סקר: כחול לבן מובילה עם 36 מנדטים; 50% מהנשאלים נגד חסינות

מסקר חדשות 13 עולה כי אם הבחירות היו נערכות היום, אף גוש לא היה זוכה לרוב • נתניהו מוסיף להיות המועמד המתאים ביותר לתפקיד רה"מ עם 41% • איחוד בין העבודה ומרצ לא ישנה את מפת הגושים

זמן צפייה: 06:45

בחירות 2020: מסקר חדשות 13 שפורסם הערב (חמישי) עולה כי אם הבחירות היו נערכות היום, גוש השמאל-מרכז היה עומד על 58 מנדטים וגוש הימין על 56 מנדטים. מפלגת "ישראל ביתנו" שהיוותה בשתי מערכות הבחירות הקודמות את כף המאזניים, ירדה מעט מאז הסקר האחרון ועומדת על שישה מנדטים. 50% מהנשאלים מתנגדים להענקת חסינות מפני העמדה לדין לראש הממשלה בנימין נתניהו.

לפי הסקר, כחול לבן נותרת המפלגה הגדולה ביותר, עם 36 מנדטים והליכוד אחריה עם 34 מנדטים. הרשימה המשותפת שומרת על מקומה כשלישית הכי גדולה בכנסת עם 13 מנדטים, הימין החדש בראשות בנט ושקד – 8, ש"ס – 7, יהדות התורה – 7, העבודה-גשר – 5 ומרצ/המחנה הדמוקרטי – 4 מנדטים. איחוד מפלגות הימין מגרדת את אחוז החסימה מלמטה עם 2.9% מהקולות.

סקר מנדטים, 02.01.20
סקר מנדטים, 02.01.20 | צילום: חדשות 13

על אף שמפלגת כחול לבן מובילה בסקר, נתניהו עדיין מוביל בשאלת ההתאמה לתפקיד ראש הממשלה עם 41%, לעומת גנץ הזוכה ל-33% בלבד. 13% אמרו כי אף אחד מהם לא מתאים לתפקיד, ו-12% לא יודעים.

עוד בחדשות 13:

ליברמן: "ישראל ביתנו תצביע נגד חסינות לנתניהו"

נתניהו ביקש רשמית חסינות מהכנסת: "מבקש לכבד את רצון הבוחרים"

נחרצות ליברמן נגד החסינות – הבעיה הגדולה של נתניהו • פרשנות

סקר מנדטים, 02.01.20
סקר מנדטים, 02.01.20 | צילום: חדשות 13

תרחיש נוסף שהוצג בסקר הוא של איחוד בשמאל בין העבודה-גשר למרצ. במצב כזה, יאבדו כחול לבן והליכוד מנדט, ויעמדו על 35 ו-34 מנדטים (בהתאמה). המפלגה המאוחדת של העבודה ומרצ תזכה לעשרה מנדטים (לעומת 9 ביחד ללא האיחוד), וישראל ביתנו תקבל אף היא מנדט נוסף ותעמוד על שבעה מנדטים. גם בתרחיש זה איחוד מפלגות הימין לא עוברת את אחוז החסימה.

יממה לאחר בקשת החסינות של נתניהו מפני העמדה לדין, מחצית מהנשאלים ענו כי הם מתנגדים לחסינות. 27% בעד הענקתה, ל-14% אין עמדה בעניין ו-9% נוספים אמרו כי אינם יודעים.

אתמול, כאמור, הגיש ראש הממשלה נתניהו בקשת חסינות מהכנסת. "אני מבקש לקיים את ההליך הדמוקרטי ולכבד את רצון הבוחרים", כתב נתניהו, שהדגיש כי יתייצב למשפטו בעתיד.

סקר מנדטים, 02.01.20
סקר מנדטים, 02.01.20 | צילום: חדשות 13

במכתב צוינו ארבע עילות חסינות שניתנות לנתניהו. הראשונה, כתב האישום נגד ראש הממשלה הוגש תוך הפליה בין ראש הממשלה לבין אחרים. השנייה, כתב האישום נגד רה"מ הוגש בחוסר תום לב. השלישית היא ניהול ההליך הפלילי נגד רה"מ בשלב זה יגרום נזק של ממש לתפקוד הכנסת ולייצוג ציבור הבוחרים. ולבסוף נטען כי כל פעולותיו של ראש הממשלה נעשו כדין, וחלק מהן אף נעשה במסגרת תפקידו של ראש הממשלה כחבר כנסת".

לאחר דבריו של ראש הממשלה, יו"ר כחול לבן מסר הצהרה: "זה יום קשה למדינת ישראל. מעולם לא תיארתי לעצמי שנגיע ליום שבו ראש ממשלת ישראל ימנע מלהתייצב בפני החוק ומערכת המשפט. שלראש ממשלה לא יהיה אכפת מעתידה של מדינת ישראל, אלא רק מעצמו ומגורלו האישי, והיום ברור על מה אנחנו נאבקים".

סקר הענקת החסינות לנתניהו
סקר הענקת החסינות לנתניהו | צילום: חדשות 13

"נתניהו יודע שהוא אשם", המשיך גנץ. "מי שחושב שלא יהיה כלום כי אין כלום – לא מפחד לעמוד למשפט. אסור להקטין את מה שראינו הערב לנגד עינינו. המהלך שקרה הערב אינו עניין טכני או פרוצדורה לזמן מוגבל שאפשר לעבור עליה על סדר היום. כחול לבן בראשותי תעשה הכל מבחינה חוקית, ותפעל להקמתה של ועדת הכנסת על מנת למנוע מתן חסינות לנאשם בפלילים".

מפת גושים
מפת גושים | צילום: חדשות 13

הסקר כלל 916 נשאלים, מהם 613 מהאוכלוסייה היהודית ו-303 מהמגזר הלא יהודי. הסקר נערך על ידי פרופ' קמיל פוקס התשאול במגזר היהודי נערך על ידי חברת פרוייקט המדגם בהנהלתו של ד"ר אריאל איילון. התשאול במגזר הלא יהודי נערך על ידי חברת סטט-נט בהנהלתו של יוסף מקלדה. טעות הדגימה היא 3.5% הנתונים שוקללו לפי הצבעה קודמת ולפי מגזר דתי הערה: החישובים במגזר הלא יהודי נערכו לפי אחוז הצבעה במגזר של 60%.