ח"כ אורבך תוקף: "אסור להתקפל בפני הסחטנות של הח"כים הערבים"

זמן קצר לאחר שח"כ רינאוי-זועבי (מרצ) הודיעה על דרישותיה כדי שתתמוך בחוק יו"ש - בהן העברת 500 מיליון ש"ח לנצרת ובחינת הקמת יישוב ערבי חדש בצפון - אמר ח"כ ניר אורבך (ימינה): "זכותנו לפעול בהתיישבות לא מוצבת בסימן שאלה". ח"כ סופר (הציונות הדתית) עקץ: "הח"כים שעל הקצה לא כל כך מזיזים לזועבי ורע"מ"

ניר אורבך וג'ידא רינאוי-זועבי
ניר אורבך וג'ידא רינאוי-זועבי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90 / נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ח"כ ניר אורבך (ימינה) תקף אחר הצהריים (רביעי) בחריפות את חברי הכנסת הערבים, זמן קצר לאחר שח"כ ג'ידא רינאוי-זועבי ממרצ הודיעה על דרישותיה. "‏אסור לממשלת ישראל להתקפל בפני הסחטנות הבלתי נגמרת של חלק מחברי הכנסת הערבים", אמר ח"כ אורבך. "לא חברת הכנסת זועבי ולא אף אחד. חוק תקנות יהודה ושומרון חייב לעבור. זכותנו לפעול בהתיישבות לא מוצבת בסימן שאלה וכך זה יימשך".

ח"כ אופיר סופר (הציונות הדתית) שיגר עקיצה על דבריו של אורבך: "מדיניות הצ'ק הפתוח והפזרנות המופקרת נמשכת באין מפריע בשם השמירה על הכיסא. איומי 'האגף הימני' וחברי כנסת שעל הקצה לא כל כך מזיזים לזועבי ורע"מ שמנצלים את כוחם עד תום. הממשלה הזאת חייבת ליפול".

ח''כ ג'ידא רינאוי זועבי
ח''כ ג'ידא רינאוי-זועבי | צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

כאמור, מוקדם יותר הודיעה חברת הכנסת רינאוי-זועבי כי היא דורשת מהקואליציה את הדברים הבאים כדי שתתמוך בתקנות יהודה ושומרון: החלטה על קרן ערבויות מדינה לנוטלי משכנתאות מהחברה הערבית; הקמת צוות שיבחן הקמת יישוב קהילתי ערבי חדש בצפון; החלטה על תקציב של 500 מיליון ש"ח לעיר נצרת; החלטת ממשלה על ייצוג הולם לערבים בשירות המדינה והחלטה בנושא קרקעות למוסדות לימוד.

אתמול התראיין שר המשפטים גדעון סער לכאן רשת ב' והתייחס להצבעה הקרובה על חוק יו"ש. סער אמר כי "ההצבעה על החוק תקבע אם הקואליציה רוצה להמשיך להתקיים או לא". בתגובה צייץ ח"כ וליד טאהא ממפלגת רע"מ: "אנחנו מוכנים". ההצבעה הייתה אמורה לעלות במליאה שלשום, אך סער דחה אותה לשבוע הבא בעקבות התנגדות מפלגת רע"מ לחוק.

שר המשפטים גדעון סער
שר המשפטים גדעון סער

מדובר בחוק שאמור להאריך את תוקף סמכויות השיטור והאכיפה בשטחי יהודה ושומרון, כלומר לאפשר, לדוגמא, להעמיד לדין אזרח ישראלי שביצע עבירה ביהודה ושומרון בבית משפט בישראל, במקום בבית דין צבאי. אם בקואליציה בנו על כך שהאופוזיציה תסייע בהעברת החוק, ראשי בלוק הימין ניסו לשדר אחדות וחידדו את המסר לפיו האופוזיציה לא תתמוך בשום חוק שתציע הקואליציה.

כזכור, לפני כשבוע, זמן קצר אחרי הפגישה עם שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, נודע כי רינאוי-זועבי העבירה דרישה ל-200 מיליון שקלים לבית החולים בנצרת. עם זאת, כמה גורמים שנכחו בישיבה מתעקשים שלא עלו שום דרישות כספיות מעבר לתקציבים שכבר אושרו ונתקעו.

עוד אמרה בפגישה: "אני יושבת בקואליציה עם מתנחלים עם כל הקושי, כדי להביא תוצאות לחברה הערבית. אבל נכנסתי לקואליציה ונתקלתי בקיר, יש אטימות במשרדי הממשלה. אני בקושי יכולה לענות לטלפונים. נשפוט את הכל לפי התוצאות".