בג"ץ לאדלשטיין: השב היום אם תעלה להצבעה בחירת היו"ר עד רביעי

חמשת שופטי העליון הורו לאדלשטיין להגיש את עמדתו בנושא עד 17:00. השר לוין: "קורא ליו"ר הכנסת להודיע שרק הוא יקבע מתי המליאה תתכנס". השר אוחנה: לו אני יו"ר הכנסת, אני משיב "לא"

זמן צפייה: 05:28

הפלונטר הפוליטי: לאחר הדיון שהתקיים אתמול (ראשון) קיבל בג"ץ את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי יש לאפשר את פתיחת המליאה "בהקדם האפשרי". פנייה נעשתה ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, במטרה שישיב אם תעלה הצבעה לבחירת יו"ר כנסת עד יום רביעי.

שר המשפטים אוחנה יצא נגד בג"ץ בעקבות ההודעה וכתב כי "לו אני יו"ר הכנסת, אני משיב 'לא'". גם השר לוין הגיב בחריפות: "בית המשפט השתלט באופן רשמי על הכנסת, ומהיום הפך העליון את יו"ר הכנסת לחותמת גומי, כאשר את הכנסת והמליאה מנהלים שופטי העליון. אין דבר כזה באף דמוקרטיה. אני קורא ליו"ר הכנסת להודיע שרק הוא יקבע מתי המליאה תתכנס ומה יהיה על סדר יומה".

עוד בחדשות 13:

ההפגנות נגד אדלשטיין מתחדשות: שיירת מחאה בדרכה לכנסת

בג"ץ דן בעתירת כחול לבן: "איך אפשר לחסום רוב של 61 ח"כים?"

סופית: שעון הקיץ לא יידחה – יחל בלילה שבין חמישי לשישי

יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין
יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

מכחול לבן נמסר בתגובה לדברי לוין: "אדוני השר לוין, מנחם בגין הסנדק שלך היה מתבייש במה שכתבת. דמוקרטיה היא דמוקרטיה ולא רק כשנוח לכם. תכבדו את הכרעת הרוב ותפסיקו לפגוע במוסדות המדינה".

גם השר סמוטריץ' תקף בחריפות את השופטים וכתב כי "עזות הפנים והזלזול של שופטי בג"ץ בכנסת זה משהו שעובד כמו הקורונה - כשלא מטפלים בזה בזמן, זה מתגבר בקצב אקספוננציאלי".

בתוך כך, לקראת ההצבעה על הקמת הוועדה המסדרת, יגיעו היום לכנסת חברי כחול לבן רם בן ברק ואלון שוסטר, השוהים בבידוד לאחר שבאו במגע עם ראש מועצת מרחבים, שי חג'ג', שנדבק בקורונה. השניים יגיעו אל יציע האורחים של הכנסת מבלי לפגוש איש - ושם יושבעו ויצביעו מאחורי חלון זכוכית.

השר יריב לוין
השר יריב לוין | צילום: חדשות 13

ארבעה ח"כים נוספים שוהים לפי שעה בבידוד, בהם שר הפנים אריה דרעי ושר התחבורה בצלאל סמוטריץ' - אך הם לא צפויים להגיע למליאה בשל החרמת גוש הימין את ההצבעה.

במקביל, בגוש הימין נערכים לשבש את מאמצי חידוש הפעילות הפרלמנטרית. ח"כ מיקי זוהר פנה מוקדם יותר לחברי הליכוד וכתב: "חשוב לעדכן שאחרי הקמת הוועדה המסדרת צפוי פיליבסטר מצידנו נגד הקמת הוועדות על ידי הוועדה המסדרת באופן חד צדדי מצידם לכן חשוב שהשרים יהיו בכנסת היום (ללא יוצא מן הכלל) לקראת השעה 18:00. תכינו את עצמכם ללילה ארוך".

נשיא המדינה מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ח''כ בני גנץ
נשיא המדינה מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על ח''כ בני גנץ | צילום: מארק ניימן, לע''מ

מטעם הליכוד נמסר מוקדם יותר: "כחול לבן רומסים את הדמוקרטיה על חודו של קול, באמצעות הרשימה המשותפת וביניהם תומכת הטרור היבא יזבק. לא יעלה על הדעת שברגעים מכריעים וקריטיים למדינת ישראל, במקום להיכנס מתחת לאלונקה בוחרים כחול לבן בהתנהלות דיקטטורית והרסנית המונעת משנאה ותאוות השלטון".

"לאור התנהלותם המבישה, הליכוד והמחנה הלאומי החליטו להחרים את דיוני המליאה ושלא לקחת חלק בהליך בזוי זה. עם זאת ומתוך אחריות לאומית, נוודא כי הכנסת תפעל באופן רציני ומקצועי במסגרת הוועדות האמונות על הפיקוח הפרלמנטרי של עבודת הממשלה".

ח"כ משה יעלון תקף היום את ראש הממשלה נתניהו, וכתב בחשבון הפייסבוק שלו: "ראש ממשלת מעבר, הנאשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים, מסרב להכיר בתוצאות הבחירות בהן כשל בפעם השלישית ברציפות, ממשיך לנסות לטרפד ולהחרים את הפיקוח הפרלמנטרי של הכנסת עליו ועל ממשלת המעבר הזמנית שלו, מתקדם בעזות מצח לעבר השלטת משטר צבאי חודרני בחסות משבר קיצוני, פועל באופן ריכוזי ומקבל החלטות של חיים ומוות לבדו, מהלך אימים על התקשורת והפרקליטות, משתק את בתי המשפט ומארגן לעצמו מפגני מחיאות כפיים. זו דיקטטורה בהתהוות".

הרכב של חמישה שופטים קיבל את עמדת היועמ"ש מנדלבליט כי יש לאפשר את פתיחת המליאה "בהקדם האפשרי". בגוש הימין נערכים לשבש המאמצים: "כחול לבן רומסים את הדמוקרטיה על חודו של קול"