האיחוד האירופי: מוכנים לפעול לחידוש המו"מ בין ישראל לרשות

בארגון הגיבו לתוכנית המאה ומסרו כי "נלמד את העסקה – מחויבים לפתרון שתי המדינות תוך כיבוד החלטות האו"ם והסכמה בין-לאומית". האו"ם: "מחוייבים לשלום במזרח התיכון בהתבסס על החוק הבינ"ל"

מסיבת עיתונאים של שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל, בלגיה RTR2910C
מסיבת עיתונאים של שרי החוץ של האיחוד האירופי בבריסל, בלגיה RTR2910C | צילום: רויטרס

ג'וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, התייחס הערב (שלישי) לפרסום תוכנית השלום האמריקנית ואמר כי "היוזמה האמריקנית מספקת הזדמנות לפתוח מחדש במאמצים החשובים והדחופים לקראת מו"מ והשגת פתרון אפשרי לסכסוך הישראלי-פלסטיני".

"האיחוד ילמד ויעריך את ההצעה", אמר בורל. "הדבר ייעשה על בסיס עמדתו של האיחוד האירופי והמחויבות המשותפת להגעה למשא ומתן ולחתירה לפתרון שתי המדינות. השאיפות הלגיטימיות של ישראל ושל הפלסטינים יילקחו בחשבון. אנו מוכנים לפעול לחדש את תהליך השיחות במטרה להשיג שלום צודק וארוך טווח".

לכתבות נוספות בנושא >> 

לפני פרסום תוכנית טראמפ: צה"ל מתגבר כוחות חי"ר בבקעת הירדן

יום גורלי: תוכנית השלום, פגישת חירום ברמאללה – ודיוני חסינות

בבית הלבן הבהירו לנתניהו: מתנגדים לצעדים חד צדדיים מיידיים

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו בהכרזה על תוכנית השלום | צילום: חדשות 13

"נדרשת מחויבות משני הצדדדים, שתבוא לידי ביטוי במדיניותם ובפעולותם, לפתרון שתי מדינות לשני עמים - הדרך היחידה האפשרית לפתור את הסכסוך".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש הביע את מחויבות האו"ם לקידום שלום במזרח התיכון "בהתבסס על החוק הבין-לאומי, על הסכם דו צדדי והגשמת חזון שתי המדינות על בסיס הגבולות 67". עוד אמר גוטרש כי "התוכנית שפורסמה היום היא נקודת פתיחה טובה לחזרה לשולחן המשא ומתן בהובלת ארה"ב".

שר החוץ הבריטי בירך על התוכנית של טראמפ והגדיר אותה "הצעה רצינית שמשקפת שהושקעו בה הרבה זמן ומאמצים".

תוכנית השלום של דונלד טראמפ
תוכנית השלום של דונלד טראמפ | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר הערב הציג נשיא ארה"ב דונלד טראמפ את תוכנית השלום במסיבת עיתונאים, כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו נמצא עמו בבית הלבן. טראמפ פירט את עיקרי התוכנית, שמתווה דרך להשגת פתרון שתי המדינות כולל הכרה בריבונות הישראלית בבקעה, בכל היישובים היהודיים ביו"ש ובאזורים נוספים.

טראמפ הדגיש כי אף אזרח לא יפונה מביתו במסגרת התוכנית - פלסטינים ויהודים כאחד. עוד קובעת התוכנית כי ירושלים המאוחדת תישאר בירת ישראל וכי הפלסטינים יוכלו להקים בירה במזרח ירושלים, שבה תוקם שגרירות אמריקנית.