ועדת חוקה דנה ב"חוק הנאשם"; אוחנה: "פיגוע בדמוקרטיה"

ועדת חוקה דנה בחוק האוסר הטלת מנדט להרכבת ממשלה על נאשם בפלילים. ח"כ אוחנה תקף: "יבוא יום שהציבור יתבייש בכם ויקיא אתכם על הפיגוע בדמוקרטיה שאתם מנסים לחולל". ח"כ איתמר בן גביר כינה את ח"כ אוסמה סעדי "מחבל" - והוצא מהאולם

זמן צפייה: 02:27

ועדת חוקה דנה הבוקר (ראשון) בחוק הנאשם - האוסר הטלת מנדט להרכבת ממשלה על נאשם בפלילים. ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד) אמר: "יבוא יום, והוא לא רחוק בעיניי, שהציבור יתבייש בכם ויקיא אתכם על הפיגוע בדמוקרטיה שאתם מנסים לחולל. מה שאתם מנסים לעשות עכשיו הוא לשלול את היכולת ממי שזוכה לתמיכה הציבורית הרחבה ביותר מלהתמודד לכנסת".

"אתם לא מנסים לחולל נורמה עקרונית שלא באה לעולם ב-74 שנות המדינה, אלא מנסים לחסום מועמד ספציפי", הוסיף אוחנה, "ואת זה אתם מנסים לעשות בשבוע שככל הנראה הכנסת מתפזרת. אין שום סרט שזה מתקדם ובוודאי לא לקריאה שלישית ואתם עושים זאת רק לשם הכותרות תוך השחתת זמנה של הוועדה והכנסת".

יו"ר ועדת חוקה, ח"כ גלעד קריב (העבודה), אמר: "אם זכרוני אינו מטעה אותי, ראש הממשלה דאז נתניהו תמך בהצעת חוק דומה, ואני רוצה לשאול אותך - אם הייתה הצעה דומה שלא הייתה חלה על מערכת הבחירות הקרובה, היית תומך?".

ח"כ אוחנה השיב: "הייתי מתנגד כי לא הייתי נותן לפקיד להחליט. עמדתי העקרונית היא נגד הצעה כזו ומי שהצביע בעבר בעדה זו טעות. אולמרט נהנה מ-3% תמיכה בציבור, כי האמינו לתזה של הפרקליטות מה שלא קורה עכשיו. למעלה ממיליון איש שהצביעו בעד נתניהו הצביעו נגד התיזה הזו של הפרקליטות". קריב אמר בתגובה: "אחוזי התמיכה של אולמרט היו צריכים לתמוך בכך שלא נכון שאדם המנהל משפט פלילי מנהל את המדינה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2206261014' autoplay='0' credit='ערוץ כנסת' desc='הדיון בוועדת החוקה על חוק הנאשם' poster='' kid='1_iz1nyloh' duration='']

במהלך הדיון, ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) החל לדבר ואמר: "כחבר ועדת החוקה האולם הזה בשנה האחרונה אף פעם לא היה מלא כמו היום, עם פנים שאף פעם לא הגיעו לכאן. עכשיו מדברים על דמוקרטיה ועל פיגוע בדמוקרטיה. מה שלביבי היה נוח כהיה אולמרט מועמד לפני כתב אישום כולכם הייתם בעד".

סעדי הוסיף ואמר כי "צר לנו שהדיון הזה הוא מעט מידי מאוחר מידי, כבר שנה אני וחבריי עם אלי אבידר, גבי לסקי וחברי אחמד טיבי מנסים ללחוץ על הממשלה על ראש הממשלה החליפי, איפה הייתם שנה שלמה? בגלל שמישהי שמה וטו? עכשיו אתה מנסה לקיים דיון אבל אין דיון כי אין הצעת חוק אפילו. יש לנו הצעת חוק שעולה היום לוועדת שרים והודענו שיש לכם 6 קולות של הרשימה המשותפת".

בתגובה, ח"כ איתמר בן גביר התפרץ לדבריו וקרא: "אתה מחבל, תומך טרור, לך לסוריה". לאחר דברים אלו פרצה מהומה ויו"ר הוועדה ח"כ גלעד קריב, הורה להוציא את ח"כ בן גביר מהדיון: "לא יישב כאן חבר כנסת ויקרא לח"כ אחר מחבל. יקרא ח"כ אחד לאחר מחבל הוא ימצא עצמו מחוץ לחדר הוועדה". בצאתו אמר ח"כ בן גביר ליו"ר הוועדה: "הפכת את הוועדה לקרקס"

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2206261019' autoplay='0' credit='ערוץ כנסת' desc='ח"כ בן גביר הוצא מדיון ועדת החוקה לאחר שכינה את ח"כ סעדי "מחבל"' poster='' kid='1_gfj94x47' duration='']

בתוך כך, היום צפויה פגישה נוספת בין נפתלי בנט ואיילת שקד על עתידם הפוליטי. בפגישתם ביום שישי - שהתנהלה על-פי נציגי הצדדים ברוח טובה - הבהירה שקד לבנט כי היא מעוניינת שהוא ימשיך להנהיג את ימינה גם בבחירות הבאות ובמידה ויחליט לפרוש היא תנהיג את המפלגה. תהיה זו הפתעה גדולה מאוד אם לפתע תצוץ בכנסת ממשלת ימין חלופית בראשות יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו. עם זאת, נתניהו ממשיך במאמציו ובניסיונות להקים ממשלת ימין עוד בכנסת הנוכחית, בין היתר, בגלל שהשותפים שלו לגוש מאותתים לו בימים האחרונים, שהבחירות האלו - הן ההזדמנות האחרונה שלו להביא 61 מנדטים לגוש.

Whatsapp Image 2022 05 11 At 2
יו''ר האופוזיציה, ח''כ בנימין נתניהו | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ביום רביעי הודיע בנט כי יצביע נגד חוק הנאשם: "אין לנסות לשנות את כללי המשחק". הוא הוסיף: "זכות לבחור ולהיבחר היא קדושה והיא מהות הדמוקרטיה. זו הייתה ונשארה דעתי. אמנם ראינו שיש מחירים כבדים לכהונת נאשם בפלילים, אבל מי שצריך להכריע ביחס אליהם אלו אזרחי ישראל. בטח ערב בחירות - אין לנסות לשנות את כללי המשחק, אלא לתת להם להחליט בקלפי, ואני משוכנע שיבחרו נכון. על כן אצביע נגד החוק". בכך, יו"ר הקואליציה, ח"כ בועז טופורובסקי, מעביר מסר לאופוזיציה לפיו אם ינסו "לשחק משחקים", הקואליציה "תדלג מעליהם".

נפתלי בנט יאיר לפיד מליאת הכנסת כנסת
ראש הממשלה בנט ושר החוץ לפיד | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כך או כך, לוחות הזמנים משמעותיים ביותר, לא רק בגלל רצונו של שר החוץ יאיר לפיד להיכנס ללשכת ראש הממשלה, אלא גם בגלל שזה השבוע האחרון טרם יפוגו תוקפן של תקנות יהודה ושומרון. בליכוד כרגע, לא מאפשרים להעביר את התקנות. אם הכנסת תתפזר לפני שיועברו התקנות, הן יוארכו אוטומטית בחצי שנה. בליכוד לא מעוניינים להעניק את החסד של חמש שנים נוספות של התקנות האלה, כדי לנסות מראש לסנדל אפשרות שמישהו, אולי לפיד, ינסה להקים ממשלה – יחד עם מפלגה ערבית, כפי שהיה בכנסת הזו.

בינתיים, ראש הממשלה נפתלי בנט, מחכה להעביר את התפקיד בצורה מסודרת ללפיד ואז לעסוק בהחלטות שלו. בנט הנחה את כל הגורמים בלשכתו להכין תיק חפיפה מסודר ללפיד, ובהתאם להליך בכנסת – אם אכן הוא יושלם כבר השבוע, אז לקראת סוף השבוע הקרוב תחל החפיפה בין בנט ולפיד, שצפויה לארוך קצת יותר מחצי השעה, שבנט קיבל בתחילת הקדנציה שלו.

דודי אמסלם
ח''כ דודי אמסלם | צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

כמו כן, הבוקר אמר ח"כ דודי אמסלם (הליכוד) כי "עבאס מוזמן לקואליציה אם היא תשיג 61". בתגובה, אמר יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ': "מפלגת הציונות הדתית לא תשב בשום מצב באותה קואליציה עם תומכי טרור נקודה". מהליכוד נמסר בתגובה: "הדברים נאמרו בניגוד לעמדתו ולא על דעתו של ראש הממשלה לשעבר נתניהו. נתניהו מעולם לא הסכים ולעולם לא יסכים לכלול את רע"מ בקואליציה שלו".

יו"ר האופוזיציה נתניהו הגיב לדבריו של אמסלם ואמר: "נדהמתי לשמוע את הדברים שאמר דודי אמסלם שאותם אמר על דעתו בלבד, כפי שכבר קרה בעבר. רע״מ היא מפלגה אנטישמית אנטי-ציונית, תומכת טרור שמייצגת את האחים המוסלמים ששואפים להשמיד את ישראל. הליכוד בראשותי לעולם לא הסכים ולעולם לא יסכים להכניס את רע״מ לקואליציה כלשהיא".

נתניהו הוסיף: "ב-2019, כשהימין היה עם 60 מנדטים לאחר שליברמן ערק לשמאל, סירבתי להצעות של מנסור עבאס לתמוך בהקמת ממשלה בראשותי ולכן הלכנו לבחירות. בניגוד ללפיד, בנט, סער, גנץ וליברמן - שיושבים עכשיו בממשלה עם תומכי טרור אלה ותמורת תמיכתם מכרו להם את המדינה - הליכוד בהנהגתי לעולם לא עשה זאת ולעולם לא יעשה זאת. זאת מהות הבחירות הקרובות: ממשלה לאומית חזקה בראשותי או ממשלה אנטי-ציונית שתכלול את מנסור עבאס ורע״מ, אחמד טיבי והמשותפת ותהיה תלויה בהם לחלוטין".