ישיבת הצעקות: כך נשמע העימות בין רה"מ, היועמ"ש ולוי-אבקסיס

בדיון על אישור מינוי בכירים בשוק התקשורת, תקפו שרי הליכוד את היועמ"ש וביססו את דבריהם על עיוות של חוות דעת שנכתבה על רישיון השידור של ערוץ 10. "אין בסיס לטענות על זיוף מסמכים"

זמן צפייה: 05:07

בהקלטות שנחשפות הערב (שני) בחדשות 13, נשמעים חברי הליכוד במהלך דיון אותו כפה עליהם בג"ץ בגין אישורי שני המינויים בשוק התקשורת שממתינים כבר שלוש שנים לאישור, בעודם מקיימים דיון לא ענייני ומסתמכים על חוות דעת שלא נכתבה ושעסקה ברישיון שקיבל ערוץ 10, שלימים מוזג עם ערוץ 13. מה שעורר את זעמו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

המטרה של ראש הממשלה בנימין נתניהו ומפלגת הליכוד במהלך הדיון הייתה לסכל בכל מחיר את מינויה של מישל קרמרמן לתפקיד מנכ"לית הרשות השנייה ומינויו של ניר שוויקי לתפקיד יו"ר מועצת הכבלים והלוויין - שניהם מומלצים של ועדות איתור. "היו כאן פרסומים על חוות דעת שניתנה לאחד הערוצים, לפיה הכול תקין", טען שר המודיעין אלי כהן, כאשר כוונתו ב"אחד הערוצים" הוא ערוץ 10 ההיסטורי, זה שבשנת 2015 קיבל רישיון ל-15 שנה.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>  

חשד במשטרה: אישי ציבור ידעו עם המעשים של יו"ר זק"א – ושתקו

בנט: התחייבות מצד נתניהו – כמו לחיצת "איני הנהג" בווייז

בן גביר: "אם עבאס ישנה את דרכו – לא אכפת לי שיתמוך מבחוץ"

נתניהו ומנדלבליט
נתניהו ומנדלבליט | צילום: רויטרס

על פי כהן, שוויקי, שהיה אז ממלא מקום מנכ"ל הרשות השנייה, הגיש חוות דעת שקרית שסייעה לערוץ 10 לשרוד. "בדיעבד התברר גם לגבי ערוץ 10 שחוות הדעת הייתה לא נכונה והערוץ היה בגירעון עמוק", אמר שר המודיעין, ובתגובה השיב לו נתניהו: "והוא אמר שהוא לא בגירעון?", והשר כהן ענה לו: "כן". ומכאן עולה כי כהן מטעה או אולי לא דובר אמת, זאת מכיוון ששוויקי לא אמר שערוץ 10 אינו בגירעון, ואפילו ערוץ 10 עצמו לא אמר זאת, כי בתקופה הזו לא היה ויכוח שהערוץ היה בגירעון.

בהמשך הדיון אמר כהן: "הייתה חוות דעת בשנת 2015 לפיה הערוץ שילם את כל חובותיו. הוא היה יכול בנושא הזה לקבל רישיון ל-15 שנה", אלא שגם זו הטעיה, או אפילו שקר, שכן אין שום חוות דעת של שוויקי לפיה ערוץ 10 שילם את חובותיו. בהמשך לדבריו של השר מהליכוד, הגיב נתניהו: "ערוץ 10 היה בגירעונות עצומים. הם בדקו? אני רוצה לדעת, צריך לבדוק את הוועדה הזאת. מה זה בדקו? אנחנו יודעים את המצב שלהם - הוא מתחת לאדמה. בדקו, זה רק אומר שהוועדות האלה שוות לכפרה. איזו שערורייה. הוועדה אמרה זה בסדר, הוא אמר שערוץ 10 במצב טוב, ערוץ 10 היה מתחת לקרשים".

בניין רשת 13
בניין רשת 13 | צילום: חדשות 13

ואז השרה לחיזוק וקידום קהילתי אורלי לוי אבקסיס שכללה את הדברים המסולפים שנאמרו קודם לכן, והאשימה את שוויקי בלא פחות מאשר פלילים: "כששמעתי את הטענות של השר אלי כהן בנוגע לזיוף מסמכי תאגיד", כלומר השרה לוי דיברה על כך ששוויקי זייף מסמכים, כאשר השר כהן שדיבר לפניה לא טען זאת בשום שלב. לאחר מכן התערב היועץ המשפטי לממשלה ואמר: "לא הייתה שום טענה כזאת", אך לוי המשיכה להתעקש ואמרה למנדלבליט: "אז צריך לבדוק את זה", והוא מצדו הגיב באופן דומה: "אבל לא הייתה טענה כזאת".

בהמשך הוויכוח בין השניים נהיה חריף יותר: "השר אלי כהן העלה את זה עכשיו", אמרה השרה לוי אבקסיס למנדלבליט, והוא שאל שוב: "על זיוף מסמך?", ואז השרה לקידום וחיזוק קהילתי אמרה לו: "תסלח לי היועץ המשפטי לממשלה, אם אתה לא מזדעזע מסיפור כזה שצריך בדיקה, אני לא יודעת מה צריך להיות". בתגובה, היועץ המשפטי לממשלה ענה: "אין שום בסיס לטענה הזאת. אי אפשר להגיד את זה, זו ממש הוצאת דיבה. למה אתם אומרים דברים כאלה?".

למרות דבריו החריפים של מנדלבליט, השרה לוי המשיכה בקו שלה ואמרה: "אני לא העליתי את הטענה, אל היו השרים שהיו פה". בהמשך לדבריה, מנדלבליט עמד על שלו ואמר: "לא הם לא העלו טענה כזאת, לא נכון". השרה לוי בתגובה: "או שלא הקשבת, או שיש פה סלקטיביות בשמיעה. השר אלי כהן ואמיר אוחנה ו'דה מרקר'".

כאן נכנסה לדיון כתבה של עיתון "דה מרקר" מחודש אפריל 2015, שהסתבר שעליה הסתמך השר כהן, כנראה בחיפוש "גוגל" רשלני שביצע, אלא שהעניין הוא שאין אפילו אזכור בכתבה ב"דה מרקר" לכך ששוויקי אמר שערוץ 10 לא בגירעון. להפך, שוויקי כתב שהיו הפרות. "חומרת ההפרות אינה מצדיקה את אי מתן הרישיון".

חלק מכתבה שפורסמה ב''דה מרקר''
חלק מכתבה שפורסמה ב''דה מרקר''

בהמשך הדיון, השר כהן טען: "הוא רושם כי הערוץ שילם את כל חובותיו", בהתייחסו לכתבה, אלא שעורכת הדין נויפלד, היועצת המשפטית של משרד התקשורת, השיבה לו בתגובה: "לא, זה לא מה שכתוב בכתבה". בשלב זה ביקשו השרים מכהן שיפנה אותם לציטוט המדובר של שוויקי, אלא שאז השר כהן אמר: "אני חושב שזה לא המקום לדון, חברים". שורה תחתונה - שרי הליכוד מצאו דרך שתאפשר להם כביכול לקיים את פסיקת בג"ץ ובמקביל להעמיד פנים שהם מקיימים דיון ענייני.

מטעמו של השר אלי כהן נמסר: "לא הוטל דופי ברמה האישית במי מבין האישים בדיון וזאת אף הובהר על ידי בדיון בחלק שהושמט בכתבה, אולם בהחלט הייתה בקשה לבדיקת חוות דעת שנראתה לא סבירה בדיעבד".