האיחוד האירופי: בחנו את הסכם נתניהו-גנץ - מתנגדים לסיפוח

שר החוץ של הארגון הודיע כי בחן את ההסכם בין נתניהו לגנץ, והצהיר כי החלת ריבונות ישראלית תהווה הפרה חמורה של החוק. "נעקוב ונגיב בהתאם". משרד החוץ: "מצער שכך בוחר לקדם את פני הממשלה"

זמן צפייה: 01:20

ג'וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, הצהיר היום (חמישי): "ראינו את ההסכם בין גנץ לנתניהו. סיפוח בגדה המערבית יהווה הפרה חמורה של החוק הבין-לאומי. נעקוב אחר המצב ונגיב בהתאם".

ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "מצער לקרוא שג'וזף בורל, מי שמתיימר להיות אמון על יחסי החוץ של האיחוד האירופי, בוחר לקדם בצורה הזו את פניה של ממשלה חדשה של שותף מרכזי של האיחוד, ומעדיף לראות את היחסים בין ישראל לבין האיחוד דרך הפריזמה של המגפה ושל 'מעמד השטחים'. על רקע עומקם של היחסים ולאור העובדה כי הודעה זו לא זכתה אתמול לתמיכת המדינות החברות באיחוד, אנו תוהים איזו מדיניות האדון הנכבד בוחר לייצג, ולא בפעם הראשונה".

שר החוץ ישראל כץ: "אני מודה לידידותנו באירופה שהתנגדו להודעתו של בורל ומנעו בכך את אימוץ הטקסט בשם האיחוד האירופי. מדינות אלה מכירות בערך היחסים עם ישראל ואנחנו נמשיך לקדם את יחסים בין ישראל לאירופה ביחד איתן".

דגלי האיחוד האירופי
דגלי האיחוד האירופי | צילום: רויטרס

גרמניה התייחסה גם היא להסכם בין נתניהו לגנץ: "מודאגים מאוד מסעיף הסיפוח. סיפוח מנוגד לחוק הבין-לאומי. קוראים לישראל לא לבצע זאת". בתוך כך, בבריטניה גם הגיבו על על ההסכם בין ראש הממשלה ליו"ר כחול לבן ואמרו כי "אנו מודאגים מכך שההסכם להקמת ממשלה חדשה בישראל סולל את הדרך לסיפוח. כל סיפוח חד צדדי בגדה המערבית על ידי ישראל יזיק לתהליך השלום ומנוגד לחוק הבין-לאומי".

אתמול בירך שר החוץ האמריקני, מייק פומפאו, על הקמת ממשלת נתניהו-גנץ והסביר כי הבית הלבן "יעבוד איתה באופן צמוד. בנוסף, הוא התייחס לסוגיית החלת הריבונות על בקעת הירדן וצפון ים המלח. לדבריו, ממשל ארצות הברית יציג לממשלת ישראל את עמדתו בנושא בפורומים מצומצמים, והוסיף כי "הסיפוח הוא החלטה שישראל צריכה לקבל".

כזכור, כחלק מההסכם בין כחול לבן לליכוד, תוכל האחרונה להביא לדיון בקבינט ובממשלה את ההסכמה שתושג עם ארצות הברית בעניין החלת הריבונות החל מאחד ביולי השנה. גנץ מתנגד לסיפוח בסדר גודל שעליו מדבר נתניהו, ועכשיו אומרים אנשיו שהוא ושר החוץ גבי אשכנזי ינסו להשפיע מבפנים.

התנחלות בגוש עציון שבגדה המערבית
התנחלות בגוש עציון שבגדה המערבית | צילום: רויטרס

בניגוד לכמעט כל נושא אחר בהסכם – בנושא הזה הובהר במפורש שלגנץ לא תהיה זכות וטו על סוגיית הסיפוח. אבל נתניהו יצטרך לעשות שורה של צעדים: נתניהו יצטרך לקיים דיונים והתייעצויות עם גנץ, ולקבל הסכמה אמריקנית ולסיים את תהליך המיפוי עם האמריקנים של החלקים שיסופחו. זאת, בזמן שארצות הברית עסוקה כולה במשבר הקורונה, וספק אם יגיעו לשלב הזה עד לאחד ביולי.

כמו כן, נתניהו יצטרך לקיים הידברות בין-לאומית – עם אירופה וכן עם מדינות ערב. נתניהו יצטרך לוודא שהמהלך שומר על אינטרסים ביטחוניים ואסטרטגיים – כלומר לבצע עבודת מטה של מערכת הביטחון שלא בוצעה עד כה. עוד הוא יצטרך להראות כי המהלך לא פוגע ביציבות האזורית או בהסכמי השלום עם מצרים וירדן.