בנט: "אי אפשר לסמוך על אורבך", נתניהו: "בשורה גדולה"

בנט כינס את ראשי המפלגות והזהיר מפני אפשרות של כאוס אם תקנות יו"ש לא יאושרו. בקואליציה היו מי שניסו לשכנע אותו שלא להרים ידיים. "הוא נשבר", אמרו בכירים בקואליציה. שר המשפטים סער תקף: "ח"כים בקואליציה הובילו לכך, המטרה - למנוע חזרת נתניהו לשלטון". נתניהו: "בשורה גדולה, נקים ממשלה רחבה"

זמן צפייה: 00:08

במערכת הפוליטית לא באמת מופתעים מהחלטת ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד לפזר את הכנסת ולהוביל את ישראל שוב - בפעם החמישית בשלוש שנים - לבחירות כלליות. התגובות לא איחרו לבוא.

"אי אפשר להסתכן בכאוס אם לא יעברו תקנות יו"ש. אי אפשר לסמוך על אורבך", אמר בנט לראשי המפלגות. היו מי שניסו לשכנע אותו שלא צריך להרים ידיים. "בנט פשוט נשבר", אמרו בכירים בקואליציה.

"המטרה בבחירות הקרובות ברורה - מניעת חזרת נתניהו לשלטון ושעבוד המדינה לאינטרסים שלו", אמר שר המשפטים גדעון סער, שתקף את הגורמים בקואליציה שהובילו לסיכולה: "כפי שהזהרתי - חוסר אחריות של חברי כנסת מסוימים בקואליציה הביא לתוצאה הבלתי נמנעת".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2006222027' autoplay='0' credit='' desc='ריאיון עם ח"כ יואב גלנט' poster='' kid='1_tq2jdqch' duration='']

שר הבריאות ויו"ר מרצ ניצן הורוביץ אמר במהדורה המרכזית של חדשות 13 כי "ראש הממשלה כינס אותנו בלשכתו בכנסת ואמר לנו את הדברים. הוא הודיע לנו לפני שזה פורסם. ישבנו אצלו כל ראשי המפלגות. אני מצטער על זה. זו ממשלה היסטורית שהצילה את הדמוקרטיה ואני גאה בחלק שהיה לי בשותפות בה ואני מאחל לך הצלחה לראש הממשלה הבא יאיר לפיד".

"צריך לשים קץ לשקר", הוסיף הורוביץ, " מרצ היא המפלגה שעשתה הכי הרבה ויתורים כדי שהממשלה הזו תמשיך. בלענו הרבה צפרדעים ועשינו הרבה פשרות. אני גאה במה שעשינו בממשלה. עם כל הסיפורים שהיו, בסוף אף חבר כנסת הצביע בעד פיזור. אנחנו נקיים פריימריז כפי שהבטחנו. כל מי שירצה יתמודד. מרצ תמיד עמדה במבחנים הכי קשים ונילחם על דרכנו וערכינו. נצליח גם הפעם. אני לא עוסק בשאלה של איחוד עם מפלגת העבודה".

[brightcove_iframe video_id='news-video-news-flash-part-220620201' autoplay='0' credit='' desc='נתניהו: "בשורה גדולה"' poster='' kid='1_7ttuwdvs' duration='']

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו אמר כי זה "ערב של בשורה גדולה למיליוני אזרחים. ברור לכולם שהממשלה הכושלת בתולדות המדינה סיימה את דרכה. ממשלה שהייתה תלויה בתומכי טרור, שהטילה מסים מיותרים, שסיכנה את הצביון היהודי של המדינה השלנו. הממשלה הזו הולכת הביתה. נקים ממשלה לאומית רחבה בראשות הליכוד".

לאחר מכן אמר: "אזרחי ישראל שיש כאן ממשלה שנכנעה לטרור, שאיבדה את היכולת למשול בערי ישראל ולהניף את דגלי ישראל בערי ישראל. הרבה אזרחים אמרו לי, 'הרגשנו שהמדינה נשמטה לנו מתחת לרגליים'. זה התבטא בשלושה דברים מרכזיים: אובדן תחושת הביטחון האישי, יוקר המחייה שמאמיר לדברים, אובדן הגאווה הלאומית".

גדעון סער
שר המשפטים גדעון סער | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

שר הביטחון בני גנץ הביע צער: "אנו חותמים הערב לצערי את פרק ממשלת השינוי. ממשלה שבשנת פעילותה עשתה רבות למען החברה הישראלית, ביטחונה וחוסנה ותמשיך לפעול למענה גם בתקופת המעבר. בעת הזו אני מודה לראש הממשלה נפתלי בנט שעשה מאמצים משמעותיים כדי להוביל אותה, ומאחל בהצלחה לשר החוץ שייכנס לתפקיד ראש הממשלה בקרוב".

חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ'
חוגג. חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

באופוזיציה כמובן מיהרו לברך. "בנט, יכולת למנוע מאיתנו את כל הסיוט שהעברת מדינה שלמה עם השותף העסקי שלך יאיר לפיד", מסרה ח"כ מירי רגב מהליכוד. "גם זה לא יעזור לכם, הסיפור שלכם נגמר. הציבור הישראלי הבין בדיוק מי אתם. לכו הביתה".

יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' אמר: "עם ישראל חי. לא עוד פילוג, לא עוד שיסוי. בקרוב בעזרת השם, אחדות יהודית, ציונית ולאומית אמיתית שתנהיג את ישראל". יו"ר ש"ס אריה דרעי הסתפק בציוץ קצר וכתב: "עם ישראל חי".

ח"כ אלי אבידר, שכזכור התפטר במהלך הקדנציה מתפקידו כשר, אמר: "קואליציית השינוי עשתה טוב למדינת ישראל בתחומים רבים ועל עם ישראל להיות גאה בה. הכישלון שלה הוא בהשארת נתניהו בזירה הפוליטית. על היעדר האומץ הפוליטי של הגוש שלנו עם ישראל עלול לשלם מחיר כבד. בבחירות הקרובות נפטרים מנתניהו אחת ולתמיד".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2006222107' autoplay='0' credit='' desc='ריאיון עם מנסור עבאס במהדורה המרכזית' poster='' kid='1_dave5bqr' duration='']

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אמר: "הניסיון לשמר את הכיבוש הוא שהפיל את הממשלה שעשתה הכול כדי להתעלם ממנו. סיום הכיבוש הוא האינטרס של כולנו כי כל עוד הוא נמשך לא תהיה פה דמוקרטיה ויציבות ולא שלום, שוויון וצדק חברתי". יו"ר בל"ד סמי אבו שחאדה כתב: "ברוך שפטרנו".

ההערכה היא שתאריך הבחירות ייקבע ב-25 באוקטובר לאחר חגי תשרי. לפיד ייכנס לתפקיד ראש ממשלת המעבר ובנט יהיה ראש הממשלה החליפי. לפיד ימשיך לכהן במקביל כשר החוץ. ביום שישי שוחח בנט עם היועמ"שית על משמעויות אי העברת תקנות יו"ש, והבין את גודל הכאוס שצפוי וזה היה אחד הדברים שהשפיע על החלטתו.