ישראל בדרך לבחירות: היום - הצבעה על הצעת החוק לפיזור הכנסת

בשעה 16:00 יתכנסו חברי הכנסת להצבעה בקריאה טרומית על החוק - מהלך שעשוי להיות יריית הפתיחה להליכה לקלפיות. עם זאת, מדובר בצעד ראשוני, כך שלצדדים יש עוד זמן להגיע להבנות

זמן צפייה: 03:16

היום (רביעי) ימלאו 200 ימים בדיוק להשבעת ממשלת האחדות - ובשעה 16:00 יתכנסו חברי הכנסת להצבעה בקריאה טרומית על הצעת החוק לפיזור הכנסת, שיזמה יש עתיד-תל"ם. המפלגות ימינה, ישראל ביתנו, מרצ וכן כחול לבן הודיעו כי יתמכו בהצעה. ברשימה המשותפת נרשמה מחלוקת, ורע"מ הודיעה אמש כי טרם קיבלה החלטה סופית. בליכוד הודיעו שיתנגדו להצעה.

מדובר בצעד שעשוי להיות יריית הפתיחה לקראת הליכה לקלפיות - אך מדובר במהלך ראשוני בלבד, וישנם עוד חלונות הזדמנות לבלום את הדהירה לבחירות. במידה שההצעה תעבור, היא תובא לדיון בועדת הכנסת, שבראשה עומד ח"כ איתן גינזבורג (כחול-לבן). הוועדה, שנשלטת כאמור בידי מפלגתו של גנץ, תוכל לקבוע את לוחות הזמנים לקריאה ראשונה, ולאחריה גם לקריאה השנייה והשלישית.

בפרק הזמן עד אז, כלומר עד לתום תהליך אישור החוק בכנסת, לקואליציה תהיה הזמנות להגיע להבנות - ולמנוע את פיזור הכנסת. אם ההצעה תעבור בקריאה שנייה ושלישית - הכנסת תפוזר וישראל תלך לבחירות. לחילופין, אם תקציב המדינה לא יעבור עד 23 בדצמבר - הכנסת תתפזר באופן אוטומטי.

לכתבות נוספות בנושא >>

גנץ: "כחול לבן תצביע בעד ההצעה לפיזור הכנסת"

נתניהו רוצה בחירות, אבל מאוחר יותר – האם גנץ יתקפל? • פרשנות

גדעון סער: "לפי תפקוד הממשלה – בחירות אינן הדבר הגרוע ביותר"

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

אמש הודיע יו"ר כחול לבן בני גנץ כי בכוונת מפלגתו להצביע בעד ההצעה. בהצהרה מיוחדת שנשא, הפנה גנץ אצבע מאשימה כלפי ראש הממשלה באי עמידה בהסכם הקואליציוני, ואמר: "הוא הבטיח אחדות, התחייב שלא יהיו טריקים ושינהל באחראיות את משבר הקורונה. אבל נתניהו לא מקיים - והציבור משלם".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, שהיה זה שהגיש את ההצעה לפזר את הכנסת, בירך את גנץ על החלטתו, וכתב: "חצי שנה אחרי הקמת הממשלה המנופחת והמנותקת לכולם - ברור שנתניהו לא יכול להוביל את ישראל ליציאה ממשבר הקורונה".

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

מוקדם יותר אתמול, שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ הודיע כי יצביעו בעד פיזור הכנסת, וקבע: "לא ניתן להמשיך ולקיים ממשלה שהדבר הכי קבוע בה הוא חוסר הוודאות. במקום שיתוק מתמשך וחילופי האשמות, עדיף לפזר את הכנסת וללכת כעת לבחירות".

שר הרווחה איציק שמולי תמך גם כן בהצעה, ותקף את נתניהו: "גם מול התחלואה הגואה והכלכלה שעל הרצפה, נתניהו מציב שיקולים אישיים ומניעים זרים בראש ודוחף הכל לתהום ולסכנה. הזוי שמדינה שלמה במלחמה וראש הממשלה מחפש לעצמו נקודת בריחה. ככה אין טעם להמשיך. נצביע מחר בעד".

פגישת גנץ ונתניהו
פגישת גנץ ונתניהו | צילום: אלעד מלכה

מי שעוד יתמוך בפיזור הכנסת הוא יו"ר ימינה נפתלי בנט, שבריאיון ל"שש" עם אילה חסון הודיע: "נצביע בעד פיזור הממשלה הגרועה הזו, ממשלת הכישלון של נתניהו וגנץ".

מנגד, נתניהו הבהיר כי הוא נגד פיזור הכנסת, ובהודעה מיוחדת שהוציא, אמר: "זה לא הזמן לבחירות - זה הזמן לאחדות. זה הזמן להמשיך להביא חיסונים, להמשיך את המלחמה הנחושה שלנו במחלת הקורונה, להמשיך לסייע לעסקים, לעצמאים, לאזרחים".