נתניהו, בנט, לפיד או סער: מי יהיה ראש הממשלה הבא?

נתניהו ולפיד יקוו לנפילה של ימינה, בנט ידרוש להיות ראשון ברוטציה, סער ינסה להחזיר את המנדטים שאבדו - והאזרחים יתפללו שזו תהיה הפעם האחרונה • המועמדים המובילים נכנסים לישורת האחרונה

זמן צפייה: 01:47

בחירות 2021: בעוד שלושה ימים - ובפעם הרביעית בשנתיים האחרונות, אזרחי ישראל יצאו לקלפיות ויבחרו את הכנסת ה-24. שלא כמו בבחירות הקודמות, הפעם - על השאלה מי יהיה ראש הממשלה הבא יש לא פחות מארבע תשובות אפשריות, בין אם ריאליות יותר או פחות.

האופצייה הראשונה היא בנימין נתניהו, שאם ייבחר - תהיה זו הממשלה השישית שהוא העומד בראשה. תרחיש זה הוא הכי פחות מסובך, וכולל בתוכו את 61 המנדטים של הליכוד, המפלגות החרדיות, הציונות הדתית וימינה של נפתלי בנט. זאת, כמובן, רק אם בנט לא יקבל מספיק מנדטים בשביל לייצר לעצמו חלופה עם הגוש השני ולהוציא את נתניהו מבלפור.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

5,000 איש באצטדיון פתוח, 3,000 באולם סגור: אלו ההקלות החדשות

מעצרו של האב החשוד ברצח הוארך בשבוע: "מצבו הנפשי לא ברור"

בחירות בצל קורונה: הקרב סביב אחוז החסימה – שיכריע את התוצאות

בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: רויטרס

האפשרות השנייה היא נפתלי בנט - אלא שבמקרה כזה, הרבה מאוד כוכבים יצטרכו להסתדר. בנט יצטרך להגיע בכוח מיקוח גדול, ולהיות בעמדה שבה הוא יכול להשלים לכל אחד מהגושים קואליציה. אלא שהבעיה היא שבתחילת מערכת הבחירות בנט היה גבוה בסקרים, ועם הזמן והקמפיין - הוא ירד.

אם בנט יהיה בעמדת כוח אחרי הבחירות הוא יעשה "מכירה פומבית" בין הצדדים עם תנאי ברור: להיות ראש ממשלה ראשון ברוטציה. אבל, קשה לראות מצב שבו רוטציה בגוש להחלפת נתניהו לא תכלול הפרה של שתי הבטחות מרכזיות: ישיבה תחת יאיר לפיד ברוטציה, וישיבה עם מרצ.

נפתלי בנט
נפתלי בנט | צילום: עודד קרני, לע''מ

המועמד השלישי הוא יאיר לפיד, שבשביל להיות ראש הממשלה הבא יצטרך לקבל קצת יותר מ-20 מנדטים ולקוות שבנט יקטן למימדים שלא יאפשרו לו להשלים לנתניהו גוש של 61. בשביל שלפיד ייכנס לבלפור, הוא צריך שסער ובנט יעדיפו לרשום על שמם את החלפת נתניהו על פני בחירות חמישיות.

יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד נואם במהלך השבעת הממשלה
יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד נואם במהלך השבעת הממשלה | צילום: דוברות הכנסת, עמוס בן גרשום

האחרון הוא גדעון סער, שבתחילת הקמפיין נראה היה שהוא האיש שיכול לחבר את השותפים משמאל ומימין, אלא שכעת הסקרים חוזים לתקווה חדשה מספר מנדטים חד ספרתי. נראה שהסיכויים במקרה הזה קלושים, אלא אם הוא ובנט יחברו יחד לבלוק שיגבר מספרית על לפיד. תסריט של גיוס עריקים מהליכוד אחרי הבחירות או התקוממות פנימית במפלגה נגד נתניהו נראה קלוש עד לא קיים.

גדעון סער
גדעון סער | צילום: רויטרס

ואלה רק כמה מהתרחישים - אבל יש עוד, ויש גם אחד שאף אזרח לא רוצה לחשוב עליו: בחירות חמישיות.