הרצוג ולבני משיבים אש: "קמפיין הליכוד מסית, שרה"מ ישלם"

הרצוג זעם על חשיפת חדשות 2 לפיה הליכוד עמד מאחורי הצגתו כ"קוקסינל" ברשת ב-2015: "זה מלמד על אופיו הבעייתי של נתניהו"

הערב (שני) נחשף במהדורה המרכזית כי הליכוד מימן לפני כשנתיים מכספי תעמולת הבחירות פרסומים אנונימיים באינטרנט, שהציגו את יו"ר המחנה הציוני יצחק הרצוג כקוקסינל וכינו את מספר 22 ברשימה ציפי לבני כידידה של מנהיגי חמאס וחיזבאללה. הפרסום עורר זעם מצד הרצוג ולבני - וגם בקרב חברי מפלגתם - שקוראים לאסור על תעמולה כזו בחוק וטוענים כי על מבקר המדינה לחייב את נתניהו לשלם מכיסו על המסרים המשמיצים.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

יו"ר האופוזיציה יצחק (בוז'י) הרצוג מסר בתגובה לפרסום: "החשיפה מעוררת שאט נפש ומלמדת על אופיו הבעיתי של נתניהו והפגמים באישיותו מלווים את כל דרכו הציבורית. האזרחים זכאים למנהיגות אחרת. לסגנון ולמהות שמשרתים את האתוס הציוני והחוסן הלאומי. אקים גוש פוליטי שישים סוף לתקופה הזו בתולדות עם ישראל".

חברת הכנסת ציפי לבני מסרה בתגובה: "מי שנכנע לחמאס, שילם להם באלפי טרוריסטים בעסקת שבויים וניהל איתם מו"מ כדי שיפסיקו לירות בצוק איתן - זה ביבי. בינתיים אני זאת שהשיגה חרם בינלאומי על החמאס כשרת חוץ אחרי שעלו לשלטון וסירבה להיסחט על ידם בכל המבצעים בעזה ובחטיפות. נתניהו חזק בתעמולה - חלש במעשים".

גם ח"כ עמיר פרץ, שמתמודד מול הרצוג בבחירות המקדימות, אמר בתגובה: "לא מדובר במי שטובל בשרץ בידו, אלא במי שדרך קבע יוצר שרצים שישרתו את מטרותיו הפוליטיות. על המבקר לקבוע שמדובר בקמפיין הסתה ולשלול את מימונו. למעשה, על נתניהו לממן אותו מכיסו. התנצלות מצדו כבר לא תועיל כי נתניהו ישאר נתניהו: איש מסית ומדיח שאינו בוחל בכל אמצעי כדי להנציח את שלטונו".

מתמודד נוסף בעבודה, ח"כ אראל מרגלית, כתב: "תכירו, אלה החומרים שפירסם ראש הממשלה שלנו במערכת הבחירות. בושה. למי ששואל למה חייבים להעיף אותו, ולמה זה לא יעבוד בנחמדות. הייתי שמח לדעת מה אמיר אוחנה חושב על קמפיין שפוגע בקהילה שלו, על מצעד הבהמות גרסת הליכוד. טיפת כבוד עצמי לא תזיק".

מתוך קמפיין ההשמצות
מתוך קמפיין ההשמצות

"התנצלות לא תתקבל"

ח"כ קסניה סבטלובה, גם היא מהמחנה הציוני, אמרה: "נחשפנו הערב לליכוד, ולעומד בראשה נתניהו, במלוא כיעורם. חבורת האנשים האלו לא יודעים לייצר כלום מלבד מציאות של שנאה, הסתה ושיסוי. הם לא ראויים לנו. על תעמולה כזאת צריך לשבת בבית סוהר. הציניות שבהגשת הכרזה בה נראה יו"ר המחנה הציוני כטרנסג'נדר למבקר המדינה על ידי הליכוד כדי להוכיח למה שימשו כספי התעמולה - כספי ציבור שלנו, מלמד על התאבדות ערכית ומוסרית. הסרטון על הערבים שנוהרים לקלפיות, השוואתם של עובדי ראשות השידור למחבלי חמאס, ושימוש בכרזה כל כך הומופובית בהוראת נתניהו חורגים מחופש הביטוי ומלמדים מיהו האיש הפחדן  והמסוכן הזה שלא בוחל באמצעים. אניח חוק המגדיר תעמולה מסוג זה כאסורה".

גם סגן יו"ר הכנסת יואל חסון זעם על הדברים שיוחסו ללבני בקמפיין: "החמאס משגשג ופורח תחת שלטון נתניהו. אם נתניהו היה מקשיב לללבני בצוק איתן לא היה חמאס היום. התנצלות לא תתקבל". ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק הוסיף: "לזאת ייקרא: פוליטיקת 'ביבי'ם. וליושבי בלפור ייאמר: 'טלו קורה מבין עיניכם!'".

ח"כ מיקי רוזנטל אמר בתגובה לדברי נתניהו: "על הקמפיין נגד בוז'י הוא לא שמע; את אישורי הבנייה בקלקיליה הוא לא הבין ואת האספקה השוטפת של השמפניה הורודה הוא לא ראה". גם ח"כ שלי יחימוביץ' הגיבה בהומור: "אז אני מבינה שהערבים נוהרים לקלפיות ועובדי רשות השידור כחמסניקים זו הסוגה המעודנת. קטונתי אבל לו אני בוז'י הייתי שמה את התמונה הזאת וכותבת: ביבי, לא מעליב אותי, להטבופוב. רצוי בכמה שפות, לפעם הבאה שיתפאר בנאורותנו".

במהלך מערכת הבחירות של 2015 צצו ברשת "ממים" - עיבוד פוטושופ של יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, יריבו העיקרי של נתניהו - מאופר בכבדות ועם תסרוקת נשית, תחת הכותרת: "מהפך". הערב פורסם כי הליכוד הגיש את הפרסום למשרד מבקר המדינה תוך שהוא נוטל עליו אחריות, ואף רושם את ההוצאה עליו כהוצאה מוכרת לצורך תעמולת בחירות.

פרסום אחר, תחת הכותרת "הנה האיש שעונה לציפי לבני תמיד", הציג את מנהיג חמאס חאלד משעל ומפיו יוצאת המילה "זיבי?".

סרטון אחר שהופק בליכוד, וגם הוא לא הוצג כתעמולה רשמית, מראה את מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ומנהיג חמאס חאלד משעל מדברים בעצרות, כאשר התרגום הפיקטיבי שלהם הוא: "אללה המתוק שלנו, תקשיבו לסבאל'ה, ב-17 במרס הולכים להצביע רק ציפי".

עוד מופיעים בדוח למבקר סרטונים, שלא ברור אם הופצו בסופו של דבר ומה תכנם: "יאיר לפיד מפזר חום" ו"סרט דאבל דייט – רינה מצליח ובוז'י".

עמדו במוקד ההשמצות. הרצוג ולבני (הדס פרוש / פלאש 90)
עמדו במוקד ההשמצות. הרצוג ולבני (הדס פרוש / פלאש 90)

עוד עולה מהמסמכים שבעוד שנתניהו מנהל קרב פומבי מר במו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס - וגם כפי שהתברר נפגש ומקליט אותו מאחורי הקלעים – שילם הליכוד 350,000 שקלים לפחות לאתר ויינט על פרסום, סכום שזיכה אותו לפי הדוח ב-26 מיליון חשיפות. כזכור, באותו הזמן הפיץ הליכוד סרטון שבו לועג נתניהו לאתר שתקף אותו, לדבריו, וכינה אותו בשם "ליי נט".

מראש מטה ההסברה של הליכוד בבחירות ניר חפץ נמסר בתגובה: "החומרים הללו לא הגיעו אלי מעולם וממילא גם לא לראש הממשלה. לו הגיעו כאלה לא אני ובוודאי לא ראש הממשלה היינו מאשרים אותם. אם חומרים כאלה הופקו, יש להניח שהם נגנזו בדרג נמוך יותר ומעולם לא אושרו לפרסום, כמו רעיונות רבים אחרים שהועלו על ידי אנשי פרסום במהלך הקמפיין ונגנזו. ראש הממשלה נתניהו מתנגד עקרונית מכל וכל לקמפיין מסוג זה".