גנץ: "הדיון בהפגנות חסר פרופורציה"; נתניהו: "פוליטיקה קטנה"

עימותים בין השרים בקבינט הקורונה - גורמים בכחול לבן: "מעניין את רה"מ רק למנוע את ההפגנות"; מנדלבליט: בעיה גדולה לשנות את חוק הקורונה למגבלות ההפגנה אם אין סגר מלא • המתווה המתגבש

זמן צפייה: 03:51

מגפת הקורונה: בשעה זו (רביעי) מתכנס קבינט הקורונה ודן באפשרות להחמיר את ההגבלות והסגר, זאת לנוכח נתוני התחלואה הגבוהים, שבימים האחרונים שוברים שיאים שליליים. בין היתר, דנים השרים באופציה לאפשר קיום תפילות והפגנות בשטחים פתוחים, בקפסולות של 20 משתתפים - ובמרחק של עד אלף מטר מהבית.

במהלך הישיבה, פרץ עימות בין שר המשפטים אבי ניסנקורן לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו בעניין הפתרון שהועלה בנושא ההפגנות. "את ראש הממשלה מעניינת רק עצירת ההפגנות", אמר גורם בכחול לבן. בין הצדדים היו תחילה הסכמות על סגר מלא, למעט חלק ממקומות העבודה, אולם עדיין לא הוחלט באשר להפגנות. "לא יהיה חוק נגד הפגנות בלבד", הבהירו הגורמים במפלגה.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, טען בדיון כי "זו בעיה גדולה לשנות את חוק הקורונה למגבלות ההפגנה אם אין סגר מלא". מנדלבליט בעצם הזהיר את השרים כי אם רק ההפגנות יוחרגו - החוק לא יעבור את אישור בג"ץ.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גורמים בסודאן: סיכוי גדול לנרמול יחסים עם ישראל "בקרוב מאוד"

רה"מ: דורש סגר כללי נרחב והידוק משמעותי בהגבלות באופן מיידי

השגריר פרידמן: "ייקח כ-7 שנים עד שהאמירויות יקבלו מטוס F-35"

קבינט הקורונה
קבינט הקורונה | צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

במקביל, שר הביטחון בני גנץ כינס התייעצות דחופה עם חברי מפלגתו, ודרש לזמן את אנשי המקצוע הרפואיים לשמוע את עמדתם בקבינט, ואף "לחדול בהמשך הדיון האובססיבי בסוגיית ההפגנות", לשון ההודעה.

גנץ אמר לשרים "תתעקשו על טובת האזרחים בבריאות ובעצירת התחלואה תוך איזון במרכיבי היהדות, הדמוקרטיה, הכלכלה והחברה ואל תתמקדו רק בסוגיית ההפגנות. עיצרו את הדיון חסר הפרופורציה בהפגנות מיד".

"נקבל את עמדת אנשי המקצוע בנושא החשוב של סגר מלא ומצב חירום", הוסיף גנץ. "להחלטה שלנו יש השלכות על חיי אדם ונקבל אותה אך ורק בהתאם לעמדת אנשי המקצוע. רק לפי צורכי השעה בבריאות, ובכלכלה ובעצירת התחלואה".

שר הביטחון בני גנץ
שר הביטחון בני גנץ | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

נתניהו לא נותר חייב, ותקף את חברי כחול לבן: "ההמלצה של כל הגורמים המקצועיים הייתה להפסיק כל התקהלות - הפגנות ותפילות בחללים סגורים. אני תומך באופן מלא בזכות להפגין, אבל כל שבוע אזרחי ישראל רואים איך הם נדרשים לחגוג את החג לבד, איך הם נדרשים לעמוד בהנחיות הבריאות, ומנגד איך מפגינים מתקהלים בהמוניהם נגד כל כלל בריאותי".

"היום נפטרו 31 איש מהקורונה", הזכיר ראש הממשלה. "אני נלחם על החיים של אזרחי ישראל. אני נלחם על בריאות הציבור. בזמן הזה יש מי עושים פוליטיקה קטנה. אנחנו במלחמה. תתעוררו". מסתמן כי בכוונת קבינט הקורונה לצאת בקריאה לקבוצות סיכון להישאר בביתם, ואף לבקש משאר האזרחים לשהות בחיק המשפחה הגרעינית בלבד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

מי שעוד יצא נגד כחול לבן הוא שר האוצר ישראל כ"ץ, שמסר כי הוא "רואה בחומרה את העובדה שחברי המפלגה מתנים את ביטול ההפגנות בסגירה מוחלטת של המגזר הפרטי במשק". לדבריו, "משרד האוצר הציג בפני קבינט הקורונה נתונים ותוכנית משמעותית שהראתה שניתן וצריך לאפשר את המשך פעילות המגזר הפרטי, שאיננו מקבל קהל, תוך שמירה קפדנית על כללי הבריאות".

"מיליוני מפרנסים וכלכלת ישראל אינם יכולים לשמש כבני ערובה לסדר יום פוליטי, של מפלגת כחול לבן, המנוגד לחלוטין לאינטרס הציבורי", המשיך השר. "אני רואה את זה בחומרה רבה, ואעמוד על כך שהתוכנית שהצגתי תאושר וימנע הנזק החמור לכלכלת ישראל".

שר האוצר ישראל כ''ץ בוועדת הכספים
שר האוצר ישראל כ''ץ בוועדת הכספים | צילום: ערוץ הכנסת

הכלכלנית הראשית באוצר שירה גרינברג התריעה בדיון מכך שסגר מלא שיימשך כחודש - כפי שמתכננת הממשלה, יעלה לא פחות מ-50 מיליארד שקלים. בנושא זה, נרשם עימות נוסף, הפעם בין שר החוץ גבי אשכנזי לשרת התחבורה מירי רגב. "אני שומע מאנשי הרפואה שהם מתנגדים לסגר", אמר אשכנזי, "כך שאני רוצה להבין למה גוזרים גזירת מוות על העסקים".

אז, ניסתה רגב להתפרץ לדבריו, ובתגובה השיב לה אשכנזי, בעודו מרים את הטון, "מירי - אל תפריעי לי. אני דואג לכלל הציבור. מה שאת קוראת 'יהודים וישראלים', אני קורא לזה מדינה יהודית ודמוקרטית".

אדם במסכת מגן בשוק הכרמל שבתל אביב
אדם במסכת מגן בשוק הכרמל שבתל אביב | צילום: רויטרס

בהמשך, אמר שר הכלכלה עמיר פרץ: "ישבנו פה אתמול בלילה וקבענו שצוות מקצועי יגבש מתווה. למה אנחנו חוזרים עכשיו לאחור? למה כל השיח מצדכם הוא על הפגנות בבלפור? בואו ננהג באחריות, נחריג את יום הכיפורים, ונתחיל לנוע למיגור המגפה והצלת הכלכלה שלנו".

"המשטרה לא יכולה להשתלט על ההפגנות בבלפור", ענתה רגב, "חייבים לשים לזה סוף". "תפסיקו להתעסק כל היום בהפגנות", זעם ניסנקורן. "ההפגות יוגבלו על פי הנחיות משרד הבריאות והמשטרה, אין שום בעיה עם זה. בואו נתעסק עם מה שהציבור צריך. כל מה שמעניין עכשיו זה בלפור? זו בושה!"

אבי ניסנקורן | צילום: חדשות 13

פרץ התעמת גם עם נתניהו, זאת כאשר ראש הממשלה אמר כי הוא "רוצה להטיל סגר מלא באופן מיידי. זה הכרחי", ואילו פרץ ענה לו כי "אמון הציבור נפרם, מכיוון שכל יומיים אנחנו מביאים הצעה אחרת. ההחלטות לא מחזיקות מעמד יותר מיומיים. אני מציע לקבל את המתווה שהכינו בלילה היועץ המשפטי, מ"מ המפכל ומנכ"ל משרד הבריאות".

Shutterstock 1162131352 002
סליחות | צילום: shutterstock

השרים דנים גם על סגירת מקומות עבודה שאינם חיוניים, סגירת כל השווקים ובתי העסק וצמצום התחבורה הציבורית לקווים חיוניים בלבד. כמו כן, הקבינט בוחן אופציה להקמת מערך חקירות אפידמיולוגיות עצמאיות במקומות העבודה, בהשתתפות כספית של משרד האוצר - וללא קשר למערך הממשלתי של משרד הבריאות.