לאחר שח"כית ממרצ התנגדה: חוק הגיוס נפל בקריאה ראשונה

על אף שחברי הכנסת מרע"ם תמכו בחוק שהציג שר הביטחון, חברת מרצ הפרה את המשמעת הקואליציונית והתנגדה, והחוק נפל בשוויון 54. "הקואליציה שאני חברה בה חצתה קווים אדומים"

זמן צפייה: 01:36

חוק הגיוס, שנועד להרחיב את גיוסם של צעירים מהמגזר החרדי לצה"ל, אותו הציג הבוקר (שני) שר הביטחון בני גנץ במליאה נפל הערב בקריאה ראשונה בכנסת, כאשר 54 חברי כנסת הצביעו בעד ו-54 חברי כנסת הצביעו נגד.

ג'ידא רינאווי זועבי ממרצ התנגדה לחוק, ובכך הפרה משמעת קואליציונית. בעקבות כך, יו"ר ש"ס אריה דרעי רץ במליאה, ושלח את יואב קיש החוצה על מנת לקרוא לחסרים בתקווה שהאופוזיציה תצליח להפיל את החוק.

חברת הכנסת זועבי התייחסה להצבעתה ואמרה כי "בשבוע שעבר הקואליציה שאני חברה בה חצתה שני קווים אדומים. התנהלות הממשלה, משרד בטחון פנים, משרד השיכון, המשטרה וקק"ל בנגב נגד האזרחים הערבים הבדואים היתה לאות קלון של מדיניות ברוטאלית, אטומה ודורסנית", והוסיפה "אתמול הממשלה תמכה בהבאת הצעת חוק גזענית ופאשיסטית של הציונות הדתית בנושא חוק הלאום".

"בעבר הגשנו מתווה צודק וראוי לחוק האזרחות אשר יבטיח את כבוד האנשים", אמרה זועבי,  "אך לצערי שרת הפנים איילת שקד נפנפה בהבטחותיה הללו ולא קיימה אותן. אינני יכולה לעבור על סדר היום ועל כן בצעד של מחאה, הצבעתי היום בעד מצפוני, בעד החברה הערבית ונגד הצעות חוק שהממשלה רצתה לקדם, חוק הגיוס וחוק שירות לאומי. הקואליציה הזו הבטיחה שינוי, גם כלפי החברה הערבית, חובת ההוכחה היא על הממשלה".

מלשכתו של שר הבריאות ויו"ר מרצ ניצן הורוביץ נמסר כי הורוביץ רואה את התנגדותה של זועבי בחומרה רבה וכי היא ננזפה ותזומן לברור.

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד אמרו בהודעה משותפת כי ביום רביעי הקרוב הקואליציה תניח את הצעת חוק הגיוס מחדש עם בקשה לפטור מחובת הנחה. ההצעה תעלה להצבעה במליאה בשבועות הקרובים.

דרעי איים במליאה כי "אם יעבור חוק הגיוס נעתור לבג"צ לקדם גיוס גם של ערבים". עם זאת, מנסור עבאס, אימאן ח’טיב יאסין ו-ווליד טאהא ממפלגת רע"ם הצביעו בעד החוק ומדובר בפעם הראשונה שחברי כנסת ערבים מצביעים בנושא גיוס לצה"ל.

גם הרשימה המשותפת התייחסה לנפילת החוק ומסרה כי "למרות תמיכת רע"ם בחוק המיליטריסטי לחיזוק צבא הכיבוש - חוק הגיוס שנועד לגייס חרדים לצבא נפל במליאה. את הצבא צריך להסיג מהשטחים, את גיוס החובה לבטל ואת המיליטריזם ששולט במדינה צריך לעקור. הכבוד לחברת הכנסת ר׳ידא רינאווי שהתנגדה לחוק ויצאה לבדה נגד עמדת הקואליציה. ערכי ממשלת הימין לא משאירים מקום לערכים הומאניים של צדק ושוויון".

שר הביטחון אמר הבוקר במליאה כי "בצה"ל פועלים להרחבת מסלולי השירות כדי שמי שנכנס חרדי ישמור על זהותו. אני רואה את חברי החרדים כשותפים לתהליך וביחד נשמור גם על עולם התורה. יש הבנה שלא כל תלמידי הישיבות ישרתו בצה"ל, החוק ירחיב את מספר המשרתים בצבא ובשירות האזרחי. התחלנו גם להוריד את גיל הפטור לשנתיים הקרובות ל-21 כדי לאפשר שילוב בשוק התעסוקה".