מדינה בהקפאה: איך השפיעה מערכת הבחירות על מחירי הנדל"ן?

בעשרת החודשים שבהם נמצאת מדינת ישראל בתקופת בחירות, מחירי הדירות עלו בשני אחוזים. במרכז חוסר הוודאות מצויה תוכנית "מחיר למשתכן", שמדשדשת וניצבת בפני קשיים משפטיים • פרויקט מיוחד

זמן צפייה: 01:51

זה עשרה חודשים מדינת ישראל נמצאת במערכת בחירות מתמשכת ובחוסר יכולת כמעט מוחלט לקדם נושאים חשובים ביותר במגוון תחומים, בהם תחום הנדל"ן. מאז הוכרזו הבחירות בדצמבר 2018, מחירי הדירות עלו בשני אחוזים, לפי המדד של הלשכה המרכזית של סטטיסטיקה.

עוד עולה מהמדד כי המגמה השתנתה מירידת מחירים מתונה עד לפיזור הכנסת עד לעלייה איטית אך עקבית במהלך מערכות הבחירות. במרכז חוסר הוודאות בשוק הנדל"ן נמצאת תוכנית הדגל של שר האוצר כחלון - מחיר למשתכן, שמדשדשת. ל-70 אלף בני האדם שכבר זכו בהגרלה, אין סיבה לדאגה. עם זאת, במאגר הזכאים יש כיום כ-30 אלף ישראלים שעדיין חולמים על דירה מסובסדת. מספר שהצטמצם בחודשים האחרונים בעקבות אלפים שהחליטו לקנות דירה בשוק החופשי.

לכתבות נוספות בנושא:

בכחול לבן דנים בהעברת חוק שיחייב ר"מ לפרוש במקרה של אישום

סקר חדשות 13: גנץ מוביל על נתניהו במנדט, אך לאף גוש אין 61

פשרה עם נתניהו? בכחול לבן מחכים להחלטה בתיקי רה"מ • פרשנות

שר האוצר משה כחלון בהסתדרות
שר האוצר משה כחלון בהסתדרות | צילום: חדשות 10

בחודש הבא יתפרסמו תוצאות ההגרלה התשיעית בתוכנית, בה יוגרלו כ-3,300 דירות מוזלות, אך לא ברור כרגע אם תהיה גם הגרלה עשירית. הקבלנים וראשי הערים שמביאים בחשבון שממשלה חדשה עשויה לשנות כיוון - לא ממהרים להיכנס לתוכנית. כמו כן, ישנם קשיים משפטיים לביצוע התוכנית. לדוגמה, כעשרת אלפים יחידות דיור דורשות את אישור שר הפנים, אך היועץ המשפטי לממשלה מתנגד לחתום עליו בתקופת בחירות.

עם זאת, דווקא עכשיו המחירים הנמוכים של מחיר למשתכן מתחילים להשפיע על שאר השוק, בעיקר על מחירי דירות חדשות שירדו ב2.8%. אבל במצב הזה של שיתוק מערכות כמעט מוחלט - משבר הדיור היה ונשאר כאב ראש עצום גם לממשלה הבאה ובעיקר לזוגות הצעירים.