אוקטובר או ינואר? כל התרחישים למועד הבחירות

לאחר הודעתו של ח"כ אורבך על כך שאינו רואה את עצמו יותר חלק מהקואליציה, נראה שוב כי השאלה היא לא אם יהיו בחירות מוקדמות, אלא מתי. אבל מעבר לרצון של בנט לא להיות רה"מ שכיהן הכי מעט זמן בהיסטוריה, ושל לפיד למשוך כמה שיותר זמן כדי שאולי איכשהו יגיע לראשות הממשלה - יש עוד אינטרסים ברקע

זמן צפייה: 01:34

לאחר הודעתו של ח"כ ניר אורבך היום (שני) על כך שאינו רואה את עצמו יותר חלק מהקואליציה, נראה שוב כי השאלה היא לא אם יהיו בחירות מוקדמות, אלא מתי. ישנם כמה תרחישים בנוגע למועד הבחירות המיועד, אך ניתן לומר באופן די ודאי כי הבחירות נדחו לאחרי החגים.

אורבך הודיע היום שלא יצביע בשבוע הקרוב נגד פיזור הכנסת, מה שאומר שהתרחיש שלפיו הבחירות יהיו כבר לפני חגי תשרי ירד מהפרק, מכיוון שצריך לספור 90 יום מהרגע שהקואליציה מתפרקת ועד שהולכים לקלפי.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1306222025' autoplay='0' credit='' desc='אורבך הכריע על בחירות ולא סגר שיריון בליכוד: "רוצה לבוא להחלטה נקי"' poster='' kid='1_ery6rkj8' duration='']

לפיכך, נראה שהממשלה תשרוד עוד כמה שבועות - וזה אומר שהיא כבר תשרוד עד סוף אוקטובר לפחות, מכיוון שאז כבר מגיעים חגי תשרי, שנופלים על ימי שלישי ברצף, מה שאומר שהבחירות ייערכו לכל המוקדם בסוף אוקטובר או בתחילת נובמבר.

אם כנגד כל הסיכויים והמורדים, ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד יצליחו להחזיק חזק עד סוף כנס הקיץ הנוכחי, שיסתיים בסוף יולי, הבחירות יוכלו להתקיים בסוף ינואר או בתחילת פברואר, מכיוון שבין לבין תהיה פגרת חגים ארוכה, שבמהלכה אי אפשר לפזר את הכנסת, עד סוף אוקטובר. כלומר, במצב כזה בנט ירוויח עוד כמה חודשים בראשות הממשלה.

Whatsapp Image 2022 05 02 At 1
רה''מ בנט ושר החוץ לפיד בישיבת הממשלה | צילום: רויטרס

אז נכון שזאת לא שאלה של אם אלא מתי, אבל מעבר לרצון של בנט לא להיות ראש הממשלה שכיהן הכי מעט זמן בהיסטוריה, ושל לפיד למשוך כמה שיותר כך שאולי איכשהו, כמעט בדרך נס, עוד יגיע לראשות ממשלה, יש עוד אינטרסים ברקע.

איימן עודה ואחמד טיבי
איימן עודה ואחמד טיבי | צילום: רפי קוץ

איימן עודה מעדיף בחירות בהקדם, כך יוכל להישאר יו"ר הרשימה המשותפת. אם הבחירות יידחו, יגיע המועד בו יצטרך להתמודד מחדש על התפקיד. אחמד טיבי לעומת זאת מעדיף כנראה שהבחירות יידחו, כך שאם עודה יאבד את כיסאו - הוא יוכל אולי לתבוע לעצמו את ראשות המשותפת.