בדרך למשרד רה"מ: זו הכוורת המסתמנת של לפיד

שר החוץ כבר נערך לטייטל החדש שלו, ונראה כי ראש המל"ל ומזכיר הממשלה ימשיכו בתפקידם, אך לצידם יאויישו חלק מהתפקידים באנשי הצוות שהולכים איתו כבר שנים רבות. בתוך כך, מי שניצבת בפני דילמה לא פשוטה בעקבות ההליכה לבחירות היא שרת הפנים איילת שקד

זמן צפייה: 08:32

פרסום ראשון: שר החוץ יאיר לפיד כבר נערך הערב (שלישי) לטייטל החדש שלו, והיום כבר החלו השיחות וההערכות לקראת בניית הכוורת של ראש הממשלה, גם אם זה לחודשים אחדים. לפיד מגיע עם צוות מאוד מגובש שהולך איתו שנים ארוכות, ברובו. אבל לצד זה, חלק מהתפקידים בעיקר המדיניים מקצועיים צפויים להשאר בידי אלו המכהנים בהם כיום.

יעל בר, היום ראש מערך ההסברה של לפיד, צפויה להמשיך בתפקיד הזה, אבל לא במשרד רה"מ אלא בהיבטים הפוליטיים סביב קמפיין הבחירות. היועץ המדיני של לפיד הוא יאיר זיוון, והוא צפוי להמשיך איתו גם ללשכת רה"מ. הדובר המדיני הוא רועי קונקול, וראש המטה היא גילי האושר, שצפויה להמשיך גם ללשכת ראש הממשלה.

הכוורת המסתמנת של לפיד
הכוורת המסתמנת של לפיד

יועצו הקרוב של לפיד, דני וסלי, גם הוא יהיה חלק מהכוורת המתהווה הזאת. מנכלית משרד רה"מ תהיה ככל הנראה נעמה שולץ - אחרי שיאיר פינס, המנכ"ל הנוכחי התפטר היום מתפקידו. ראש המל"ל איל חולתא, מזכיר הממשלה שלום שלמה והמזכיר הצבאי אבי גיל צפויים גם הם להמשיך בתפקידם.

הכוורת המסתמנת של לפיד
הכוורת המסתמנת של לפיד

מי שניצבת בפני דילמה לא פשוטה בעקבות ההליכה לבחירות היא שרת הפנים איילת שקד, שהופתעה מהודעתם של רה"מ נפתלי בנט ורה"מ החליפי יאיר לפיד, על אף שעודכנה לפני הפרסום. האופציה הטובה ביותר שעומדת בפני שקד היא הקמת ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית, והיא עושה מאמצים כדי שזה יקרה - אך מדובר באופציה שלה סבירות נמוכה.

אופציה נוספת העומדת בפני שקד היא עמידה בראשות ימינה, במידה שבנט יפרוש, אבל גם לכך אין סבירות גבוהה. האופציה האחרונה העומדת בפני שרת הפנים היא פרישה מהחיים הפוליטיים, וישנה אפשרות לא בלתי מבוטלת שבתקופה הנראית לעין גם בנט וגם שקד יודיעו על פרישה.

שרת הפנים איילת שקד
שרת הפנים איילת שקד

בקואליציה מנסים לקדם הערב את "חוק הנאשם", שימנע ממי שנאשם בפלילים לרוץ לכנסת, אך ככל הנראה אין לכך סיכוי. בנוסף, בקואליציה היו רוצים להעביר בהליך בזק את החוק להורדת אחוז החסימה, מה שאמור לסייע לרע"מ, מרצ ותקווה חדשה לעבור את אחוז החסימה.

בכל המערכת הפוליטית מדברים הערב על דבר אחד - נאמנות. מנסור עבאס אמר כי "ברשימה הבאה יהיו רק אנשים שמסוגלים ליישם משמעת קואליציונית", זאת בהמשך להודעתו של ח"כ מאזן גנאים שלא יתמודד בבחירות הבאות, אחרי שעשה ליו"ר הרשימה שלו לא מעט צרות בשבועות האחרונים. גם ח"כ ג'ידא רינאוי-זועבי הודיעה הערב שלא תתמודד בפריימריז במרצ.

חזית משמעותית נוספת היא הפריימריז בליכוד. ישנה על הפרק יוזמה לביטול הפריימריז, וכן יוזמה נוספת שמקדם יו"ר המפלגה בנימין נתניהו - לפיה חברי כנסת מכהנים יוכלו להתמודד שוב במשבצת המחוזות אם הם יבטיחו לא לבקש תפקיד שר.

בימים האחרונים שעוד נותרו עד פיזור הכנסת יש רצון בקרב גורמים בקאוליציה לנקות את השולחן - ולהעביר את כל מה שהיה תקוע בצנרת. מדובר למשל בתקנות יו"ש, מענקי האומיקרון לעצמאים וחוקים נוספים. במליאה צפויה החל ממחר "אווירת סוף קורס", ובקואליציה ככל הנראה ייתנו חופש הצבעה על כל מיני חוקים. שרן השכל, למשל, מתוונת לנצל את המצב ולהביא את חוקי הקנאביס הרפואי, אשר לגביהם אמרו בעבר בליכוד כי הם תומכים.