מסתמן: הסגר יוארך עד ראשון - בתמורה לפיילוט במסחר ובתרבות

גנץ צפוי להסכים להאריך את ההגבלות, זאת בתמורה לפתיחת החנויות והחזרת אירועי התרבות עבור מחוסנים בלבד. הפרויקטור הזהיר: "אם נצא בנתונים האלה - נצטרך סגר רביעי בעוד שבועיים"

זמן צפייה: 10:21

הממשלה דנה בשעה זו (חמישי) בעניין הסגר, ובשאלה האם להאריך את ההגבלות בכמה ימים נוספים או שהן יוסרו כבר מחר בבוקר. השרים אומנם טרם קיבלו החלטה רשמית, אולם מסתמנת הסכמה בין נתניהו לגנץ, כך שהסגר יוסר בתחילת השבוע - ובתמורה לכך, יופעל פיילוט לפתיחת המסחר והתרבות בקרב מתחסנים בלבד. בד בבד, פרויקטור הקורונה הזהיר את הממשלה: "אם נצא בנתונים האלה - נצטרך סגר רביעי בעוד שבועיים".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

התפשטות מוטציות והירידה בקצב החיסונים: הסיכונים ביציאה מהסגר

עשרות רימונים וכדורים: סליק של "ההגנה" נחשף בהרצליה • תיעוד

אישום נגד המחבל שרצח את אסתר הורגן: "חבט בה עד שקולה נדם"

קבינט הקורונה
קבינט הקורונה | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

במהלך הישיבה פרץ עימות בין נתניהו לגנץ, זאת בהמשך להחלפת האשמות שהשניים הטיחו האחד בשני בימים האחרונים בעניין קיום הישיבה. "הישיבה התעכבה כי קודם כל אתה, גנץ, רצית לקחת את הקנסות קודם כל לכנסת", אמר נתניהו. אז, השיב לו גנץ: "אתה הבטחת שהישיבה תהיה ביום רביעי - וגם את זה אתה לא קיימת".

נתניהו לא נותר חייב, ואמר: "אתה יכול להמשיך את האג'נדה שלך למרות שהיא לא מדויקת. בבקשה שרון (אלרעי-פרייס) את יכולה להמשיך, אתה תמשיך עם הכותרות". "כן", סיכם גנץ, "כל מה שאני עושה פה זה כותרות. שלוש שעות של מומחים שלך - ואתה אומר שאני עושה כותרות".

בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ | צילום: רויטרס

בתחילת הדיונים, אישרה הממשלה את תקנות האכיפה והקנסות - כך שכעת יוכפל הקנס עבור מוסדות ציבוריים שיפרו את ההנחיות, והוא יעמוד על כ-10 אלף שקלים. במקרים אחרים, ניתן יהיה לסגור מוסד שפועל בניגוד להנחיות באמצעות צו מנהלי.

על פי ההודעה המלאה, מקום שייפתח בניגוד להנחיות ושטחו עד 100 מטרים, עלול לקבל קנס בסך 5,000 שקלים. אם שטח המקום גדול יותר, ועומד על בין 100 ל-500 מטרים או יותר מ-500, הקנס יעלה ל-7,500 שקלים או 10 אלף אלף שקלים, בהתאמה.

באשר לקיום אירוע אסור בשטח פתוח, הממשלה אישרה שגובה הקנס יעמוד על 5,000 שקלים, חצי מאשר קיום אירוע בשטח סגור, שגובה הקנס במקרה כזה יעמוד על 10 אלף שקלים. כמו כן, הוחלט על העלאת הקנסות גם למוסדות החינוך שיקיימו לימודים בניגוד להנחיות. כך, מוסד שמספר התלמידים שיימצא בו יהיה פחות מ-35, עלול לקבל קנס בגובה 5,000 שקלים, ואילו מוסד שיימצאו בו יותר מ-35 תלמידים, יקבל דוח בסך 10 אלף שקלים.

הסגר
סגר | צילום: דוברות המשטרה

ראש הממשלה אמר בפתח הישיבה: "המוטציה משתוללת בכל העולם, הירידה בחולים קשה לצערי מתונה. יש עלייה במספר החיסונים, מיליוני החיסונים. התחלנו לחסן את כל הישראלים מעל גיל 16, אבל יותר חשוב שכל מי שמעל גיל 50 ילך להתחסן".

לדבריו, 97% מהמתים ו-92% מהחולים שמצבם קשה הם בני 50 פלוס. בזכות החיסונים, חלה ירידה של 16% מהמאומתים בני ה-50 ויותר. "ללכת להתחסן זה צו השעה - עשו זאת", ביקש. "המוטציה האטה את הכול. כל פעם המדדים משתנים לא כמו שהיינו רגילים, ואנחנו צריכים להתאים את ההחלטות שלנו למשתנים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: ערוץ הכנסת

שר הפנים אריה דרעי טען כי ישנה התמקדות בהפרות בחברה החרדית לעומת יתר האוכלוסייה. "יש פה קמפיין נגד החרדים מתחילת הישיבה", אמר. "אתם עושים הבחנה בין חנות לחנות, אבל על מוסד חינוכי קטן של 20-30 ילדים אתם נותנים 10,000 שקל קנס על הראש. כולכם פה אחד תומכים בזה שחושבים שהחרדים הביאו את הקורונה על מדינת ישראל". נתניהו שאל: "יש לך אלטרנטיבה?". דרעי השיב: "אני לא מתערב. רק הבעתי את מחאתי".

בהמשך, התייחס דרעי לסרבני החיסונים, וטען כי היחידים שיכולים לשכנע אותם להמשיך ולהתחסן אלו הרשויות המקומיות. "צריך להעביר להם רשימה של מי שלא התחסן ולתת בונוס", הציע. "עיר שהתחסנה ב-90% ומעלה תוגדר ירוקה לגמרי. כל הוויכוחים יוותרו מאחור. ראש העיר והמחלקות מכירים אדם אדם. עם כל הכבוד, קופות החולים ומשרד הבריאות לא יצליחו לעשות את זה".

שר הבריאות יולי אדלשטיין עם המחוסן הראשון בבית גיל הזהב מגדלי הים התיכון בשערי תקווה | צילום: חורחה נובומינסקי, לע''מ

כאן, השר יובל שטייניץ תהה אם מותר על פי החוק לחייב את האזרחים להתחסן, ואף "להעניש" את מי שלא יעשה כן. אז, ענה לו השר אמיר אוחנה כי הוא לא חושב שיש לכפות על אזרחים להתחסן, אולם "חשוב לבוא עם הטבות למי שהתחסן - ואני מתקשה להבין למה זה לא קרה עד עכשיו". שר הבריאות יולי אדלשטיין הבהיר כי לא תהיה חובת התחסנות, אולם ציין שיש לעודד התחסנות בכל הדרכים.

אדלשטיין התייחס גם לתופעה שבה מתנגדי החיסונים נרשמים מראש לקבלת החיסון - ומבטלים אותו ברגע האחרון, במכוון, ואמר עליה כי היא "לא גדולה", כלשונו, אולם "היא מסוכנת מאוד. זו תופעה של אנשים שמתנגדים אידאולוגית, כמו כת. הם גורמים לאנשים לא להגיע לחיסונים. אני מבין שהגישו נגדם תלונ, אז נראה מה יקרה עם זה".

מסעדה בתל אביב סגורה לקבל קהל ואיסוף עם החלת הסגר השלישי | צילום: רויטרס

בדיונים, ידרוש פרויקטור הקורונה הפרופסור נחמן אש את המשך הסגר עד ליום ראשון הקרוב, וכן יציג לשרים את תוכנית היציאה של משרד הבריאות, שלה שלושה שלבים - ונחשפת לראשונה כאן בחדשות 13.

השלב הראשון יכלול סיום הגבלות תנועה ושהייה בבית אחר, וכן פתיחה זהירה של מקומות העבודה והשכבות הנמוכות במערכת החינוך. השלב השני יכלול פתיחה של ענפים שפעלו טרום הסגר, תחת הגבלות התו הירוק, וכן פתיחה של סקטורים נבחרים בעלי סיכון נמוך.  השלב השלישי יכלול פתיחה של סקטורים נבחרים בעלי סיכון גבוה, תחת הגבלות התו הירוק.

חיסון קורונה
חיסון קורונה | צילום: רויטרס

עוד בישיבה, השר דרעי התייחס לעניין הסגרים הדיפרנציאליים, וביקש לשמוע מאנשי המקצוע האם הם בעד סגרים בערים אדומות, "כפי שדרש השר גנץ?" "במספר הערים האדומות הקיים, אין שום צורך בסגרים", השיב לו פרופ' אש. "זה מיותר לחלוטין ולא ייתן לנו כלום. אין שום הגיון בזה - וזה בטח לא ימנע את הסגר הכללי".

מ"מ מנכ"ל האוצר קובי בליטשטיין הביע תמיכה בפתיחת מקומות העבודה שלא מקבלים בהם קהל, וכן במוסדות החינוך לגיל הרך. "אנחנו רוצים לבחור בענפים שיש להם תרומה משמעותית לתוצר ולתעסוקה, ובנוסף - שהסיכויים לתחלואה שם נמוכים יותר".

צוותי מד''א נערכים להגעת חולי הקורונה
צוותי מד''א נערכים להגעת חולי הקורונה | צילום: דוברות מד''א

שר האוצר ישראל כ"ץ הודיע כי הוא תומך בהארכת הסגר עד יום ראשון בחצות, אולם ציין כי "חייבים לצאת בפעילות רחבה יותר בסיום הסגר. אני חושב שאפשר לפתוח גם את הקניונים, הביגים וחנויות הרחוב, תוך הקפדה מלאה על התו הסגול".

"אין טעם לחזור על כך שתחילה פותחים רק את חניות הרחוב - כי אז יש תורי ענק", הסביר. "כדאי לפתוח את המסחר ביום שני ואפשר לפתוח גם נקודות חיסון בכניסה למקומות הללו". השר הוסיף כי אם האתגר כרגע הוא הגברת החיסונים, אין סיבה ממשית שלא לפתוח את המסחר. "כל האנשים יהיו משוחררים ותהיה פעילות מגוונת".

פרופ' אש השיב לדבריו של כ"ץ וטען כי "אנחנו עדיין לא במקום שמאפשר פתיחה מלאה. העצה שלנו היא לצאת בדרך אחראית, ואני מציע לקבל אותה. אנחנו עדיין לא במצב של חסינות עדר", הבהיר.