כהנא לשיקלי בוועדת הכנסת: "יורק בפרצוף לדורות של חניכים"

לאחר שהוועדה נפתחה בעיכוב רב בגלל ח"כים מהאופוזיציה שקטעו את דבריו של מנהלה, ח"כ כהנא מימינה החל לנמק את הסיבות שבגינן יש להכריז על שיקלי כפורש: "העדפת את מי שמוכן לשסע אותנו זה בזה". אם אכן יוכרז כפורש - המהלך יקשה מאוד על שיקלי להתמודד מטעם מפלגה קיימת לכנסת הבאה

זמן צפייה: 08:01

ועדת הכנסת דנה הבוקר (שני) בבקשתו של יו"ר ימינה וראש הממשלה נפתלי בנט להכריז על ח"כ עמיחי שיקלי כפורש. הוועדה, שאותה מנהל ח"כ איתן גינצבורג במקומו של יו"ר הוועדה ח"כ ניר אורבך ששרוי באבל על מות אמו, דנה בטענות של בנט ששיקלי הצביע מאות פעמים נגד עמדת הממשלה על אף היותו חלק ממפלגת השלטון.

אם הוועדה תצביע בעד להכריז על שיקלי כפורש, המשמעות תהיה שהוא לא יוכל להתמודד במפלגה קיימת בבחירות הבאות ובכך תימנע האפשרות שהוא ישוריין למשל בליכוד. במקרה של הכרזה כפורש, שיקלי יוכל להתפטר מהכנסת ואז להתמודד במפלגה קיימת.

עמיחי שיקלי איתן גינצבורג
שיקלי בדיון בכנסת | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

למרות שהדיון היה אמור להתחיל בשעה 10:00, הוא התעכב דקות ארוכות בגלל ויכוח שהתפתח בגלל מחסור במקומות ישיבה לכל הח"כים שהגיעו לדיון. בהמשך, התווכחו ח"כים מהאופוזיציה עם מנהל הוועדה סביב עניין המיקרופונים וטענו ל"סתימת פיות" לאחר שהמיקרופונים הושתקו. בהמשך, תקפה ח"כ אורלי לוי-אבקסיס מהליכוד את ח"כ גינצבורג וכינתה אותו "עבד שימושי", ובתגובה לכך הוצאה מהדיון. גם חבר הכנסת איתמר בן גביר הוצא החוצה מהדיון עקב התנהלותו.

בהמשך, במהלך הטיעונים שהציג ח"כ מתן כהנא מימינה שתומכים בהכרזתו של שיקלי כפורש, תקף שר הדתות את שיקלי: "אתה שקלי, ברגע האמת, השתפנת. ברחת מלקחת אחריות - בחרת להשתפן כדי להשתריין. אם ערכים עמדו בבסיס ההחלטה שלך, איך העזת להצביע נגד חוק האזרחות?", אמר כהנא. עוד מדבריו: "אתה יורק בפרצופם של דורות של חניכים שלך, העדפת את מי שמוכן לשסע אותנו זה בזה".

מתן כהנא דיון ועדת הכנסת עמיחי שיקלי ימינה
השר כהנא בדיון ההכרזה על שיקלי כפורש | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עוד ציין כהנא כי שיקלי הצביע נגד עמדת מפלגתו 754 פעמים. במקביל, מנהל הוועדה הוציא את ח"כ דודי אמסלם, ח"כ קטי שטרית וח"כ ד"ר שלמה קרעי, ח"כ יואב קיש וח"כית מירי רגב מהדיון. בהמשך הגיעה לדיון ח"כ עידית סילמן ותקפה את ח"כ כהנא ממפלגתה: "אל תעשה שקר בנפשך".

בהמשך, דיבר בוועדה פרקליטו של ח"כ שיקלי, עו"ד גיא בוסו, שהשיב לדבריו של כהנא: "התוכן של דבריו שקרי לחלוטין", וביקש שדבריו ימחקו מהפרוטוקול. עוד הלין עו"ד בוסי על כך שיו"ר הוועדה ח"כ גינצבורג מונע ממנו מלהציג לוועדה עדים והוכחות, ועל כך שמגיש בקשת הפרישה, ראש הממשלה בנט נעדר מהדיון.

מירי רגב אורלי לוי שירלי פינטו
מירי רגב לצד שירלי פינטו בדיון בוועדת הכנסת | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

כזכור, חבר הכנסת שיקלי ממפלגת ימינה משך אתמול את עתירתו לבג"ץ, במסגרתה דרש כי ראש הממשלה בנט ושרת המשפטים איילת שקד ינכחו בדיון בוועדת הכנסת. ח"כ שיקלי חזר בו בעקבות דברי השופטים, ובראשם השופט עוזי פוגלמן.

עידית סלמן יריב לוין דודי אמסלם
סילמן לצד יריב לוין בדיון ההכרזה על שיקלי כפורש | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ההחלטה להכריז עליו כפורש התקבלה בתחילת החודש, זמן קצר לאחר עזיבתה של חברת הכנסת עידית סילמן את הקואליציה, וכצעד שנועד להזהירה ולאותת לה על הכוונות. בנט החליט יחד עם חברי סיעתו כי שיקלי יוכרז כפורש.

לפני כשבועיים הגיב ח"כ שיקלי לראשונה להכרזה של בנט עליו כפורש, ותקף אותו: "מי שהכריז עליי בפורש הוא מי שהפר אחת לאחת את כל התחייבויותיו האידיאולוגיות לבוחר - מי שתאוות שררה הובילה אותו למעילה חסרת תקדים באמון הבוחר". עוד מדבריו של שיקלי: "זוהי זכות וחובה להיות נאמן לדרך בה נשבענו לציבור ובה אוסיף ללכת בכל מחיר - מהטעם הפשוט, שאני איש ימין ואני לא פועל נגד הערכים שלי".

כידוע, שיקלי לא הצטרף עם מפלגתו לממשלה בראשות בנט, והוא אינו חלק מהקואליציה, ומעמדו החדש כ"פורש" לא יאפשר לו להתמודד בבחירות הבאות במסגרת מפלגה המתמודדת בכנסת (או כחיבור עם מפלגה כזו), אלא רק במסגרת מפלגה חדשה.