המאבק בזן אומיקרון: הממשלה אישרה את השימוש באיכוני שב"כ

עימות התפתח בישיבת הממשלה על הנושא בצל התנגדותו של השר לתכנון אסטרטגי. "ראש השב"כ התאהב בכלי", אמר אבידר ובנט השיב לו: "אל תכפיש אותו". רה"מ החליט לא להאריך את כהונת פרויקטור נתב"ג

זמן צפייה: 09:29

הממשלה אישרה היום (ראשון) את השימוש באיכונים סלולריים שיופעלו על ידי השב"כ לאיתור מגעים של מאומתי זן האומיקרון. לצד האישור, חברי הקואליציה, השר אלי אבידר, השרה אורנה ברביבאי, השרה יפעת שאשא ביטון והשר גדעון סער התנגדו. השר עיסאווי פריג' והשרה תמר זנדברג נמנעו.

השימוש של השב"כ באיכונים ייעשה במטרה לאתר את המאומתים, ובכך לקטוע את שרשראות ההדבקה. עוד הודגש כי השימוש מוגבל רק למאומתים בזן החדש, ולא מדובר בשימוש רחב וגורף לכלל המאומתים, כפי שנעשה בגלי התחלואה הקודמים.

בין השר אבידר לבין ראש הממשלה נפתלי בנט התפתח עימות מוקדם יותר בדיון על איכוני השב"כ בשיבת הממשלה, זאת לאחר שאבידר בטען כי יצביע נגד. בסביבתו של השר אמרו כי "אם יאושרו איכוני השב"כ, זה לא יעבור בשלום".

"רונן (רונן בר, ראש השב"כ) התאהב בכלי" אמר אבידר לבנט, שהשיב לו: "אל תדבר לגופו של ראש השב"כ. אל תכפיש אותו". אבידר לא נותר חייב ואמר: "אני אגיד מה שאני רוצה". ובנט ענה: "אתה לא תכפיש את ראש השב"כ שעושה עבודה מצוינת".

עוד אמר אבידר לבנט: "אין לי טענות אליך. הדעות שלך ידועות. הטענות שלי הן כלפי שר הבריאות הורוביץ" ופנה להורוביץ "כשיולי אדלשטיין הביא את איכוני השבכ הוא היה לא דמוקרט ועכשיו אתה יותר דמוקרט? אתה אשם! איך נוכל להגיד לממשלה אחרת כשהצד השני יהיה בראשה שחוק הסמכויות ואיכוני השב"כ לא בסדר?".

בתגובה לפרסומים מישיבות הממשלה היום אומר השר לתכנון אסטרטגי, אלי אבידר: "אנחנו, שהבטחנו לבוחרינו שנשמור על הדמוקרטיה, עושים בדיוק את מה שממשלת נתניהו הרעה עשתה. המהלך הזה סימן את כל מה שהיה רע בממשלת נתניהו".

ההערכה היא כי אחרי שהתוכנית למנות את אבידר לשר המודיעין נתקעה בעקבות הסרת מועמדתו של אלעזר שטרן ליו"ר הסוכנות היהודית, אבידר עשוי להתפטר בקרוב מתפקידו כשר לתכנון אסטרטגי ולחזור לכנסת, שם הבהיר בעבר כי לא יהיה מחויב אוטומטית להצבעות הקואליציה. כעת התנגדותו להחזרת איכוני השב"כ עשויה לזרז את המהלך.

אבידר מונה לתפקיד השר לתכנון אסטרטגי במשרד ראש הממשלה בהמתנה לתפקיד שר המודיעין שיתפנה לאחר שאלעזר שטרן ימונה ליו"ר הסוכנות היהודית. בשל התבטאויות של שטרן, הוא ויתר על התפקיד ולאבידר לא נותר פתרון. אבידר התנגד גם בהיותו חבר כנסת באופוזיציה לסוגיית איכוני השב"כ והיה מהקולות הבולטים בוועדות הכנסת נגד המהלך הזה.

בתוך כך, ראש הממשלה החליט לא להאריך את כהונתו של פרויקטור נתב"ג, רוני נומה. זאת, לאחר שלא הוזמן לישיבת הממשלה. שרת התחבורה מרב מיכאלי החליטה כי מנהל נמל התעופה בן גוריון, שמואל זכאי, ימונה במקומו.

.