ריבלין קיבל את תוצאות הבחירות: "העם תובע חיבורים לא שגרתיים"

בנאום שנשא, הנשיא הודה לחברי ועדת הבחירות שפעלו "באקלים רווי מתחים וחשדות", והתייחס להטלת המנדט בשבוע הבא: "השיקול המרכזי שינחה אותי לבחירת המועמד הוא סיכוייו להרכיב ממשלה"

זמן צפייה: 05:14

יו"ר ועדת הבחירות, השופט עוזי פוגלמן, ומנכ"לית הוועדה, אורלי עדס, הגישו הבוקר (רביעי) את תוצאות הבחירות הרשמיות לכנסת ה-24 לידי נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין בטקס רשמי שנערך בבית הנשיא. זאת, ברקע מאמצי ראשי המפלגות השונים להשיג 61 ממליצים כדי לקבל מהנשיא את המנדט להרכבת הממשלה. ריבלין, כידוע, יחל את ההתייעצויות עם נציגי המפלגות ביום שני, ועד יום רביעי יחליט מי יקבל את המנדט.

"כולי תקווה שנבחרי הציבור ישכילו לשמוע את העם בישראל, את תביעתו לחיבורים לא שגרתיים, לשיתופי פעולה חוצי-מגזרים ולעבודה עניינית ומסורה למען אזרחי ישראל כולם", אמר הנשיא.

לכתבות נוספות בנושא:

לפיד: "אחרי שאקבל את המנדט – אהיה מוכן לוויתורים כואבים"

המרוץ ל-61: המחלוקת בין לפיד לבנט – מי יהיה ראשון ברוטציה

הנשיא ריבלין בוחר בקלפי
הנשיא ריבלין בוחר בקלפי

בין היתר, אמר ריבלין בעת קבלת התוצאות הרישמיות כי "חברי ועדת הבחירות המרכזית פעלו בתוך אקלים רווי מתחים וחשדות, מבית ומחוץ, שמאיים להטיל ספק במקצועיותם של שומרי הסף, לרבות אתכם, האמונים על הבטחת טוהר הבחירות ונתינת התוקף הרשמי לתוצאותיהן".

כמו כן, התייחס הנשיא לשיקוליו בבחירת המועמד להרכבת הממשלה הבאה: "השיקול המרכזי שינחה אותי הוא סיכוייו של חבר הכנסת הנבחר להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת. ממשלה שתשכיל לאחות את הקרעים ביננו, ולשקם את החברה בישראל שספגה מכה קשה ביותר בצל מגיפת הקורונה. החברה הישראלית זקוקה לממשלה שתעביר תקציב מדינה, שתוביל דרך של ריפוי המערכות והאזרחים שנפגעו, ותחלץ את מוסדות המדינה מהקיפאון הפוליטי אלינו נקלענו דווקא ברגעים שבהם אזרחי ישראל זקוקים למוסדות המדינה יותר מכול".

נשיא המדינה ראובן ריבלין בעת קבלת התוצאות הרישמיות של הבחירות ה-24 לכנסת ישראל
נשיא המדינה ראובן ריבלין בעת קבלת התוצאות הרישמיות של הבחירות ה-24 לכנסת ישראל | צילום: עמוס בן גרשום / לע''מ

אמש, כזכור, כתב יו"ר יש עתיד יאיר לפיד כי "המשימה של 'גוש השינוי' לשבוע הקרוב היא למנוע את הסכנה שהנשיא יטיל על נתניהו את הקמת הממשלה. כדי שזה לא יקרה, כל מפלגות הגוש צריכות להמליץ על יש עתיד. מרגע שיתחיל התהליך, הכול יהיה על השולחן. נהיה מוכנים לוויתורים כואבים, העיקר להקים ממשלת שינוי".

"אין דבר שאני לא מוכן לבחון, אין אבן שלא נהפוך, אין אפשרות שלא נשקול כדי להקים את ממשלת השינוי ולהוציא את נתניהו מבלפור", הוסיף לפיד. "אמרתי בזמן מערכת הבחירות, ואני אומר גם עכשיו – המדינה חשובה יותר מהשאיפות האישיות שלי, או של כל אחד אחר".

את הדברים כתב לפיד בתגובה לדברי יו"ר תקווה חדשה גדעון סער, שכתב הערב כי "בליל הבחירות, לפני שבוע, הודעתי שנפעל, ללא אגו, להקמת ממשלת שינוי. היום מחובתי לומר: משחק איסוף ההמלצות לא יביא להקמת ממשלה אלא ניסיון תכליתי ומהיר לביסוס רוב פרלמנטרי ריאלי. חלון ההזדמנויות מוגבל בזמן. יאיר לפיד - אני ויתרתי על האגו. עכשיו תורך". גם התגובה של לפיד לא סיפקה את סער, שכתב: "הפוך, גוטה. שלב הוויתורים הוא עכשיו. אחר כך עלול להיות מאוחר מדי".

יאיר לפיד, גדעון סער, נפתלי בנט
יאיר לפיד, גדעון סער, נפתלי בנט | צילום: רויטרס

אמש, נודע לחדשות 13 כי בין נציגים של לפיד ובנט קיימת הסכמה עקרונית לרוטציה ביניהם, והמחלוקת היא מי מהם יהיה ראשון. זאת, למרות שלפיד עדיין מחזיק בעמדה רשמית לפיה הוא לא מתכוון לאפשר רוטציה עם ראש מפלגה אחר בגוש שלו, ויו"ר ימינה נפתלי בנט כלל לא הצהיר על כוונתו לחבור לגוש מתנגדי נתניהו.