המשא ומתן בימין: ברגע האחרון אחד הצדדים יתקפל • פרשנות

יממה לפני סגירת הרשימות, נראה כי המגעים בין הימין המאוחד לעוצמה יהודית הגיעו למבוי סתום. אך לא סביר שבגלל משבר על הרכב הרשימה יסכימו בציונות הדתית לוותר על 2 המנדטים שיביא בן גביר

זמן צפייה: 02:10

יממה לסגירת הרשימות לכנסת ה-22: נכון לשעה זו (רביעי) נראה כי המשא ומתן בין מפלגת הימין המאוחד למפלגת עוצמה יהודית הגיע למבוי סתום, כאשר שני הצדדים מסרבים להתפשר על הרכב הרשימה והמקומות בהם ישובצו אנשיו של איתמר בן גביר. עם זאת, סביר להניח כי ברגע האחרון אחד הצדדים יתקפל, מכיוון שבציונות הדתית לא יוותרו בכזאת קלות על שני המנדטים הפוטנציאליים של עוצמה יהודית.

בשבוע האחרון נראו איחודים גם בימין וגם בשמאל, אך האיחוד בשמאל מותיר את נתניהו והליכוד בעמדה טובה יותר מאשר זאת של גנץ וכחול לבן. נתניהו יוכל להרשות לעצמו "לשתות" קולות ממפלגתה של איילת שקד, ועדיין להותיר אותה חזקה מספיק כדי לתמוך בו ולהמליץ עליו לנשיא לאחר הבחירות. לגנץ, לעומת זאת, מרחב תמרון הרבה יותר מצומצם, והוא יצטרך להיזהר מאוד שלא לקחת למפלגת העבודה יותר מדי קולות – ולהשאיר אותה מתחת לאחוז החסימה.

עוד בחדשות 13:

יממה לסגירת הרשימות לכנסת: בימין ובשמאל עדיין מנסים להתאחד

הושג הסכם: מפלגות הימין ירוצו ביחד בבחירות הקרובות

עמיר פרץ: "לא מתכוון להתחבר עם ברק ומרצ – מדובר בתבוסה מראש"

שקד, בן גביר ונתניהו
שקד, בן גביר ונתניהו | צילום: רויטרס

פרץ לקח סיכון - ועלול להמיט חורבן על מחנה השמאל // רביב דרוקר

בנאומו היום נקב עמיר פרץ בשמותיהם של כמה בכירים לשעבר במפלגה, שלטענתו יתגייסו במערכת הבחירות הקרובה לגייס בוחרים. ספק אם נראה אחד מהם בקמפיין עצמו, וזה מעיד על הלחץ העצום בו נמצא פרץ. יו"ר העבודה הספיק לעשות כבר כמה טעויות חמורות בקריירה הפוליטית שלו, אך כעת הוא מהמר על עתיד מחנה השמאל כולו – ולא רק על הקריירה שלו עצמו.

פרץ אמר היום שהוא כבר שומע את נהר הפתקים הזורמים לכיוון המפלגה, אך נכון לשעה זו צפויים למפלגה בסקרים 5-6 מנדטים. מכיוון שלרוב לקראת סיום מערכת הבחירות המפלגות הגדולות מתחזקות, והקטנות נחלשות – כמעט אין סיכוי למפלגה לעבור את אחוז החסימה, וייתכן כי ההימור שלקח, הסירוב לאיחוד, ימיט חורבן על מחנה השמאל כולו והניסיונות להפיל את נתניהו.

מסע''ת של מפלגת העבודה
מסע''ת של מפלגת העבודה | צילום: דניאל בר און

מחר ב-22:00 יסגרו הרשימות לכנסת ה-22 – והמפלגות שירשמו לא יוכלו לבצע יותר שינויים בהרכבן. עד כה נרשמו בוועדת הבחירות המרכזית מפלגת זהות בראשות משה פייגלין, ומפלגת ישראל ביתנו – לצד כמה מפלגות קטנות נוספות. משמעות הדבר היא כי פייגלין ירוץ שוב לבדו, ואין סיכוי שיאחד כוחות עם הימין המאוחד.

מפלגת הימין המאוחד, בראשות איילת שקד, עדיין מקיימת מגעים עם מפלגת עוצמה יהודית – וטרם הגישה את רשימתה לוועדה. בימין המאוחד פנו שוב אחר הצהריים לעוצמה יהודית, במטרה להגיע להסכם, אך בן גביר הודיע הערב בלפני החדשות: "לא מצטרפים לאיחוד, עוצמה יהודית תציג מחר רשימה עצמאית. באיחוד הימין אלופים בספינים, לא דיברו איתי יותר מחודש".

מהצד השני של המפה הפוליטית, מספר 10 במחנה הדמוקרטי, אהוד ברק, עוד לא הרים ידיים מאיחוד אפשרי עם פרץ, שמצדו - עדיין מסרב לשתף פעולה. בשעות אחר הצהריים, כאמור, הודיע פרץ כי לא יצטרף לאיחוד בשמאל. "אנו רואים שהחיבור של ברק-מרצ לא היה מוסיף קול אחד למחנה, וזה אומר לוותר מראש", אמר בנאום מול ועידת העבודה. "אולי היינו עומדים יחדיו מנופחי חזה, אך היינו מגישים לנתניהו את השלטון ללא מאבק. אני לא מתכוון להתחבר עם ברק ומרצ – נקודה".

משה פייגלין מגיש את רשימתו לכנסת
משה פייגלין מגיש את רשימתו לכנסת | צילום: ועידת הבחירות המרכזית