היועמ"שית נגד המשמר הלאומי; בן גביר: "לא מבינה את מקומה"

השרים צפויים לאשר היום את הקמת המשמר הלאומי - ויאשרו קיצוץ רוחבי בתקציב. המפכ"ל שבתאי התנגד: "מהלך מיותר שיגבה מחיר כבד". בן גביר: "יש בכירים במשטרה שלא רוצים משמר לאומי בגלל מלחמות אגו". גם היועמ"שית מתנגדת למהלך

זמן צפייה: 09:52

הממשלה צפויה לאשר היום (ראשון) את הקמת המשמר הלאומי שיהיה כפוף לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובכדי לממן את הפרויקט השרים גם יאשרו קיצוץ רוחבי בתקציב, שיכלול פגיעה במשרדים שונים. המפכ"ל קובי שבתאי שיגר מכתב לבן גביר, שבו כתב כי "לא ברור כלל מהי הסיבה שבגינה יש צורך בהקמת גוף ביטחוני נוסף במדינת ישראל, אשר תחומי אחריותו וסמכותו חופפים לאלה של המשטרה ואף דברי ההסבר להצעה אינם כוללים נימוק ממשי כלשהו למהלך מיותר זה. לניתוק המערך המוצע מהמשטרה יהיו מחירים כבדים ביותר שעלולים להגיע עד כדי פגיעה בביטחון האישי של האזרחים. מאידך – למהלך זה לא הוצגו יתרונות כלשהם".

עוד כתב המפכ"ל: "הקמת גוף ביטחוני נוסף במדינת ישראל, בפרט כזה שתחומי אחריותו ופעילותו חופפים לאלה של משטרת ישראל, היא החלטה בעלת השלכות דרמטיות על ביטחון הפנים של מדינת ישראל. אני סבור, כי טרם קבלת החלטה עקרונית בעניין זה יש לקיים דיונים סדורים ולשמוע את כלל הגורמים הנוגעים בדבר ואשר עוסקים בכך היום, בפרט המשטרה. להחלטה כזו השלכות דרמטיות גם על גופי ביטחון אחרים ולהבנתי, יש מקום לקבל גם את עמדתם הסדורה לעניין זה טרם קבלת ההחלטה, שיהיו לה השלכות הן על בניין הכוח והן על הפעלת הכוח של כלל הגופים".

השר בן גביר הגיב: "מדובר בספין של גורמים באוצר שכנראה מנסים להכשיר קיצוצים בתקציב. יש כסף למשמר וזה נכנס לתוך התקציב. לפי התקציב מיליארד ו-400 מיליון שקלים ו-1,800 תקנים הוקצו למשמר הלאומי (חלק מהתוספת של תשעה מליארד שסוכמה בליל התקציב)". עוד הוסיף השר: "מקווה שבדברים אחרים הפקידים באוצר לא מתנהגים גם באותה רשלנות בה הם מתנהגים כאן, כי קשה להבין איך הדברים סוכמו בידיעתם ועל דעתם ופתאום הם נזכרים לטעון שאין כסף ויש ניסיון לקיצוץ נוסף".

עוד נמסר מלשכתו: "יש בכירים במשטרה שלא רוצים משמר לאומי, בגלל מלחמות אגו. השר נתן שלושה חודשים למשטרה להציג תוכניות רציניות אך בפועל אין שום התקדמות. נזכיר כי השר והמפכ"ל הכריזו במסיבת עיתונאים משותפת על הקמת משמר לאומי תחת המשטרה, אלא שמאז הבירוקרטיה במשטרה מונעת את התקדמות המהלך להקמת המשמר הלאומי שהשר מנסה לקדם, ולכן החליט השר בן גביר כי הוא לא ייתן למלחמות פנימיות במשטרה לעכב את הקמת המשמר הלאומי. יש קונצנזוס שחייבים משמר לאומי כדי לדאוג לביטחון האישי, להילחם בתופעת אחזקת הנשק הלא חוקית, במלחמות הפשע, בטרור החקלאי - ולכן המשמר הלאומי יוקם. אם המשטרה תציג תוכנית רצינית נשקול בחיוב לעשות זאת דרך המשטרה. אם לא - המשמר יפעל תחת המשרד לביטחון לאומי".

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה
היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

גם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה פרסמה היום חוות דעת שבה הביעה את התנגדותה למהלך וטוענת כי קיימת מניעה משפטית להקמת המשמר הלאומי. "הצעת המחליטים לוקה בכך שמבחינה תהליכית היא מגלמת היפוך בסדר הפעולות ועבודת המטה הרגילים הדרושים לשם קבלת החלטת מדיניות חדשה, קל וחומר לגבי הקמת גוף ביטחון ואכיפת חוק חדש. על פי ההצעה, הממשלה מחליטה כבר עתה על הקמת גוף חדש ואף קובעת את ייעודו ותפקידיו, כאשר תפקיד הוועדה הבינמשרדית הוא יישום החלטת הממשלה", נכתב בחוות הדעת.

עוד נכתב: "נראה כי החלטת הממשלה על הקמה של גוף מורכב שכזה ועל קביעת ייעודו ותפקידיו, לוקה בהיעדר תשתית עובדתית ומקצועית נחוצה, ומגבילה מראש את שיקול דעתה של הוועדה. לפיכך, על מנת לקדם את בחינת הקמת המשמר הלאומי כמבוקש נדרש כי מוקד ההחלטה יהיה בהנעת עבודת המטה הממשלתית הנחוצה לבחינת הנושא, לרבות לעניין עצם הצורך בהקמת משמר לאומי כגוף הפועל מחוץ למשטרה, ככל שזו הכוונה".

על כך אמר בן גביר: "היועמ"שית גלי בהרב-מיארה שוב מנסה לתקוע מקלות בגלגלים וכעת מנסה למנוע את הקמת המשמר הלאומי של מדינת ישראל. עברו כמעט שנתיים מאז אירועי שומר חומות בהם ראינו כיצד המשטרה לא מצליחה להגיב בצורה מהירה וחלקה, באותם ימים מדוע צריך באופן ברור משמר לאומי שיטפל בדיוק באותן בעיות. אין מי שיטפל הביטחון במגזר הערבי שמוכה נרצחים".

עוד הוא הוסיף: "שוטרינו הנפלאים עושים ככל שביכולתם לתת ביטחון ומענה לאזרחים, אך הם עמוסים בעבודה ולא מסוגלים להגיע לכל דבר, כל שוטר שיוצא למשמרת יש עליו עשרות משימות, זה מטורף. לכן צריך את המשמר הלאומי. בהרב-מיארה לא מבינה את מקומה כיועצת. המשמר הלאומי חייב לקום על מנת להחזיר את הביטחון לרחובות".

השר איתמר בן גביר והמפכ''ל קובי שבתאי במסיבת העיתונאים במשרד לביטחון לאומי
השר איתמר בן גביר והמפכ''ל קובי שבתאי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אמש בן גביר טען בריאיון ל"המטה המרכזי" כי ב"לה פמיליה" - ארגון האוהדים המזוהה עם הימין הקיצוני של בית"ר ירושלים - "יש קצינים ואנשים ערכיים". את הדברים אמר בהתייחסו ל"משמר הלאומי" שהובטח לו על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. "חבר'ה מהסיירות, אנשי שמאל מהקיבוצים, באו אליי ואמרו לי 'גם אנחנו רוצים, שזה לא יהיה רק לה פמיליה'. אני קורא לכם: תצטרפו למשמר הלאומי".

הוא הוסיף: "תפסיקו לעשות רצח אופי ל'לה פמיליה'". על חסימת איילון בידי מפגיניי הימין הוא אמר: "הם לא אנרכיסטים, הם ראו מה עושים בשמאל". הוא הוסיף: "אמרתי למפכ"ל שאם המשטרה לא תקים את המשמר הלאומי - אקים אותו תחת המשרד לביטחון לאומי".

במשטרה הופתעו מאוד לשמוע את ההודעה וכינו שם את הכוח שיוקם "משטרה פרטית של בן גביר". גם במישור המשפטי עולות שאלות רבות לגבי היתכנות של הקמת כוח כזה. אין הצעת חוק בעניין וכרגע לא ברור מה יהיו סמכויות הכוח, או למי הוא יהיה כפוף - האם למפקד המחוז בו הוא נמצא, או שהוא יפעל במקביל למשטרה.

בנוסף, במשטרה אמרו שלא ניתן יהיה לחלוק את המודיעין המשטרתי עם גוף נפרד שאינו כפוף למפקדיה. גם מבחינת גיוס לא ברור מה מתכננים בממשלה, האם יתחיל תהליך גיוס, שעלול לקחת כשנה או שנתיים, או שמא ימשכו כוחות ממג"ב ומשוטרים כחולים. במשטרה מתריעים כי צעד כזה יהיה טעות, אך מבינים שאין להם מה לעשות נגד זה. עוד אמרו כי הם מבקשים להשמיע טענותיהם בפני השר לביטחון לאומי אך יודעים שהחלטה לא בשליטתם.