ארדן על החזרת השגריר הירדני: "מציע לא להספיד את היחסים"

השר לביטחון הפנים התייחס בריאיון לכאן ב' למהלך של עמאן ואמר כי מדובר בצעד דיפלומטי מוכר: "נמשיך לעשות הכול כדי שהיחסים יישמרו". עו"ד העצורה הירדנית: "היא הועברה בדחיפות לביה"ח"

זמן צפייה: 00:43

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן התייחס הבוקר (רביעי)  בריאיון לכאן ב' למתיחות ביחסים עם ירדן ולהחזרת השגריר הירדני לעמאן ואמר כי "הצעד של החזרת שגריר להתייעצויות הוא צעד מוכר בדיפלומטיה, אני מציע לא להספיד את היחסים עם ירדן. היחסים עם ירדן הם חשובים ונמשיך לעשות הכול כדי שהם יישמרו. יש לנו שיתופי פעולה מצויינים".

השר ארדן הוסיף כי מדינות שכנות הרבה פעמים פועלות באופן שונה בשני ערוצים - פומביים וחשאיים. "גם השלום עם מצרים לצערנו הוא שלום קר. וגם אם מדינת ישראל רוצה מאוד נורמליזציה עם שכנותיה, אז הרבה פעמים בגלל הרחוב במדינות הללו, הרבה פעמים השלטון לא בדיוק נוקט באותה גישה בצורה פומבית, כפי שהוא נוהג מאחורי הקלעים - בשיתופי פעולה מאוד רחבים. בירדן, כידוע, יש אחוז מאוד גבוה של פלסטינים שעוינים את המדינה, לצד זה שיש לנו איתה שיתופי פעולה מצוינים".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"אני האחרון ששמע אותם": המוקדן שענה לשיחת הנערים שנחטפו נחשף

איך השפיע החרם של חברת Airbnb על התיירות ביו"ש?

לא כל הנוצץ: מי אחראים למשבר בשוק היהלומים הישראלי?

עבד אל-רחמן הירדני והיבא אל-לבדי שעצורים בישראל
עבד אל-רחמן הירדני והיבא אל-לבדי שעצורים בישראל

לדבריו, מעצרם של שני הירדנים בישראל הוא חוקי לחלוטין ואין בו כל עניין פוליטי. "לגורמי הביטחון יש את המידע שיש להם ויש פה חשדות כבדים נגד אותם אזרחים עצורים. מדינת ישראל היא מדינת חוק ואנחנו סומכים על כך שהמעצר הוא מנהלי ואין פה קשר לדרג הפוליטי. ההחלטות על המעצרים הללו הם של גורמי ביטחון ומשפט ואני יכול להרגיע שמצבה הבריאותי של האזרחית הירדנית העצורה תקין. היא נמצאת בפיקוח ומבקרים אותה עורכי דין"

חרף טענת ארדן, עורך דינה של האזרחית הירדנית העצורה בישראל,הבה א-לבדי, אמר לחדשות 13 כי "היא הועברה בדחיפות לבית החולים בני ציון שבחיפה בשל מצבה הבריאותי הקשה. אנו ממתינים היום להחלטת בית המשפט הישראלי בנוגע להמשך מעצרה".

כזכור, שר החוץ הירדני איימן א-ספדי הודיע אתמול כי הורה לשגריר הישראלי בירדן לשוב מתל אביב לעמאן להתייעצות במחאה על "מעצר לא חוקי" של שניים מאזרחיה. "לאור חוסר ההיענות הישראלית לדרישה המתמשכת שלנו מזה חודשים לשחרר את שני האזרחים הירדנים היבא אל-לבדי ועבד אל-רחמן מרעי, והמשך מעצרם הלא אנושי, השגריר זומן כצעד ראשון", כתב שר החוץ הירדני בציוץ בטוויטר. השר אף הוסיף כי חלה הרעה משמעותית במצבם הרפואי של אזרחיה.

שר החוץ הירדני, איימן אל ספאדי
שר החוץ הירדני, איימן אל ספאדי | צילום: רויטרס
במקביל, משרד החוץ הירדני מסר כי השלטונות הירדנים תפסו אזרח ישראלי, שהסתנן באופן לא חוקי למדינה באזור הצפון. דובר משרד החוץ, ספיאן אל-קצ'אה, כתב בחשבון הטוויטר שלו כי השלטונות הירדנים שומרים על המסתנן וחוקרים אותו כהכנה לקראת העברתו לגורמים הנוגעים בדבר בכדי לנקוט בצעדים החוקיים נגדו. ממשרד החוץ נמסר בתגובה: "בודקים מול הרשויות בירדן את הדיווח על מעצר אזרח ישראלי שהסתנן למדינה". מצה"ל נמסר כי הישראלי חצה את הגבול לירדן מרצונו.