איזנקוט: "התנהגות הקואליציה העתידית עשויה להביא לפירוק הצבא"

חבר הכנסת הטרי והרמטכ"ל לשעבר נשא דברים בכנס המכון הישראלי לדמוקרטיה, ותקף את חברי הקואליציה המסתמנת. איזנקוט טען כי התנהגותם "מערערת את סמכות הפיקוד בצה"ל ופוגעת באמון הציבור" - והוסיף כי "לא עולה על הדעת שאזרחים יקבעו את הוראות פתיחה באש"

ח"כ גדי איזנקוט בכנס המכון הישראלי לדמוקרטיה
ח"כ גדי איזנקוט בכנס המכון הישראלי לדמוקרטיה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ח"כ גדי איזנקוט נשא דברים היום (שלישי) בכנס המכון הישראלי לדמוקרטיה, ותקף את חברי הקואליציה המסתמנת. "התנהגות הקואליציה העתידית מערערת את סמכות הפיקוד בצה"ל, פוגעת באמון הציבור ועשויה להביא לפירוק הצבא", אמר הרמטכ"ל לשעבר.

"הכותרת שהשר המיועד קיבל, השר לביטחון לאומי, מעידה על גודל האבסורד ועל ההטייה שאנו נמצאים בה", אמר איזנקוט בהתייחסו לח"כ איתמר בן גביר, "אם יש אדם אחד שמזוהה עם ביטחון לאומי הוא רה"מ, אצלו זה חונה. האחריות המשותפת על הביטחון הלאומי היא על ועדת השרים לענייני ביטחון לאומי - הקבינט. ההכפפה בגלל צורך פוליטי של יחידות מג"ב ביהודה ושומרון והמנהל האזרחי - אם מישהו רוצה ליצור אנדרלמוסיה ביהודה ושומרון זו הדרך לעשות את זה".

איתמר בן גביר
יו''ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר נואם בליל הבחירות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

"האמנה בין צה"ל לבין המשטרה מזה שנים היא שהמפקד הישיר שלהם הוא מפקד יו"ש", הוסיף איזנקוט, "זה לא יכול להשתנות, השר המיועד אינו בשרשרת הפיקוד. שרשרת הפיקוד היא חדה וברורה. חוק יסוד הצבא קובע שרק הרמטכ"ל נותן פקודות לחיילים, ראש הממשלה או כל שר אחר מעל ראשו לא יכול לתת פקודה לאלוף הפיקוד. רק הרמטכ"ל ושדרת הפיקוד נותנים פקודות לחיילים. אזרחי ישראל לא מודעים לעשייה האופרטיבית במציאות מורכבת, באתגרי לחימה בטרור ששב"כ, צה"ל מגיעים ל-98% סיכול ומצילים חיים. אם יופר האיזון הזה תיווצר מציאות מורכבת מאוד".

עוד אמר איזנקוט: "המג"ד ששפט את החייל הבוקר פעל על פי סמכות. בצבא יש התנהלות מסודרת והחייל יכול לפנות לערער או לנציב קבילות החיילים. התנהלות הפוליטיקאים מחלישה את צה"ל ופוגעת באמון הציבור בו, כפי שראינו בצורה חדה בפרשת אזריה והיא הולכת ומחמירה. נתניהו פגע בפרשת אזריה בצה"ל, באמון הציבור בצה"ל ובצה"ל כגוף ממלכתי. ראוי לנסות לשים קווים להתנהלות ולצערי הרב צרכים אישים והרצון לכותרות יצרו פגיעה אנושה בממלכתיות. הממשלה הבאה נכנסת לוורטיגו עוד לפני שהיא המריאה".

ח''כ גדי איזנקוט בכנס המכון הישראלי לדמוקרטיה
ח''כ גדי איזנקוט בכנס המכון הישראלי לדמוקרטיה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בנוגע להוראות הפתיחה באש אמר איזנקוט: "הוראות אלה לא השתנו מאז 1988 ומאפשרות לצה"ל לתפקד באופן מקצועי, יעיל וחד ויש גם אילוצים. פוליטיקאים מדברים על זה באפס סמכות. הסמכות נמצאת אצל הרמטכ"ל ואצל הפצ"ר שעושה בקרה. לא עולה על הדעת שאזרחים יקבעו את הוראות פתיחה באש. מה גם שמדובר באנשים שלא שירתו בצבא ומונחים משיקולים פופוליסטיים. כשחייל רואה אמצעי וכוונה מותר לו לבצע ירי. מחיילים מצפים לפעול בצורה מקצועית: משימה, הוראות פתיחה באש ואילוצי ביצוע. פוליטיקאים נכנסים לזה כדי להרוויח את כותרות החדשות".

בנוגע לאפשרות שינוי חוק הגיוס בפסקת התגברות אמר: "תהליך מטריד שמתבטא בעובדה שהיום בבוקר 48% מהאזרחים מתגייסים לצבא ורק 35% מסיימים שירות", בחייבי גיוס 67% מתגייסים ו-58% מסיימים שירות. מי שפוגע בצבא העם פוגע פגיעה אנושה בביטחון הלאומי. נדרש לחוקק את 'שירות לכל' – גיוס בני ובנות 18 מכל החברה לשירות צבאי, לאומי, אזרחי או שירות בקהילה שאפשר לעשות גם בעדה החרדית וגם במגזרים אחרים. אם המוטיבציה ללכת לקרבי תפחת נשאל מי יבצע את המשימות הענקיות שיש לצה"ל מאיראן, זירה פלסטינית ועוד".