בר-לב אישר: מצעד הדגלים ביום ירושלים יעבור דרך שער שכם

בתום דיון הערכת מצב שעסק במצעד הדגלים שיתקיים ב-29 במאי, בהשתתפות המפכ"ל ומפקד מחוז ירושלים במשטרה, אישר השר לביטחון פנים לקיים את מצעד הדגלים במתווה שהיה נהוג בעבר - דרך שער שכם

מצעד הדגלים, ירושלים, כותל
מצעד הדגלים. ארכיון | צילום: רויטרס

אמש (שלישי) קיים השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, דיון הערכת מצב ראשון שעסק במצעד הדגלים שיתקיים בירושלים ב-29 במאי. בדיון השתתפו מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי ומפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן. בתום הדיון קיבל השר בר-לב את המלצת המשטרה לקיים את מצעד הדגלים במתווה שהיה נהוג במרבית השנים בעבר והצעדה תעבור דרך שער שכם.

מארגני ריקוד הדגלים ברכו על ההחלטה "אין מתאים מלצעוד ביום חגה של ירושלים, בכל חלקי העיר. ריקוד הדגלים המסורתי מסמל יותר מכל את שחרורה של ירושלים ואת חיבורה של העיר ממערב למזרח באמצעות עשרות אלפי שצועדים בשמחה ברחובות העיר העתיקה בדרכם לכותל המערבי. אנו מברכים את משטרת ישראל, על ההחלטה".

השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג', הגיב על ההחלטה: "ההחלטה לאשר את מעבר צעדת הפרובוקציה ברובע המוסלמי ובשער שכם, היא טעות מסוכנת ומדאיגה. מטרת הצעדה בלב מזרח ירושלים, איננה טובת ירושלים, אלא הרצון להבעירה, לכן בכוונתי לפעול לשינוי ההחלטה, כדי למנוע את השלכותיה המסוכנות".

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב
השר לביטחון הפנים עמר בר לב

בחודש שעבר, לאחר שהמשטרה לא אישרה את המתווה מעצד הדגלים בצל גל הטרור, מאות פעילים התכנסו בכיכר ספרא לצעדת הדגלים במטרה להגיע, דרך שער שכם - לכותל המערבי. חבר הכנסת איתמר בן גביר כינס מסיבת עיתונאים ואמר: "אני צועד לכיוון שער שכם, אלא אם תושג פשרה ויאושר מתווה אחר".

הצעדה החלה כפי שהודיעו המארגנים אך המשטרה חסמה את המשתתפים תוך זמן קצר ולא אפשרה את המעבר. קבוצה של כעשרים יהודים הצליחו להגיע לשער שכם, עוררו שם מהומות ונזרקו עליהם בקבוקים וחפצים, אך הם פונו משם על ידי כוחות הביטחון במהרה והאזור נרגע.

דגלי ישראל בצעדת ירושלים
דגלי ישראל בצעדת ירושלים | צילום: רויטרס

במאי 2021, בעקבות המתיחות הביטחונית שהובילה למבצע "שומר החומות", זמן קצר לפני תחילת מצעד הדגלים המסורתי של יום ירושלים, המשטרה הודיעה על שינוי מסלול המצעד, כך שהוא לא יעבור בשער שכם.  השר לביטחון הפנים דאז אמיר אוחנה והמפכ"ל קובי שבתאי התנגדו להחלטה. אולם, גורמים המעורבים בביצועה אמרו כי "ההוראה באה מלמעלה, כנראה מלשכת ראש הממשלה". שר הביטחון בני גנץ, צה"ל ושב"כ תמכו בהחלטה.