היועמ"ש החליט: השר דרעי יואשם בעבירות מס - כפוף לשימוע

כפי שפורסם בחדשות 13: מנדלבליט קבע כי שר הפנים יועמד לדין רק בגין חלק מהפרשיות שבגינן נחקר, ולא יואשם בעבירות שוחד והלבנת הון. זאת, כמעט חמש שנים לאחר שנפתחה נגדו חקירה פלילית

זמן צפייה: 00:30

כפי שפורסם בחדשות 13: היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט החליט היום (שישי) על כתב אישום כפוף לשימוע נגד השר אריה דרעי, בגין עבירות מס. זאת, כמעט חמש שנים לאחר שנפתחה נגדו חקירה פלילית. חרף חלק מהדעות בפרקליטות, מנדלבליט קבע כי דרעי לא יועמד לדין בגין עבירות שוחד, קבלת מרמה והלבנת הון, עליהן נחקר, וכי יואשם רק בגין פרשיות בודדות.

סעיפי העבירות שבהן יואשם דרעי: מסירת הצהרה כוזבת במטרה להתחמק ממס, הכנת חוזה כוזב, השמטת הכנסה מדוח וכן מרמה, עורמה ותחבולה לפי פקודת מס הכנסה. בכתב החשדות עלה כי בעניין פרשיית "גבעת שאול", "במועד שאינו ידוע במדויק, סביב אמצע 2013, סיכמת עם עו"ד שלמה דרעי למכור לו את מלוא אחזקותיך... תמורת סכום שלא יפחת מ-1.6 מיליון דולר... חוזה המכירה היה כוזב".

עוד נכתב בכתב החשדות כי "הנכס הנמכר תואר כמגרש בלבד, ובכך הוסתר כי במועד חתימת החוזה החלה זה מכבר בניית הבניין בגבעת שאול. תמורת העסקה הייתה 4.25 מיליון שקלים - ובכך הוסתרה התמורה המלאה".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

ברקע הידוק הסגר: 7,597 נדבקים חדשים – 6.2% מהבדיקות חיוביות

טראמפ: המפגינים שפרצו לקפיטול לא מייצגים את אמריקה – וייענשו

מסיבה בווילה בראשל"צ, חתונה בטייבה: ההפרות הראשונות של הסגר

שר הפנים אריה דרעי
שר הפנים אריה דרעי | צילום: חדשות 13

באשר לעניין "גרין אושן" נכתב: "בהתאם לסיכום שבינך לחברת גרין אושן, שלמה דרעי קיבל 634 אלף שקלים. אתה ניהלת פנקסי חשבונות כוזבים לשנת 2013 בכוונה להתחמק ממס, כאשר לא רשמת בפנקסי דראר את הככנסות בסך 101,074 שקלים.

"פעלת במרמה, עורמה ותחבולה ובכוונה להתחמק ממס, כאשר לא הגשת את דוחות דראר לרשויות המס, ובכך נמנעת מלדווח בפני פקיד השומה על הכנסתך בסך 634,942 שקלים לשנים אלה".

על הכנסתו מחברת הבת של אגד ומאיש העסקים משה הבא, נטען: "אתה השמטת את הכנסתך בגובה 280 אלף שקלים מהדוח השנתי שהגשת בגין הכנסותך ל-2012 במזיד, ובכווונה להתחמק ממס".

אריה דרעי
אריה דרעי | צילום: רויטרס

השר התייחס להודעת מנדלבליט, ובחשבון הטוויטר שלו כתב: "לאחר למעלה מ-5 שנות חקירה קשות, אני מודה לבורא עולם על ההחלטה לבטל את כל האישומים השקריים נגדי ומשוכנע כי בשימוע יוחלט גם על סגירת התיק בעניין עבירות המס, לאחר שכל העובדות יוצגו בפני היועץ המשפטי".

פרקליטו של שר דרעי, עו"ד נבות תל-צור, מסר בתגובה: "לאחר למעלה מחמש שנות חקירה קשות ומייסרות, קבע היועץ המשפטי לממשלה בפתח החלטתו כי הוא מנקה את השר אריה דרעי מכל חשד לשחיתות שלטונית. היועץ המשפטי הדגיש שהחלטתו אינה סופית והוא שוקל העמדה לדין בעבירות מס בלבד וגם להן בעזרת השם, תנתנה בשימוע תשובות הולמות".

אריה דרעי
אריה דרעי | צילום: חדשות 13

כזכור, הפרקליטה ליאת בן ארי ופרקליט המדינה לשעבר שי ניצן המליצו להגיש כתב אישום נגד דרעי, אבל היה בסביבות היועץ מי שסבור שיש לסגור את התיק - ולכן ההחלטה של מנדלבליט אינה מובנת מאליה.

בחודש נובמבר לפני כשנתיים, המשטרה הודיעה כי התגבשה תשתית ראייתית נגד דרעי בעבירות מס במיליוני שקלים, בהלבנת הון, בשיבוש הליכי משפט ובשבועת שקר למבקר המדינה ויו"ר הכנסת בנוגע לנכסיו. המשטרה המליצה להעמיד לדין גם אחיו של שר הפנים, סגן יו"ר קק"ל שלמה דרעי.

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

החקירה, שהתנהלה ביחידת להב 443, החלה ב-2015 ועסקה במאות אלפי שקלים שהועברו לכאורה לדרעי מאנשי עסקים, בעסקאות למכירת נכסים בבעלותו במספר מקומות בארץ. זאת, לאחר שנפל חשד בטיב התשלומים ובאופן הדיווח עליהם ליו"ר הכנסת, מבקר המדינה ולרשויות המס. באפריל 2016 החקירה בפרשה הפכה לגלויה, ועשרות מעורבים בה נחקרו. במאי 2017 דרעי נחקר באזהרה.

על פי המשטרה, דרעי חשוד גם בשיבוש הליכי משפט, לאחר ששוחח עם ראש המטה שלו משה ארבל, המעורב בפרשה ואף מסר עדות במסגרתה, מיד בסיום חקירתו – חרף העובדה כי הוזהר שלא לעשות זאת, וכי הובהר לו שמדובר בשיבוש ראיות.