הנשיא מתכנן: חנינה מקלה בעבירות צריכת סמים קלים

הרצוג הציג את גישתו בנושא מחיקת רישום פלילי, לפיה המהלך ייושם על חיילים שנשפטו לפני שירותם, ויוצאי אתיופיה שנשפטו בעבר בגין עבירות של הפרת הסדר הציבורי. עם זאת, לנשיא אין את הסמכות למחוק רישום משטרתי בתיקים שנסגרו

זמן צפייה: 00:22

מדיניות החנינה של הרצוג: נשיא המדינה יצחק הרצוג הציג היום (חמישי) את מדיניותו כלפי עבירות של שימוש עצמי חד פעמי בצריכת סמים קלים, כשלדבריו הוא תומך בהקלות על הרישום הפלילי בעבירות מהסוג האמור.

בתדרוך כתבים שנערך בבית הנשיא, דיבר הרצוג על מחיקת רישום פלילי במספר קטגוריות, בהן לחיילים ומשרתי שירות לאומי שנדונו טרם שירותם, יוצאי אתיופיה שנשפטו בעבר בגין עבירות של הפרת הסדר הציבורי ולא הוטל עליהם עונש מאסר - וכן כאלו שנידונו בעבר בעבירות הקשורות למעגל הזנות, שלא הוטל עליהן עונש מאסר.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

סוף לפרשה: הפרקליטות לא תערער על עונשו של אריה שיף

לראשונה מאז 2017: הוזלה במחירי המים

האם תחרות מיס יוניברס באילת מביאה כבוד למדינת ישראל?

גלגול ג'וינט, קנאביס, וויד
מגלגלים ג'וינטים | צילום: רויטרס

בתדרוךבתדרוך עלה שישנם שורה של גורמים מקצועיים שנותנים חוות דעת לנשיא, לפני שהוא מקבל החלטה, בהם מחלקת חנינות במשרד המשפטים, ומחלקת החנינות בבית הנשיא. לאחר שהנשיא מקבל החלטה, נדרשת חתימתו של שר המשפטים.

במהלך התדרוך התברר כי לנשיא אין סמכות למחוק רישום משטרתי בתיקים שנסגרו מחוסר ראיות ולא הוגש בהם כתב אישום. כך, במקרים שבהם במהלך ההפגנות לרבים מבני העדה האתיופית נפתח תיק ונסגר מחסור ראיות - הנשיא לא יוכל לבטל את הרישום המשפטי.

בנוסף, הוצגו נתונים, לפיהם, במהלך כהונתו של הנשיא הרצוג, עד סוף נובמבר האחרון, ניתנו 104 החלטות חיוביות לחנינה לעומת 431 קביעות שליליות - בנושא של צריכה עצמית וחד-פעמית של סמים קלים. ב-76 מהמקרים החנינה ומחיקת תיק פלילי ניתנו בשל התיישנות. ב-24 מקרים ניתנו קנסות, ורק בארבעה הוחלט להקל על ממאסר לעבודות שירות