזו: "המלצתי לממשלה לא לסגור את המדינה - המחיר הכלכלי עצום"

ממונה הקורונה התייחס להחלטה על סגר כללי: "מסר לציבור שהתחלואה רחבה" • עימות בישיבת הממשלה; שר האוצר: "אף מדינה לא עשתה צעדים כאלה"; נתניהו: "אתה לא מנהל הדיון, שמענו אותך"

זמן צפייה: 04:00

יממה לאחר שהממשלה אישרה את הטלת הסגר הכללי והחמרת ההגבלות, פרויקטור הקורונה הפרופסור רוני גמזו אמר היום (חמישי) כי לתחושותיו, היה עדיף להימנע מסגר מלא. "המלצתי להדק את הסגר ולא לסגור את המדינה, אבל הממשלה החליטה אחרת ואני מכבד את זה", טען, והוסיף כי המהלך הוא מעין מסר לציבור, שהרי "אם הממשלה הגיעה למצב שהיא עושה סגר כזה הרמטי - כנראה שהתחלואה רחבה".

הפרויקטור הסביר כי למרות שהמחיר הכלכלי לצעד זה הוא "עצום", כלשונו, "זו סמכותה של הממשלה לקבל החלטה כזו, ואם החליטו לסגור יותר - אנחנו נלך עם זה. הסגר יעזור לעצור את התחלואה המדאיגה. היה אפשר לסגור פחות, אבל זה בסדר".

בתוך כך, לחדשות 13 נודע כי הלילה, בעת ישיבת הממשלה בעניין הסגר, נרשם עימות חריף בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר האוצר ישראל כ"ץ, שביקש להבהיר לשרים את גודל האסון הכלכלי. "כ"ץ אמר בין היתר כי "אין אף מדינה שהחליטה על צעדים כאלה". בתגובה, השיב לו נתניהו כי "אתה לא מנהל את הדיון, שמענו אותך".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הסגר ייכנס לתוקף מחר ב-14:00 – גם ענפי הספורט יושבתו

הממשלה אישרה: סגר מלא החל ממחר – עם תפילות והפגנות מצומצמות

"נתניהו מביא באופן שיטתי מזוודות עם כביסה לניקוי בבית הלבן"

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-health-part-2009241306' autoplay='0' credit='לע"מ' desc='פרופסור רוני גמזו' kid='1_62y5td9p' duration='321'']

כאמור, הממשלה אישרה הלילה כי ממחר יוטל סגר מלא במדינת ישראל, זאת בניסיון לעצור את התפשטות מגפת הקורונה, שבימים האחרונים רושמת שיאים שליליים. כך, ממחר ועד צאת שמחת תורה, ייסגרו שווקים, בתי עסק ומקומות עבודה שאינם חיוניים. כמו כן, התחבורה הציבורית תצומצם והתכנסויות יותרו במגבלת חמישה אנשים בלבד.

באשר לפתיחת בתי הכנסת ביום הכיפורים טרם התקבלה החלטה, אולם באופן כללי החליטו השרים כי יתאפשר להתפלל ולהפגין ברדיוס של עד קילומטר מהבית, באוויר הפתוח - ובקפסולה של עד 20 משתתפים. בינתיים, נאסרה תפילה במבנה סגור - שאינו מקום המגורים של המתפלל. מי שיעשה כן יעבור עבירה פלילית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ''ץ
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ''ץ | צילום: רויטרס

עוד אישרו השרים תקנה שמאפשרת לאכוף אי שמירת מרחק בהפגנות. כמו כן, בכמה מקרים חריגים תותר היציאה מהבית, כגון: הצטיידות במוצרים חיוניים או קבלת שירותים חיוניים, סיוע לאדם שיש לו קושי או מצוקה הדורשים סיוע, קבלת טיפול רפואי חיוני או טיפול סוציאלי חיוני וטבילת אישה במקווה טהרה.

בנוסף, תותר השתתפות בהלוויה של בן משפחה קרוב, וכן יציאה לצורך פעילות ספורט של יחיד או אנשים הגרים באותו מקום, ממקום המגורים - שלא באמצעות כלי רכב ממונע, העברה של קטין בין הוריו החיים בנפרד, טיפול בבעל חיים ותרומת דם.