ארדן: אקפיא את מינוי המפכ"ל ונציב שב"ס - עד לאחר הבחירות

השר לבט"פ הודיע שלא יאייש מחליפים קבועים לתפקיד לפני הבחירות, לאור "הערמת קשיים משפטיים וסירוב ועדת גולדברג לבדוק כמה מועמדים במקביל". מ"מ המפכ"ל: "הנחיתי להתחיל בסבב מינויים נרחב"

זמן צפייה: 00:22

השר לביטחון פנים גלעד ארגן הודיע כי החליט להקפיא את הליך מינוי המפכ"ל ונציב שב"״ס ולהמשיך בו לאחר הבחירות. השר אמר כי החלטתו נובעת מ"הערמת קשיים משפטיים וסירוב ועדת גולדברג לבדוק כמה מועמדים במקביל". מה שלטענתו היה "מאפשר להבטיח את הצלחת ההליך". בתגובה, הודיע מ"מ המפכ"ל כי יחל בסבב מינויים נרחב במשטרה.

השר המשיך והאשים את ועדת גולדברג: "החלטה זו אשר גורמת לחוסר ודאות, כיוון שרף 'טוהר המידות' של הוועדה אינו מוגדר ואין לו קריטריונים. לטענת ארדן "בעבר בדקה ועדת המינויים לבקשת שר הביטחון ושר האוצר מספר מועמדים לאותו תפקיד במקביל, אולם הוועדה בהרכבה הנוכחי סירבה ובכך פגעה בהליך המינוי וביכולת להשלימו בוודאות".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

"באנו חושך לגרש": מחאות בבתיה"ס נגד דברי פרץ על הקהילה הגאה

אדלשטיין: "חולק על עמדת יועמ"ש הכנסת, אך אסור להסית נגדו"

ליברמן: אם נצטרך – נלך לעימות עם אדלשטיין על הקמת ועדת כנסת

מ״מ המפכ״ל ניצב מוטי כהן, בטקס חילופי מפקדים במחוז צפון
מ״מ המפכ״ל ניצב מוטי כהן, בטקס חילופי מפקדים במחוז צפון | צילום: חדשות 13

ארדו המשיך ופירט את הסיבות להקפאת המינויים: "היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבלט ציין בחוות דעתו לגבי חלק מהמועמדים שהוגשו לבחינתו, שיש להביא את המידע על אירועים בעברם בפני ועדת גולדברג. זאת, כדי שהיא תשקול אותו במסגרת החלטתה". ארדן טען כי "גם עמדת היועץ, שאין מניעה להביא מועמד לבדיקת ועדת גולדברג, עדיין מותירה ספק רב בקשר לאישורו בוועדה, ואם יוגש רק מועמד אחד והוא לא יאושר או הליך אישורו יתארך - והמינוי יתעכב עד ליום הבחירות לפחות".

ארדן טען גם כי "לבג"ץ צפויות להיות מוגשות מספר עתירות כנגד הליך המינוי בשל היותו בתקופת בחירות, דבר שיאריך משמעותית את ההליך ואף עלול לגרום להקפאתו ככל שהמינוי קרוב יותר לבחירות". ארדן אמר כי "כבר בשלב זה נשלחו לוועדת גולדברג התנגדויות מטעם קצינים לשעבר במשטרה. עקב מדיניות הוועדה, לאפשר למתנגדים מהציבור להופיע בפניה גם אם מדובר בטענות שנבדקו בעבר, ברור שההליך ייארך פרק זמן, שיגרור את הליכי המינוי עד סמוך ליום הבחירות ואולי אף לאחריו".

ארדן הודיע כי שוחח עם מ"מ המפכ"ל, ניצב מוטי כהן, ועם מ"מ נציב בתי הסוהר, גונדר אשר וקנין, ועדכן אותם בהחלטתו. השר הבהיר כי בהתאם לחוק, נתונות לממלאי המקום הסמכויות הנדרשות והגיבוי להמשיך ולבצע כל תיקון וכל שינוי נדרש במשטרה ובשב"ס, לרבות ביצוע סבבי מינויים פנימיים.

בתגובה להודעת ארדן, מ"מ המפכ"ל מוטי כהן שלח איגרת לשוטרי משטרת ישראל, בה הודיע כי יחל סבב מינויים נרחב: "אחת הסוגיות שלה נדרשתי פעמים רבות במהלך השנה האחרונה בה שירתתי כממלא מקום המפכ"ל, הינה סוגיית המינויים בקרב הקצונה הבכירה. אמרתי פעמים רבות, כי ההחלטה שלא לבצע את סבב המינויים, נובעת משתי סיבות מרכזיות, התלויות זו בזו - האחת, חוסר היכולת לראות את תמונת כח האדם המלאה בקרב הקצונה הבכירה, והשנייה, הרצון שלא לפגוע בקצינים במסגרת סבב חלקי. אולם לאור התארכות התקופה אני סבור כי השתנו הנסיבות וכי בעת הזו אין מנוס מביצוע סבב מינויים, מלא ככל שניתן".

כזכור, לפני כשבועיים פורסם לראשונה בחדשות 13 כי ארדן צפוי לבקש לתקן את החלטת הממשלה, כך שוועדת גולדברג תחויב לבחון כמה מועמדים לתפקיד המפכ"ל, ולא אחד. זאת בעקבות החלטת הוועדה למינוי בכירים שהתקבלה יום לפני כן לפיה על ארדן להציג מועמד אחד בלבד.

הוועדה למינוי בכירים דחתה את בקשת השר ארדן וקבעה כי יוכל להגיש מועמדות של אדם אחד בלבד לתפקיד המפכ"ל. "במהלך הדיון היו הדעות חלוקות, ובסיומו הוחלט ברוב קולות כי הדרך הראויה היא זו שבה הלכה הוועדה עד כה", נמסר מטעם הוועדה.

בעקבות הודעת הוועדה, מסר ארדן כי "ההחלטה פוגעת בהליך מינוי המפכ"ל ונציב שב"ס. לאור חוסר הוודאות שהחלטת הוועדה יוצרת, אשקול את המשך הליך המינוי".

"לאור העובדה שהוועדה אינה פועלת לפי קריטריונים ברורים ולא ניתן לצפות איזה מידע נוסף יועבר אליה מהציבור, כולל על ידי גורמים בעלי עניין, ישנו חוסר ודאות בנוגע לתוצאת הליך האישור בוועדה, ולכן בנסיבות המיוחדות הקיימות כיום טועה הוועדה כשהיא מסרבת לבקשה", הוסיף השר לביטחון הפנים.