השבעה בצל הקורונה: הח"כים יצהירו אמונים בשלושה סבבים

בעקבות ההגבלות על התקהלויות של יותר מ-100 איש, הוחלט כי הצהרת האמונים של חברי הכנסת ה-23 תיעשה ב-3 מקטעים - 40 ח"כים בכל פעם. בוטלו הזמנות בני המשפחות, ולראשונה לא יהיה קהל ביציעים

זמן צפייה: 00:34

מנכ"ל הכנסת אלברט סחרוביץ הודיע הערב (חמישי) כי בשל מגבלות משרד הבריאות - השבעת הכנסת שצפויה להיערך ביום שני 16 במארס תיערך בשלושה סבבים - שיכללו 4 ח"כים בכל פעם.

נוסף לכך, בוטלו כלל הזמנותיהם של בני משפחותיהם של חברי הכנסת - למעט בני המשפחות של שלושת חברי הכנסת החדשים, שגם אליהם תיעשה פניה לשקול בשנית את הגעתם. עוד הוחלט כי אירוע ההשבעה ייערך לראשונה ללא קהל ביציעים - כאמור, בוטלו הזמנותיהם של משפחות חברי הכנסת, סגל א׳, הסגל הדיפלומטי והקהל הרחב.

הוחלט לצמצם את כניסתם של יועצים פרלמנטריים, יועצי שרים ופמליות ביום זה למשכן. בוטלו הזמנותיהם של כלל הח"כים לשעבר המוזמנים באופן מסורתי לטקס, וכן בוטלה קבלת הפנים החגיגית לחברי הכנסת.

הכנסת
הכנסת | צילום: לע''מ

ביום ראשון יחל נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין את סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות שנבחרו לכנסת. על פי הנוהג, ייפגש הנשיא עם נציגי הסיעות, ישמע את המלצתן ולאחר גמר סבב ההתייעצויות עם כלל הסיעות יכריז על חבר הכנסת שעליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה. מרגע שיטיל הנשיא את מלאכת הרכבת הממשלה על חבר הכנסת הנבחר יעמדו לרשותו, על פי חוק יסוד הממשלה, 28 ימים להרכיב ממשלה חדשה בישראל. במצב בו תידרש ארכה לתהליך, בסמכות נשיא המדינה להעניק ארכה נוספת של עד 14 יום נוספים על פי החוק.

בשעה 10:30 יגיעו נציגי סיעת הליכוד, בשעה 11:15 - נציגי סיעת כחול לבן, בשעה 12:00 - נציגי סיעת הרשימה המשותפת, וב-12:45 - נציגי סיעת ש"ס. בהמשך, ב-17:45 יגיעו נציגי סיעת יהדות התורה, ב-18:30 - נציגי סיעת העבודה-גשר-מרצ , ב-19:15 - ישראל ביתנו, וב-20:00 - סיעת ימינה.

מליאת הכנסת בהשבעת הכנסת ה-20
מליאת הכנסת בהשבעת הכנסת ה-20 | צילום: דוברות הכנסת

מוקדם יותר הערב, הכריז ראש הממשלה בנימין נתניהו על השבתת הפעילות בבתי הספר ובאוניברסיטאות בשל התפשטות נגיף הקורונה. ההחלטה אינה כוללת לפי שעה את הפעוטונים, גני הילדים, מוסדות החינוך המיוחד ונוער בסיכון. עוד הכריז נתניהו: "קורא להקמת ממשלת חירום לאומית - עד הערב".

"אנחנו באמצע אירוע לאומי שלא היה כדוגמתו בכל חייה של המדינה", אמר נתניהו בפתח דבריו. "ארגון הבריאות העולמי הכריז על מגפה כלל עולמית. היעד העליון שלנו הוא להאט ככל האפשר את קצב ההדבקה, לצמצם את מספר החולים, לטפל בחולים באופן שמערכת הבריאות לא תקרוס, ולהרוויח זמן יקר כדי לנסות למצוא חיסון לנגיף".

"ישראל נקטה בכמה צעדים מרחיקי לכת, יותר מכל מדינה אחרת בעולם. המפתח לניצחון הנגיף הוא מניעת ההדבקה - עד שיימצא חיסון", הסביר ראש הממשלה. "המפתח הוא שמירה על היגיינה אישית, ושמירת מרחק בין בני אדם - רצוי של שני מטרים. במסגרת שמירת המרחק, אנחנו סוגרים את בתי הספר והאוניברסיטאות".