"טראמפ מעדיף פתרון דיפלומטי - ונוטה שלא לתקוף את איראן"

בכיר בבית הלבן מסר ל"וושינגטון פוסט" כי הנשיא מתכוון לנקוט פעולה צבאית רק אם טהראן תבצע "מהלך משמעותי". דיווח: ארה"ב פנתה אל בכירים ישראלים בבקשה שלא להגיב למתיחות במפרץ הפרסי

זמן צפייה: 01:21

המתיחות במפרץ: נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מעדיף פתרון דיפלומטי ונוטה שלא לתקוף את איראן, אלא אם כן זו תבצע "מהלך משמעותי" - כך פרסם הבוקר (חמישי) ה"וושינגטון פוסט" מפי בכיר בבית הלבן. עוד דווח כי טראמפ מאוכזב מכמה מיועציו הבכירים, כיוון שהוא מאמין שהם עלולים "לדחוף" את ארה"ב לעימות צבאי עם איראן, דבר שיפגע בהתחייבות שלו שלא להיקלע למלחמות במדינות רחוקות - שעולות כסף רב.

בתוך כך, מקור דיפלומטי אמריקני אמר לעיתון "אל ג'רידה" שרואה אור בכווית, כי ארה"ב פנתה אל בכירים ישראלים בבקשה שלא להגיב על המתיחות הנוכחית בין וושינגטון לטהראן ולהשאיר את ניהול המשבר במפרץ הפרסי בידיה של וושינגטון.

לעוד כתבות בנושא:

מפקד משמרות המהפכה באיראן: "אנו בעיצומו של עימות עם האויב"

בכיר באמירויות: תומכים במעורבות ארה"ב במו"מ בין ישראל לפלס'

בכירים ישראלים: נתניהו כינס דיון ביטחוני בנושא המתיחות במפרץ

דונלד טראמפ
דונלד טראמפ. | צילום: רויטרס

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, אמר אמש במהלך ביקורו ביפן כי איראן מפגינה "איפוק מקסימלי" והאשים את ארה"ב בהסלמת המצב במפרץ הפרסי. "ההסלמה שארה"ב גרמה לה בלתי מתקבלת על הדעת", אמר זריף, והוסיף: "טהראן עדיין מחויבת להסכם הגרעין, למרות פרישתה של ארה"ב ממנו".

בתוך כך, בכיר במשרד החוץ העיראקי אומר לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" כי הכוחות האמריקניים המוצבים בעיראק העלו את רמת הכוננות שלהם והידקו את האבטחה סביב שישה בסיסים אמריקניים בעיראק. הבכיר הוסיף כי בין היתר הוגברו הטיסות של מטוסי ביון, הוגברו הסיורים סביב הבסיסים ושרק אנשי הצבא העיראקי מורשים להתקרב אליהם. כמו כן, אמר כי גם הצבא העיראקי הידק את האבטחה סביב הבסיסים וסביב מתקנים אחרים בהם נמצאים פקידים אמריקנים.

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף
שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף | צילום: רויטרס

יורש העצר של איחוד האמירויות, מוחמד בן זאיד אל-נהיאן, המכהן גם כסגן מפקד הכוחות המזויינים במדינה, ביקר במצרים ונפגש עם הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי. על פי כלי תקשורת במדינה, השניים דנו במתיחות במפרץ הפרסי וב"איומים הנשקפים מאיראן".

בתוך כך, מקורות דיפלומטיים אמרו אתמול לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" הרואה אור בלונדון כי מדינות המפרץ יבקשו את תמיכתה הצבאית של מצרים במקרה של עימות מול איראן. עוד אמרו המקורות כי  א-סיסי צפוי להגיב בימים הקרובים על "האיומים מצד איראן" במפרץ הפרסי, ולחזור על נכונותה של קהיר להגן על בעלות בריתה באזור.

יורש העצר של איחוד האמירויות בפגישה עם נשיא מצרים א-סיסי
יורש העצר של איחוד האמירויות בפגישה עם נשיא מצרים א-סיסי | צילום: החדשות 13

אמש, מפקד משמרות המהפכה באיראן, חוסיין סלאמי, אמר כי "אנחנו בעיצומו של עימות עם האויב", וכי "הרפובליקה האסלאמית נמצאת ברגע הכי מכריע בהיסטוריה שלה - בשל לחץ האויב". את הדברים אמר בכנס של ה"בסיג'", ארגון מתנדבים צבאי למחצה הפועל באיראן תחת חסותו של המשטר. במקביל, הכחיש נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בטוויטר כי יש עימותים בצוות החוץ שלו בנושא המדיניות בנושא איראן, והוסיף כי "אני בטוח שאיראן תרצה לדבר בקרוב". הלילה התייחס למתיחות גם שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף ואמר כי "אנו נוהגים באיפוק, למרות הפרת הסכם הגרעין על ידי ארצות הברית וחרף הסנקציות הבלתי מתקבלות על הדעת".

אמש, נודע כי ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס בתחילת השבוע דיון מיוחד בהשתתפות ראשי מערכת הביטחון בנושא המתיחות במפרץ בין ארה"ב לאיראן, כך סיפרו פקידים בכירים בירושלים לחדשות 13. אחת ממטרות הדיון היתה להיערך לאפשרות של הסלמה נוספת.

שר החוץ האיראני, מוחמד זריף
שר החוץ האיראני, מוחמד זריף | צילום: רויטרס (ארכיון)

הפקידים הבכירים ציינו כי בדיון עלה שאין חשש מיידי שישראל תהיה יעד להתקפה איראנית – כמו למשל ירי טילים של מיליציות פרו-איראניות מסוריה או עיראק. לדברי הפקידים הבכירים נתניהו הנחה במהלך הדיון להמשיך במעקב מודיעיני אחרי האירועים בעיראק ובמפרץ בכלל, אולם לנקוט בפעולות כדי לבדל את ישראל מהאירועים ולוודא שישראל לא נגררת להסלמה הזו.

כזכור, ביום ראשון שתי מכליות נפט סעודיות נפגעו בתקיפת ארבעה כלי שיט סמוך לאמירות פוג'יירה. שר האנרגיה הסעודי, חאלד אל-פאלח, אישר את הדברים ביום שני. לדבריו, המכליות ניזוקו באופן משמעותי במתקפה, אך לא היו נפגעים ולא נגרמה דליפה. עוד הוסיף אל-פאלח כי אחד מכלי השיט היה בדרכו להטעין משלוח נפט בנמל ראס תנורה שאמור היה להישלח ללקוחות של חברת הנפט של סעודיה, "ארמקו", בארה"ב. הוא קרא לקהילה הבין-לאומית לאבטח את הניווט הימי ובפרט של מכליות נפט.